kanfin Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 (endret) Hei, trenger noen råd & tips til kjøp! Skal kjøpe nytt fotoapparat, og har et maksbudsjett på ca 8500. Lenge siden sist jeg kjøpte, har "kun" hatt et kompaktkamera (ixus) i mange år, men nå står vi ovenfor en familieforøkelse til høsten så vi er blitt enige om at det absolutt er på sin plass med et nytt kamera. Har sett mye på MFT, spesielt Olympus PEN E-P2 og Panasonic Lumix GF1 (m/pancake). Synes disse kameraene virker geniale da de går an å ha i jakkelomma (som igjen kan bidra til at man tar mange fler bilder). I tillegg liker jeg jo designet på de veldig godt da, så det hjelper jo også. Ufordelen, iallefall med PEN, er treg autofokus (og ingen blitz). Skal ikke ta veldig mange action-bilder i utg.punktet, men med barn i huset så blir man kanskje avhengig av å kunne fange øyeblikkene litt raskere enn hva man klarer med E-P2en ?! Noen E-P2 eiere med erfaringer her? Vedr autofokus-hastigheten har jeg etterhvert begynt å helle mot GF1 som er raskere og også innebygd blitz. På speilrefleks-siden har jeg sett mest på Canon EOS 550d. Denne har jo en haug m/fler specs enn MFT-kameraene nevnt over, og "eneste" aberet med dette kameraet er vel størrelsen på det da.. at det kan bli mer styr å "drasse rundt på det" for å ta bilder. Meninger? Sånn avslutningsvis, ang fotografering, så blir bruken mest familie, ferie og point´n´shoot (liker å dra opp kameraet i tide og utide). Takker for alle råd og meninger som måtte komme! k Endret 13. juni 2010 av kanfin Lenke til kommentar
bObleJet Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 Med fare for å trakke mange tilhengere av store kompaktkamera (olympus ) på tærne påstår jeg at den eneste grunnen til å velge oly eller micro four thirds er størrelsen. Alt annet vil være like bra eller bedre hos Canon. Og nei jeg er ikke Canonist. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 Jeg har GF-1 med 20mm pancake, men har ikke testet den i action situasjoner. Men jeg tror nok den også vil slite litt. Men det er metoder og teknikker som lar en jobbe rundt det, hvis man er iherdig. Det at kameraet er lite nok til at du gidder å ta det med, er selvsagt viktig. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 (endret) Vel noen bør kanskje fortelle at slenger du på en rimelig normalzoom på de speilløse så er de straks et ganske stort hopp opp i størrelse og straks betydelig mindre brukervennlige i f.eks grep og "sikte" i skjermen som i tillegg er antatt som vanlig elendig i sterkt sollys. Hvis jeg ikke har fått med meg for mye feil så er fokusen på de speilløse sirup, og skal du med tanke på fremtiden fotografere f.eks livlige unger vil 550D gi deg færrest ute av fokus-bilder. De speilløse er etter min mening enda for unge for å være et reelt tilbud som likeverdig de rimelige speilrefleksene i en gjennomsnittsfotografs situasjoner. "Må" jeg anbefale noe, så uten å nøle 550D dersom valgene ellers kun er de speilløse. Og så kan du heller kjøpe deg et rimelig pocketkamera i tillegg til de få situasjonene du ikke tar med 550D. Edit: Glemte å si at du neppe vil bli dekket/fornøyd kun med en 20mm til selv vanlige familiebilder og situasjoner. Jeg mistenker selgerne til putte på en 20mm kun for å vise et komplett kamera som ikke ser ut som et misfoster hvor objektivet truer med å spise kameraet, selv en ordinær normalzoom.. Tor Endret 13. juni 2010 av TorVidle Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 Jeg tror du vil bli fornøyd med en GF1 og 20mm, men det er ingen tvil om at en 550d gir litt raskere fokus enn GF1, og spesielt på følgefokus og seriebilder er speilrefleksene bedre. Skjermen på GF1 blir for eksempel ikke oppdatert ved seribilder og det er gjerne ved seribilder du trenger en søker som gjør det lett å følge motivet. Jeg har bare brukt E-P1 og det var klart tregere enn GF1 på fokus, E-P2 skal visstnok være bedre, men ikke like bra. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Hvis du vurderer litt høyere budsjett kan du jo sjekke ut Pentax med pancake-objektiv/limited-linser. Pentax sine limited-linser er av SYKT god kvalitet, optisk og mekanisk, og er i tillegg små og greie. Sett de på et K-x og vips så har du eg lite og greit kamera som allikevel produserer høykvalitetsbilder, dog til en litt høyere pris. Lenke til kommentar
Rmatt Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 (endret) Hei, trenger noen råd & tips til kjøp! Skal kjøpe nytt fotoapparat, og har et maksbudsjett på ca 8500. Lenge siden sist jeg kjøpte, har "kun" hatt et kompaktkamera (ixus) i mange år, men nå står vi ovenfor en familieforøkelse til høsten så vi er blitt enige om at det absolutt er på sin plass med et nytt kamera. Har sett mye på MFT, spesielt Olympus PEN E-P2 og Panasonic Lumix GF1 (m/pancake). Synes disse kameraene virker geniale da de går an å ha i jakkelomma (som igjen kan bidra til at man tar mange fler bilder). I tillegg liker jeg jo designet på de veldig godt da, så det hjelper jo også. Ufordelen, iallefall med PEN, er treg autofokus (og ingen blitz). Skal ikke ta veldig mange action-bilder i utg.punktet, men med barn i huset så blir man kanskje avhengig av å kunne fange øyeblikkene litt raskere enn hva man klarer med E-P2en ?! Noen E-P2 eiere med erfaringer her? Vedr autofokus-hastigheten har jeg etterhvert begynt å helle mot GF1 som er raskere og også innebygd blitz. På speilrefleks-siden har jeg sett mest på Canon EOS 550d. Denne har jo en haug m/fler specs enn MFT-kameraene nevnt over, og "eneste" aberet med dette kameraet er vel størrelsen på det da.. at det kan bli mer styr å "drasse rundt på det" for å ta bilder. Meninger? Sånn avslutningsvis, ang fotografering, så blir bruken mest familie, ferie og point´n´shoot (liker å dra opp kameraet i tide og utide). Takker for alle råd og meninger som måtte komme! k Har et EP2 og er veldig fornøyd. Kjempe bildekvalitet på et så lite kamera. Fruen har et nytt kompakt kamera fra fujifilm og sammenliggnet med det har EP2 raskere fokus. Noe som er med på å gjøre autofokusen treg på EP2 er 14-42 objektivet. Fokus blir raskere med andre objektiver. Har prøvd panasonic G1 og det er ikke store forskjellen når begge kameraene bruker samme objektiv. Må desverre selge mitt, mem det er ikke på grunn av autofokus. Men for å få råd til et bedre speilrefleks. Den store fordellen med EP2 er størrelsen. Det er lettere og ta med seg Ep2 på en liten tur enn et speilrefleks. EP2 er så lett at det blir med over alt. Men når barn på 4-5 år springer og leker ut, da tror jeg nok autofokusen blir for treg. Og i forhold til et 550 er nok fokusen mye tregere. Endret 14. juni 2010 av rumattso Lenke til kommentar
kanfin Skrevet 25. august 2010 Forfatter Del Skrevet 25. august 2010 En oppdatering på denne fra meg. Endte til slutt med å kjøpe EOS 550D nå nylig, med et Canon 15-85mm objektiv. Kommer etterhvert til å gå for et MFT-kamera som kamera #2 når budsjettet tillater det. Er utrolig fornøyd så langt, så nå er det bare å lære seg å ta bra bilder da.. Takk for innspill til de som svarte her. Lenke til kommentar
bufodill Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 Håper du blir fornøyd med 550d, jeg er i alle fall fornøyd med mitt, som mitt første systemkamera. Jeg vurderte også m4/3, men ble heller ikke helt overbevist. De "beste" (g1/g2) er jo til og med nesten like store som 550dd... At de blir heller små med pancake har jo ikke noe med selve kameraet å gjøre. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 En oppdatering på denne fra meg. Endte til slutt med å kjøpe EOS 550D nå nylig, med et Canon 15-85mm objektiv. Kommer etterhvert til å gå for et MFT-kamera som kamera #2 når budsjettet tillater det. Et smart valg. Kan man leve med størrelsen er det ingen tvil om at DSLR gir mer og bedre kamera for pengene nå for tiden (dette kan selvfølgelig endre seg med tiden). Som fotoglad småbarnsfar vil jeg også anbefale deg å supplere med et lyssterkt fastobjektiv i normalområdet (rundt 30 mm) for fotografering innendørs uten blits. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 En oppdatering på denne fra meg. Endte til slutt med å kjøpe EOS 550D nå nylig, med et Canon 15-85mm objektiv. Kommer etterhvert til å gå for et MFT-kamera som kamera #2 når budsjettet tillater det. Er utrolig fornøyd så langt, så nå er det bare å lære seg å ta bra bilder da.. Takk for innspill til de som svarte her. Et veldig bra valg. Eneste ankepunktet mot 15-85 er at den ikke er så lyssterk, men får du behovet kan du supplere med ekstern blits (430EXII), og så kan du ta flotte bilder innendørs i dårlig lys. Senere kan du supplere med et lyssterkt fastobjektiv, et stativ, et makroobjektiv og/eller kanskje en telezoom, men du trenger egentlig ikke noe annet enn den riggen du allerede har for å ta flotte bilder. Gratulerer! Lenke til kommentar
Shumatsu Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 Skal kjøpe nytt fotoapparat, og har et maksbudsjett på ca 8500. Lenge siden sist jeg kjøpte, har "kun" hatt et kompaktkamera (ixus) i mange år Er selv godt plantet i canon verdenen, men ser at den nye sony a55 som kommer om noen uker peker seg ut som et glimrende familiekamera. det er kjapp, kontinuerlig autofokus under hd filming, bildekvalitet ikke langt unna 550d og sannsynligvis noe bedre følgefokus også for stillbilder. Ellers så er panasonic g serien noe mindre, men for min del er de ikke tilstrekkelig mye mindre enn de allerede ganske små speilrefleksene 550d og a55 til at det betyr noe. Dersom størrelsen er så viktig ville jeg gått ned i canon s95 størrelse. Har fortsatt en s40 som brukes av og til. Lenke til kommentar
kanfin Skrevet 27. august 2010 Forfatter Del Skrevet 27. august 2010 Takker for gode tips nok en gang! Arnold_Layne og Trondster: lyssterkt fastobjektiv blir nok neste på lista - K Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 Jeg tror jeg har veldig lyst på Panasonic GF-1 med 20mm f/1.7. Eller først og fremst sistnevnte. Samtidig syns jeg det er hakket for stort som et kompaktkamera. Panasonic LX-5 eller Canon Powershot S95 tror jeg derfor er mer nærliggende. Er du derimot litt fotointeressert (entusiast om du vil) og ønsker kun et eneste kamera, og at dette skal være så lite som mulig. Da går du for m4/3. Nevnte Panasonic 20mm f/1.7 er et kremobjektiv som alle m4/3-eiere burde ha. Lenke til kommentar
Allart Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 (endret) Hei, trenger noen råd & tips til kjøp! Skal kjøpe nytt fotoapparat, og har et maksbudsjett på ca 8500. Lenge siden sist jeg kjøpte, har "kun" hatt et kompaktkamera (ixus) i mange år, men nå står vi ovenfor en familieforøkelse til høsten så vi er blitt enige om at det absolutt er på sin plass med et nytt kamera. Har sett mye på MFT, spesielt Olympus PEN E-P2 og Panasonic Lumix GF1 (m/pancake). Synes disse kameraene virker geniale da de går an å ha i jakkelomma (som igjen kan bidra til at man tar mange fler bilder). I tillegg liker jeg jo designet på de veldig godt da, så det hjelper jo også. Ufordelen, iallefall med PEN, er treg autofokus (og ingen blitz). Skal ikke ta veldig mange action-bilder i utg.punktet, men med barn i huset så blir man kanskje avhengig av å kunne fange øyeblikkene litt raskere enn hva man klarer med E-P2en ?! Noen E-P2 eiere med erfaringer her? Vedr autofokus-hastigheten har jeg etterhvert begynt å helle mot GF1 som er raskere og også innebygd blitz. På speilrefleks-siden har jeg sett mest på Canon EOS 550d. Denne har jo en haug m/fler specs enn MFT-kameraene nevnt over, og "eneste" aberet med dette kameraet er vel størrelsen på det da.. at det kan bli mer styr å "drasse rundt på det" for å ta bilder. Meninger? Sånn avslutningsvis, ang fotografering, så blir bruken mest familie, ferie og point´n´shoot (liker å dra opp kameraet i tide og utide). Takker for alle råd og meninger som måtte komme! k Med MFT, Olympus PEN E-P2 og Panasonic Lumix GF1 tror jeg du blir stående å fikle med alle de små knappene og innstillingene og dermed kaster bort sekunder. Kameraene er heller ikke raske nok (fokus). Blir det familieforøkelse, da er situasjonen du ønsker å forevige som oftest passert før bildet er på brikken. Siden du stiller opp EOS 550d som alternativ er jeg for min del sikker på at du i langt større grad fanger øyeblikket. Men det finnes flere andre alternativ som kommer fram nedover her i linken. Endret 27. august 2010 av Allart Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 Med MFT, Olympus PEN E-P2 og Panasonic Lumix GF1 tror jeg du blir stående å fikle med alle de små knappene og innstillingene og dermed kaster bort sekunder. Kameraene er heller ikke raske nok (fokus). Jeg har GF1, og har brukt EOS 350D i mange år, samt brukt 500D litt. I daglig bruk er GF1 like effektiv i bruk som xxxD kameraene. Og så lenge det er brukbart med lys, så er autofokus i Singleshot rask nok også. Blir det familieforøkelse, da er situasjonen du ønsker å forevige som oftest passert før bildet er på brikken. Siden du stiller opp EOS 550d som alternativ er jeg for min del sikker på at du i langt større grad fanger øyeblikket. Men det finnes flere andre alternativ som kommer fram nedover her i linken. Jeg tror ikke at sjansene til å få blinkskudd er så mye større med en 550D enn med en GF1. Ihvertfall ikke så lenge standard-kit-et sitter på. Olympus E-P serien er faktisk ikke så treg som mange skal ha det til. Men kit-zoomen til Olympus derimot, den er ikke spesielt rask. Lenke til kommentar
8086 Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 En oppdatering på denne fra meg. Endte til slutt med å kjøpe EOS 550D nå nylig, med et Canon 15-85mm objektiv. Kommer etterhvert til å gå for et MFT-kamera som kamera #2 når budsjettet tillater det. Hadde jeg ant at dette (DSLR+EVIL) var et alternativ ville jeg ha anbefalt deg å kjøpe et Olympus dslr (som tar FT) og senere et MFT-kamera. Da kunne du brukt all FT optikken på MFT-en (dog ikke omvendt). På den annen side er det ikke sikkert man ville hatt den større FT-optikken uansett på en MFT Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå