Gå til innhold

Rangering i Excel


TBJ

Anbefalte innlegg

Hei

 

Vi er 5 stykker som (så mange andre) har laget en intern VM tippekonkurranse.

Er det mulig å lage formler som henter opp rekkefølgen på deltagerne etter hvor mange poeng de har?

Eks.

 

Johan 3

Petter 5

Jens 2

Odd 4

Arne 5

Navnene står i kollonne A og de tilhørende poengene i kollonne B.

I dette eksempelet sier vi at Johan står i A11, Petter i A12 osv.

 

Jeg ønsker at excel arket skal automatisk rangere disse løpende.

Jeg vil at resultatet skal bli:

Arne 5

Petter 5

Odd 4

Johan 3

Jens 2

 

Arne skal i dette tilfelle stå i A1, Petter i B2 osv.B

Både navnene og poengene skal hentes fra resultatene jeg har lagt i A11-B15.

Denne tabellen skal endre seg løpende etter hvordan resultatene i A11-B15 endrer seg.

 

Er dette mulig og hvordan?

(det er ikke så viktig at de med lik poengsum sorteres etter alfabetisk, men hadde vært "koselig" det også)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenkte jeg kunne hive meg på denne, da jeg er interessert i noe som ligner veldig.

Eneste forskjellen er at jeg ikke trenger mine resultater fremført hensyn til alfabetisk rekkefølge, men må ta hensyn hvis noen har samme poengsum.

 

Er det f.eks. delt førsteplass, skal begge lista se slik ut:

1. Arne 5

1. Petter 5

3. Odd 4

4. Johan 3

5. Jens 2

 

Altså jeg vil at den skal ha to førsteplasser og ingen 2.plass.

 

Mulig?

Lenke til kommentar

Det går bra. Døp om vedlegget til Rang2.xls

Det er fremdeles numrene i A som er motoren for oppslaget mot den veide rangeringen. Skjul kolonnen eller farge tallene hvite når du er ferdig bygget.

 

Beste hilsen Harald

Hehe. Nesten for enkelt. Takker :-)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hvordan/Vil det være mulig å lage rangering som baserer seg på to faktorer (antall poeng og deretter antall riktige tips)?

 

Hvis to tippere har samme poengsum så skal antall korrekte tippetips avgjøre rekkefølgen

 

F.eks.

Spiller 1 - Poengsum: 400 - Riktige tips: 3

Spiller 2 - Poengsum: 400 - Riktige tips: 4

Spiller 3 - Poengsum: 395 - Riktige tips: 4

 

Her skal altså spiller 2 lede konkurransen, etterfulgt av spiller 1 og til slutt spiller 3.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei, vi sitter med en oppgave i Beslutningsteori med regnearkmodeller på høyskolen.
Vi har kjørt ei simulering over 64 lag, og hvem som vinner og hvor stor sannsynlighet det er for at de vinner.
Skulle rangert EN del av arket slik at de blir sortert fra høyest sannsynlighet for og vinne til lavest, men samtidig så må alle simuleringene være. Og for hver gang jeg skal trykke F9 for og kjøre nye simuleringer så må denne lista oppdatere seg.

Har du noe forslag?

Lenke til kommentar

Hei, vi sitter med en oppgave i Beslutningsteori med regnearkmodeller på høyskolen.

Vi har kjørt ei simulering over 64 lag, og hvem som vinner og hvor stor sannsynlighet det er for at de vinner.

Skulle rangert EN del av arket slik at de blir sortert fra høyest sannsynlighet for og vinne til lavest, men samtidig så må alle simuleringene være. Og for hver gang jeg skal trykke F9 for og kjøre nye simuleringer så må denne lista oppdatere seg.

Har du noe forslag?

 

Utifra hva du sier er dette veldig likt de 2 eksemplene over.

 

Ingen av løsningene over endre på den delen av arket hvor den henter resultatene på som skal rangeres.

 

Forskjellen er at det du skal rangere er 64 resultater og ikke 5.

 

Ikke alt i løsningene over er lett å forklare, likevel bør det være en smal sak for dere å utvide regnearket slik at dere får 64 resultater å rangere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...