Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mercedes 300d turbo


Rubbe

Anbefalte innlegg

Hei. har en mercedes 190 med 3 liter diesel som er ettermontert. Har sett filmer på youtube at noen drar ut 3-400hk av disse. men først og fremst ville jeg få tak i et originalt turbokit til denne. noen som vett om noen som selger? og viss man skal ha 3-400hk hva må man gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

3-400 hestekrefter på en 3 liters motor er ikke bra for motoren! Du beveger deg i grenseland til å ødelegge motor rimelig kjapt.

Javel? Hvilket grunnlag har du for å si det? Alle motorer er bygget forskjellig, og når det gjelder Mercedes sin 300D motor så snakker vi om noe av det mest holdbare som er bygget. Går som en dass, men holdbart.

 

OT: Angående turbokit og trimming av disse motorene ville jeg henvendt meg til forumet på Mercefreaken. De har nok litt mer kunnskap til dette.

Lenke til kommentar

Jeg vet det er forskjeller på motorer, men når vi snakker om 400hk(!) så snakker vi om massiv belastning på både clutch, sylindrer, gir og aksling!

 

Bare det å putte en turbo på en M70B50 kan sprenge en slik motor!

Du vil kanskje få mye juice ut av den, men den slites ut før du kommer ut av gårdsrommet og står i stor fare for å gå totalt sheis. Husk at trimmingen må EU-godkjennes om jeg ikke tar feil.

Kjøling er også noe du må forbedre ekstremt!

Lenke til kommentar

Har en del erfaring med eldre merc ettersom jeg har et antall av sorten stående på låven, og skrur litt på dem når jeg har tid.

 

Første spørsmølet er er det en OM617 (W123 300D), OM603 (W124 300D) eller OM606 (W124 og W210 E300 Diesel)?

 

Når det gjelder turbo, så kommer de fleste versjonene med og uten turbo. Med turbo har de en "A" bak betegnelsen, f.eks. "OM617A". Innmaten i turbo og ikke turboversjonene er ulik. Skal du ha mer hester sparer du deg for sinsykt mye arbeid og penger med bare å finne en motor av samme type som du har bare med turbo, og sette den inn. Ettermontert turbo er kjent for å forkorte livet til motorene betraktelig. en brukt turbomotor er somregel billigere enn et turbokit (om slikt finnes som kit ennå).

 

Om du vill ha mer guffe enn det, så kan man justere dieselpumpe og turbotrykk noe opp. Man bør også seriøst vurdere en intercooler (minst 10hk ekstra ved 1 bar). På en OM617A (som jeg driver å skrur på), ser jeg på div forum at rundt 160hk (på veiv) er det man i beste fall kan håpe på med kun intercooler, pumpejustering og turbotrykkjustering (turboen er ofte sliten, og en ny og mer moderne med bedre kapasitet kan være en god ide).

 

Om en vil videre, så må man ha større dyser, større turbo, annen større pumpe, matepumpe, kam, ventiler og fjærer osv. Da blir det likksom så dyrt (og dieselforbruket så høyt) at det ikke er gøy lengre.

 

Skal du ha en rask 190 rimeligst mulig, så kvitter du deg med dieselen og putter i en M103 eller M104 fra 300E eller E320. Det går som bare F.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...