Balthier Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 emnetittel sier det meste, ved resume fryser maskinen totalt og må reboote. hvordan skal jeg løse dette, hvor skal jeg begynne? takker på forhånd. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Du skal ikke se bort i fra at det er den properitære ATi-driveren (fglrx) som lager tull. Jeg klarte ikke å våkne fra suspend i 9.10 eller 10.04 da jeg bruke Fglrx på mitt HD4650, men etter at jeg la inn 10.04 uten Fglrx har det gått kjapt og smooth. Jeg bruker radeon-driveren, altså ikke radeon-hd eller fglrx. Hvis du må ha fglrx for at maskinen skal fungere, sitter du nok litt dypt i det. Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 16. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2010 Skal gi det et forsøk. Driveren finnes i synaptic og heter "xserver-xorg-video-radeon", sant? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Ja. Den ligger inne fra før av, med mindre den har blitt avinstallert. Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 16. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2010 Du hadde ikke noen problemer da du la inn driveren? Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Har samme problem. Irriterende. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Du hadde ikke noen problemer da du la inn driveren? Du trenger sannsynligvis ikke å legge inn radeon-driveren. Jeg har ikke lagt inn radeon-driveren selv. radeon-driveren er den driveren som starter automatisk når Ubuntu kjøres som f.eks LiveCD, altså standarddriveren for ATi-kort.Men som du ser i matrisen jeg linket til er ikke støtten for 5xxx-serien spesielt god. For meg som har 4xxx fungerer det greit, men jeg har ingen anelse hvordan det vil fungere for deg. Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 17. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2010 Om jeg aktiverer xserver-xorg-video-ati nekter maskinen å starte og ender i sortskjerm på slutten av boot sekvensen. Blant annet har jeg fulgt denne wiki: https://wiki.ubuntu.com/X/Troubleshooting/FglrxInteferesWithRadeonDriver I grub.cfg har jeg satt både nomodeset, radeon.modeset=0/1 osv. Er sluppet opp for alternativ her. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Kanskje det kan fungere å deaktivere alle compiz-effektene hvis kortet ikke er spesielt godt støttet av driveren. Og det skal vel ikke være nødvendig å fikle med drivere og modes i Grub så lenge du har fått avinstallert fglrx. Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 20. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2010 Hei. Jeg installerte windows xp i går og har fått det grafiske til å fungere knirkefritt. Jeg sliter derimot med å få de minste ting til å fungere i linux. Var klar over at alt ikke kom til å bli solskinn og roser når jeg byttet til ubuntu, men forstå at det er et ganske stort steg fra doubleklikk .exe fil til linux terminal, konfigurering av scripts og tilsynelatende endeløst vassing av diverse fora i en endeløs søken etter svar. Særlig vanskelig er det når jeg ikke forstår roten til de fleste koder jeg endrer. Kan du være litt mer spesifisert i beskrivelsen av hvordan en slår av alle compiz-effektene? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 For å deaktivere compiz-effekter: System -> Innstillinger -> Utseende -> Ingen Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 20. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2010 Noe som dette? Finner ikke noen tab eller rubrikk som heter System. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 Trenger ikke å gjøre det mer avansert enn nødvendig. Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 20. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2010 (endret) Hehe Men den settingen er allerede på non.. i denne tråden på offishial ubuntu får jeg inntrykk av at mitt kort hd5770 eller evergreen kort ikke fungerer i det hele tatt med open source driverene, http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1463961&page=3 " Re: ATI Radeon HD 5770 support by ubuntu 10.04?I'm bumping this since I'm considering the 5770 and maybe... (though, a longshot)...the 5850. I think the 5770 would suit my needs but with the open source driver not ready yet, one has to use the fglrx driver. In Lucid, I think one has to go through quite a process to have the binary drivers working and the subsequent features working? I want to know what to do if there's any issues coming up. I've read stuff like tearing, colours going strange (slight tints?) or flickering? The screen going black could just be the driver not optimized? Comments? " er det noen her som har hd 5xxx og som kan bekrefte at det funker med open source driveren? Endret 20. juni 2010 av Balthier842 Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 20. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2010 Ok jeg startet Ubuntu 9.10 livecd og fant at os driveren desidert funker. i glxgears fikk jeg 4000 frames mens nå har jeg knapt 300. Vil bare legge til at jeg har satt compiz effects til None men os driveren fungerer ikke selvom. :/ Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 21. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2010 Fant ut at driveren på 9.10 faktisk er mesa så jeg har fortsatt ikke noe svar på om hd5xxx funker med 10.04... Men har midlertidig slått meg til ro med fglrx. Tearingen er visstnok ikke så ille som jeg sku ha det til. prøvde en hd fil i windows og der var det også noe tearing og ane. Men har lyst til å teste ati driveren også så hvis dere vet om noe mer jeg kan prøve så hadde det vært knall. ting jeg har prøvd er: find -name *fglrx* | xargs rm -r også har fulgt denne guiden til punkt og prikke: https://wiki.ubuntu.com/X/Troubleshooting/FglrxInteferesWithRadeonDriver slik ser xorg.conf filen ut: # /etc/X11/xorg.conf Section "Device" Identifier "Configured Video Device" Driver "ati" # Change this to the driver you want EndSection Section "Monitor" Identifier "Configured Monitor" EndSection Section "Screen" Identifier "Default Screen" Monitor "Configured Monitor" Device "Configured Video Device" EndSection Ved reboot fryser skjermen rett før login screen. om jeg trykker ctrl+alt+f1 blir skjermen borte. Takker for hjelp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå