Patience Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 (endret) Er en nyervervet Mac-mann som nylig har hatt befatning med både iPhone og iPod Touch. Og har vært storfornøyd med disse.. Men da alle vennene mine rundt meg kjøpte Android (HTC Desire) hev jeg meg på bølgen selv. Men jeg har blitt ganske betenkt. Android / Sense virker jo svært uferdig. Er fullt av feil og mangler. Dårlig optimalisering og program-kompatibiliteten mellom programmene fra android marked er jo svært varierende. Funksjoner som kompass etc blir regelrett grisebanket av iPod-touch. Og menyer og grafikk hakker jo noe aldeles forferdelig i forhold til iPod. iPhone hakker også litt her, men bra mye mindre. Saken er, at ettersom HTC Desire som har fått så mye skryt for å ha en snapdragon-prosessor på 1 gHz må jo benytte seg utrolig dårlig av denne kraften. En ting er hva man har på papiret, noe annet er hva man har fått ut av det. Her vil jeg si at optimaliseringen er svært dårlig gjennomført i forhold til nevnte konkurrent. Tror nok at apple har noe billigere komponenter i iPhone/Pod. Men de har bevist at det er veldig mye å hente med å jobbe litt med systemet før det sendes ut. På meg så virker HTC Desire som en kjempetelefon, bevares. Men de har gjort en veldig dårlig jobb på mange områder. Et annet eksempel er ved bruk av T9-ordbok. Ofte er forslagene som kommer opp helt nonsens.. Og gjerne etter en hel haug med merkelige ord som i hvertfall ikke minner om norsk, langt nede i liste - dukker det opp et helt vanlig mye brukt ord. Men dette må det jobbes for å få frem. Det er litt merkelig. Mesteparten av dette vil nok forandre seg over tid. Men er ikke dette OS'et en liten aning uferdig? Og ikke minst en liten tanke dårlig testet? Kjør debatt.. Endret 13. juni 2010 av Patience Lenke til kommentar
kesse Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 Oppskrytt - Nei. Uferdig - Ja. Men fortsatt det desidert beste på markedet. Dersom man jailbreaker en Iphone vil det bli jevnere, men holder fortsatt en knapp på Android. I løpet av den siste måneden har hele familien på 6 fått Android telefoner i ulike prisklasser Lenke til kommentar
rulleguru Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 Og menyer og grafikk hakker jo noe aldeles forferdelig i forhold til iPod. iPhone hakker også litt her, men bra mye mindre. Saken er, at ettersom HTC Desire som har fått så mye skryt for å ha en snapdragon-prosessor på 1 gHz må jo benytte seg utrolig dårlig av denne kraften. En ting er hva man har på papiret, noe annet er hva man har fått ut av det. Her vil jeg si at optimaliseringen er svært dårlig gjennomført i forhold til nevnte konkurrent. iPhone sin startskjerm er bare en samling ikoner. Android sin startskjerm viser både ikoner og programmer(widgets). Android lar programmer kjøre om man går tilbake til startskjermen, iPhone lukker de. Hvis å kun tillate ikoner og kjøring av et program om gangen er optimalisering, er jeg glad ikke google har "optimalisert" android mer enn de har. Å hoppe mellom Spotify, browser og epost uten å restarte programmene kunne jeg ikke levd uten. Lenke til kommentar
svinepelz Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 (endret) Android har noen stygge mangler her og der, men jeg tror at release 2.2 retter opp i mye. Noen innvendinger jeg har mot Android etter å ha brukt min HTC Legend i et par måneder: - Det kreves av og til to klikk på en link fra en annen applikasjon for å åpne nettleser - av og til henger nettleser litt på første forsøk, og dør etter et par sekunder - Vindusbehandling i nettleseren er dårlig - av og til får jeg beskjed om at ikke flere vinduer er tilgjengelig, og må manuelt gå inn og lukke et vindu for at jeg skal få åpnet en link. Hvorfor ikke bare åpne linken i mitt "eldste" vindu? Doh! I tillegg er preview av åpne vinduer elendig, om jeg f.eks. ser på mine åpne vinduer er alle bare hvite firkanter, og det er flaks om jeg i det hele tatt ser URLen til vindusinnholdet. - Ringe-funksjonaliteten har hengt et par ganger, på den måten at jeg trykker på et telefonnummer for å ringe ... og så skjer det ikke noe. Etter en lang stund med heng (et minutt?) ringer endelig telefonen. - Scrolling er av og litt buggy - av og til oppstår det en ørliten heng, og telefonen oppfatter så at du plutselig har scrollet lynraskt, slik at scrollingen spinner i vei superfort og må bremses. Irriterende. Ellers synes jeg ytelsen er bra, jeg opplever sjelden noe hakking eller lagg i UI (unntaket er når telefonen driver på med installering av applikasjoner i bakgrunnen). UIet er også penere enn iPhone, selv om jeg registrerer at mange er uenige her og mener at Android er stygt. Det blir nok en smakssak ja. T9-ordboka synes jeg fungerer svært bra bortsett fra enkelte nonsens-innslag her og der, men overall synes jeg den er bedre enn iPhone sin variant. Sikkert en smakssak det også, men jeg har i det minste ikke slått av T9 på Android, noe jeg/vi gjorde etter kort tid på min kones iPhone. Litt av grunnen kan muligens være at T9 gjør det lettere å skrive ord med norske tegn. Ellers har Android pre 2.2 en del å gå på når det gjelder multimedia og spill, men det kommer seg. Så ja, jeg er enig i at Android er uferdig, og kanskje også litt dårlig testet, men til mitt bruk synes jeg det funker bedre, og er morsommere å bruke, enn iOS. Litt fordi jeg er ganske "teknokyndig" og dermed har en høyere toleransegrense for smårusk enn en nybegynner (evt. en person som bare skal ha "noe som funker") har. Jeg kan leve helt greit med ulempene, og jeg setter pris på fordelene (som stort sett er symbolske, utover det at Android "føles morsommere, friskere og nyere"). Edit: Det skal også sies at i 99,99% av tiden fungerer telefonen helt prikkfritt. Punktene jeg listet over er bare svært sjelden forstyrrende. Endret 14. juni 2010 av svinepelz Lenke til kommentar
nomore Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Kjøpte meg en Android telefon sist uke og synes så langt at den fungerer veldig bra. Har ikke lastet ned en haug med apps og bruker den heller lite til surfing. For det meste går det i SMS, e-post, kalender og ringing, og så langt har den vært rask og gjort det uten feil. Dette er forøvrig en SE X10 Mini. Lenke til kommentar
Erratum Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Har hatt android telefon i litt over en uke nå og er veldig fornøyd så langt. Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Android / Sense virker jo svært uferdig. Er fullt av feil og mangler. Dårlig optimalisering og program-kompatibiliteten mellom programmene fra android marked er jo svært varierende. Funksjoner som kompass etc blir regelrett grisebanket av iPod-touch. Og menyer og grafikk hakker jo noe aldeles forferdelig i forhold til iPod. iPhone hakker også litt her, men bra mye mindre. Opplever selv ikke hakking og lagg i menyene (HTC Desire), men vet at noen opplever dette når de har på live wallpaper. Selv bruker jeg statisk wallpaper. Fordelen med iOS er at det ikke er mange telefoner å forholde seg til. På Android skal utviklerene forholde seg til at stort antall forskjellige telefoner på forskjellige versjoner av Android. At alle programmer ikke er optimalisert i forhold til enhver telefon er muligens ikke så unaturlig da (synsing fra min side). Dette er muligens prisen man betaler for å ha ett åpent OS. Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Hvis du er en avansert bruker vil jeg anbefale android over iphone ihvertfall. Legger du litt tid i det, er det utrolig mange flotte apps og muligheter for endinger i operativ systemet. Syntes det er herlig å kunne kjøre widgets, multi-tasking, ha flotte bakgrunner, lekre små ikoner uten tekst osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå