Gå til innhold

TV-kort Full HD til parabol

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen som har tips til TV-kort med Full HD for Parabol?

Jeg har sett på dette og dette kortet. Men jeg har jo ikke peiling på hva jeg egentlig trenger og hva jeg får. Ikke står det om de er Full HD heller.

Har kun erfaring med TV-kort og analog kabel-TV.

Hva trenger jeg eventuelt i tillegg til TV-kort og satellittmottaker?

Hvis det er til noe hjelp så er det snakk om Viasat-abonnement.

Takker for all hjelp jeg kan få.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

... Hva trenger jeg eventuelt i tillegg til TV-kort og satellittmottaker? 

Stusser litt på det spørsmålet, skal du ha begge deler? Et slikt TV-kort er en satelittmottaker. Men om du kan få det til å fungere med Viasat er jeg ikke så sikker på.

Så, ønsker du at PC skal være en satelittmottaker eller bare koblet til en Viasat satelittmottaker?

Lenke til kommentar

Altså, jeg får jo en mottaker fra Viasat for å se på en vanlig TV. Poenget er at signalet skal inn på PC-en slik at jeg kan både ta opp og se TV på PC-en. Både fordi jeg liker å ta opptak av viktige fotballkamper for mitt Rosenborg, og fordi det kun er på PC-en at jeg har HD-skjerm.

Lenke til kommentar

Poenget er å få signalet inn på PC-en slik at jeg kan gjøre opptak i HD-kvalitet og gjerne også se direktesendinger. Da må man jo ha en link mellom antenne og PC. Hvorvidt denne linken går direkte eller via en mottaker fra Viasat er for min del ubetydelig, poenget er å få signalet inn på PC-en. Slik jeg ser det så må jeg uansett om jeg går for en direkte link eller en link via mottaker ha en DVB-inngang på PC-en. Og dermed også et TV-kort. Det er godt mulig jeg tar feil, og det er jo i grunn derfor jeg søker hjelp.

Lenke til kommentar

Er du kjent med problematikken ved å koble en parabolantenne til flere mottagere? Det er ikke på langt nær så enkelt som å koble vanlig kabelTV. Man kan si det slik at tuneren sitter delvis oppe i antennen. Så enten må du ha et dobbelthode (med to eller flere kabler fra antennen), ellers så må du begrense bruken til en mottaker av gangen.

Lenke til kommentar

Jeg starter på nytt jeg tror jeg. Tror kanskje ikke du har fortstått spørsmålet mitt.

Jeg skal ha TV-signaler fra Viasat-antenne inn på PC-en slik at jeg kan ta opptak av fotballkamper som sendes på kanalen Viasat Sport HD. Alt annet er urelevant. Fra Viasat så følger det med en vanlig HD-mottaker. Hva må jeg kjøpe og hvordan settes dette opp?

Endret av TheRule
Lenke til kommentar

CAM (conditional access module): http://www.elbutikken.no/products/satelitt/viasatcam.html

CAM'en vil ikke virke, Viasat bruker NDS-cam. Tror eneste løsning er å bruke en myk kam. Lurer på om det faktisk er vanskeligere enn det, har hørt noen rykter om at HD-kanalene ikke virker på en slik myk kam. Men vet ikke. Jeg ville sjekket nøye før jeg kjøpte noe HW her. Kan fort bli bortkastet.

Endret av Outrage
Lenke til kommentar

Jeg bruker softcam (med pairing) på kabeltv med NDS.

Der virker HD kanalene, men mulig det er anderledes for parabol.

Ok, det lover jo godt.

Det virker som Viasat bruker en annen form for pairing enn NDS for kabeltv. Så du har nok dessverre rett i at det ikke er mulig å få inn HD kanalene.

Så Viasat burde boikottes.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet er kodesystemet videoguard (nds) som Viasat benytter enda ikke knekt etter mange år i bruk her i Norge og enda lengre i England f.eks.

Tidligere hvertfall fikk noen tak i en cam som man kunne gi samme "stb id" som dekoderen, men om dette går nå vet jeg ikke.

Derfor det ikke er noen enkle løsninger nå som man har gått over til digital tv er rett og slett pga. rettigheter.

Hvis Viasat skal få avtaler med flere kanaler, filmselskaper etc. så vil de være på den sikre siden om at man ikke enkelt kan ta det opp og distribuere det videre.

Du har mulighet til å skaffe deg en HD PVR og noen har fått til å kople den til en pc med litt overganger og programvare og kan "spille inn" opptaket og så lagre det på pcen, men noen enklere måte vet ikke jeg om.

Mulig noen andre har større innsikt på området? :)

Lenke til kommentar

Get benytter også NDS, og har sett beskrevet på et annet forum en løsning for å bruke et DVB-C kort og Windows MediaCenter. Det var langtifra enkelt. Håndtering av IRD Serial Number var beskrevet.

Beskrivelsen ble rask fjernet, da den involverte systemer som også kan brukes til cardsharing.

Dette var et år siden, så HD var ikke et topic da.

Har selv Canal Digital parabol, og de utenlanske HD kanalene ble sperret på mitt kort fordi jeg ikke har kjøpt dekoder fra dem. Det er altså et sterkt ønske fra leverandørene at man kun bruker deres mottakere, nettopp for å hindre alle muligheter for opptak. Det skyldes på rettigheter.

Så muligheten for å få til en slik løsning er sterkt begrenset. I det minste kreves omfattende kunnskap.

Å hente ut filene fra en godkjent PVR er minst like komplisert. Men fra ikke-godkjente PVR er det kurant.

Lenke til kommentar

Avhengig av uavklart informasjon om HDCP så kan man vel bruke sin vanlige HD-mottaker og et BlackMagick HDMI-inn-kort for å ta opp hvis man bare skal ta opp litt i ny og ne...

For en mer permanent løsning så er vel DVB-S2-kort i en pc en bedre løsning. Men pr idag så tror jeg ikke det er noen løsninger som funker for HD-kanalene til Viasat.

-C-

Lenke til kommentar

Avhengig av uavklart informasjon om HDCP så kan man vel bruke sin vanlige HD-mottaker og et BlackMagick HDMI-inn-kort for å ta opp hvis man bare skal ta opp litt i ny og ne...

Det med opptak skal kun benyttes 6 til 10 ganger i året. Men i og med at jeg har HD på PC-en og kun vanlig bilderørs-TV ellers så er det jo aktuelt å se en god del direktesendinger som sendes i HD på PC-en. Resten av året klarer jeg meg fint med vanlig bilderørs-TV.

Jeg har ingen problemer med en løsning som innebærer at jeg må sette inn en kabel eller to.

Hvor kan jeg eventuelt få kjøpt et slikt kort?

Vil det støtte full HD?

Også var det da som du sier spørmålet med HDCP.

Lenke til kommentar

Get benytter også NDS, og har sett beskrevet på et annet forum en løsning for å bruke et DVB-C kort og Windows MediaCenter. Det var langtifra enkelt. Håndtering av IRD Serial Number var beskrevet.

Beskrivelsen ble rask fjernet, da den involverte systemer som også kan brukes til cardsharing.

Dette var et år siden, så HD var ikke et topic da.

Har selv Canal Digital parabol, og de utenlanske HD kanalene ble sperret på mitt kort fordi jeg ikke har kjøpt dekoder fra dem. Det er altså et sterkt ønske fra leverandørene at man kun bruker deres mottakere, nettopp for å hindre alle muligheter for opptak. Det skyldes på rettigheter.

Så muligheten for å få til en slik løsning er sterkt begrenset. I det minste kreves omfattende kunnskap.

Å hente ut filene fra en godkjent PVR er minst like komplisert. Men fra ikke-godkjente PVR er det kurant.

da skal altså selskapene bestemme når du får lov til å se dine programmer.

at man får lov til leie ( noen kjøpe) en PVR er nok bare for at man skal aller nådigst skal få lov til å se programmer som går samtidig.

av hensyn til kunden så burde man få lov til å lage sitt eget system som gjør at man faktisk kan se programmene.

de er nok redd for å tape penger

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...