Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av driftssikker bil med makspris på 60.000 kr.

Anbefalte innlegg

Jeg vil gjerne høre deres anbefalinger. Det viktigste er at bilen er driftssikker. Min forrige bil var en KIA Sephia med ca 150.000 km når jeg kvittet meg med den til fordel for en BMW E36. Min erfaring med E36 med litt høy km.stand er at det ikke er noe annet enn en pest og en plage.

På året jeg har hatt bilen har jeg hatt følgende problemer:

- Defekt lambdasonde

- Defekt takluke

- Defekt startmotor

- Ulyder

- Bilen tar inn vann

- Sprekk i taklukekassetten

- Knirkende ratt og clutch

Og problemene fortsetter. Jeg vil ha vraket unna så fort som mulig til fordel for noe annet. Jeg skal aldri ha BMW så lenge jeg lever, så forslag til BMW trenger jeg ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Honda Civic er veldig driftsikkert, og det kan du sikkert få bekreftet fra andre hold. Rust kommer jo på alle biler (Med unntak av Audi sine A8 og R8 som blir bygget med aluminium-karosseri, men regner heller ikkemed at du vil kjøpe en bil til 2-4 mill), men den ruster ikke noe mer enn andre bilmerker.

ESi, VTi og LSi er Civicer du skal kunne få til den prisen du har siktet til. Bare pass på at den har bra servicehistorikk, ellers er det lie i veien med disse. ESi'en kan det være en fordel på om fordeleren er byttet, da standardfordeleren som satt i disse røk før eller siden. Ellers veldig lite i veien.

Samme komforten som i en BMW får du ikke, men så har jo du kjørt KIA og, så da klarer du deg vel.

Gjennomsnittalderen før en KIA må vrakes ligger på 11 år. Honda ligger på nesten 19. Håper det kan si litt.

Ellers kan du se litt på Mazda 323 og tidligere Volvo 2,6 og 7-serie. Mercer er også meget driftsikre, men prisen blir kanskje litt i overkant om du skal ha noe med godt vedlikehold og ikke altfor høy km.stand.

Lenke til kommentar

Takk for gode tips. Gamle biler i BMW 3-serien. Jeg angrer som en hund på at jeg gikk fra min KIA Sephia over til en mye dyrere BMW som nesten ingenting har fungert på. I tillegg hadde min KIA så å si ingen rust, mens BMW-en ruster som bare juling. Fikk ikke engang justert fortstillingen på bilen fordi den er fastrustet.

Lenke til kommentar

Jeg har i hvert fall ingen vanskeligheter med å anbefale Focus. 1,6-literen er både sprek og drivstoffvennlig. Focus er en bil som alltid får skryt for sine faste og fine kjøreegenskaper, og det er ikke vanskelig å skjønne. Det eneste gjenganger-problemet med Focus blant de jeg personlig kjenner er at CD-spilleren streiker ... Focusen til min bestefar har også fått litt problemer med dørlåsen på førersiden, uten at jeg skal påstå at det er noe vanlig feil på disse modellene. Sånn generelt har vel Focus et godt kvalitetsrykte på seg.

Lenke til kommentar

Problemer med dørlåsen på førersiden har ford hatt siden 80 tallet, så rart at nyere focus og er plaget med det.. :p

Dørlåsen på min scorpio var helt defekt på førersiden, og på min nåværende sierra er den så godt som defekt..

Men Focus har fådd gode kritikker, og om jeg skal ha meg ny bil i den prisklassen i dag så hadde jeg iallefall tittet på focus :)

Kan og nevne corolla som driftsikker bil, fattern har en 98mod corolla, som han har hatt nå i 8 år. Eneste versktedregningen var bytte av clutch for noen år siden, men det er jo slitedeler.

Kan og nevne at den har kjørt i 6år uten oljeskift, uten at det har gitt noen problemer :p

Edit: kom på at clutchen røk da han skulle slepe min scorpio, som veier dobbelt så mye, så var vel litt selforskylt den feilen..

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Focus: SE OPP FOR RUST!

Falsen i dører og bakluke er helt normalt, mulig det er utvidet garantidekning på dette problemet. Understellet ruster pga dårlig rustbehandling. Kan gjøre arbeidsoperasjoner i hjuloppheng MYE dyrere i og med at alt er rustet fast. Ellers er de vel greie kvalitetsmessig ;)

Lenke til kommentar

Merket godt forskjell på da jeg kjørte en Ford Fiesta fra 98 og en Honda Civic 92. Forden med komplett servicehefte, kjørt 102'000 km, vedlikeholdt av Bærum Kommune= måtte bytte hjullagre, fremre fjærbein, støtdempere og alle bremser= 25'000,- mer enn den bilen er verdt! Håndbrekket var enormt dårlig selv etter de strammet det. Praktisk med rom under dashbord og noen praktiske løsninger, men likevel var den et pengesug for meg.

Civicen ble ikke bytta noe på. Den hadde kjørt 135'000, eneste som var bytta gjnnom tidene var noen støtdempere og fordeleren. Ufattelig driftsikker. I tillegg har Skodtvedt, Honda-forhandler og verksted i Norge, utrolig nok billig service. Økoservice heter det og er for litt eldre biler. Betalte 2990,- ca for full service med prøvekjøring og fullstendig rapport av hva som kunne forbedres.

Ellers ligg unna Huyndai, jævligste bilen jeg har kjørt.

Lenke til kommentar

høhø.. spenstige forslag her.

om du ikke er bilinterresert finnes det mye kjipt med høy driftssikkerhet.. corolla, camry, gammel mercedes e-klasse (om du finner en uten rust), golf mk3 er også grei.. Skoda octavia eller felicia fåes med nissemotor for rundt den prisen også, om du liker å kjøre med noe 1.3l greier. Men driftssikkert er det..

Hvordan bilen er holdt er et vesentlig moment, jeg har lært at å betale 20 000 mer for noe skikkelig er vanligvis verd det..

Blar du opp 30 000 til kan du få en fin BMW 5-serie fra slutten av 90tallet, eller en A6 2.8 quattro :)

Lenke til kommentar

Som sagt; ALDRI mer BMW. Det er fantastiske kjøremaskiner med god komfort, men det har ikke noe å si så lenge bilene ikke fungerer som de skal. Delene er svindyre, og merkeverkstedet i Tromsø er latterlig dårlig og dyrt. Det tar kaka når BMW ikke greier å lage vanntette biler. ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Merket godt forskjell på da jeg kjørte en Ford Fiesta fra 98 og en Honda Civic 92. Forden med komplett servicehefte, kjørt 102'000 km, vedlikeholdt av Bærum Kommune= måtte bytte hjullagre, fremre fjærbein, støtdempere og alle bremser= 25'000,- mer enn den bilen er verdt! Håndbrekket var enormt dårlig selv etter de strammet det. Praktisk med rom under dashbord og noen praktiske løsninger, men likevel var den et pengesug for meg.

Civicen ble ikke bytta noe på. Den hadde kjørt 135'000, eneste som var bytta gjnnom tidene var noen støtdempere og fordeleren. Ufattelig driftsikker. I tillegg har Skodtvedt, Honda-forhandler og verksted i Norge, utrolig nok billig service. Økoservice heter det og er for litt eldre biler. Betalte 2990,- ca for full service med prøvekjøring og fullstendig rapport av hva som kunne forbedres.

Ellers ligg unna Huyndai, jævligste bilen jeg har kjørt.

Har og en del erfaringer med dårlig håndbrekk som omtrent ikke fungerer, eller som ryker, da spesielt på Focus.

Civic er også veldig greie biler som du sier.

Hvilken Hyundai?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...