Gå til innhold

Ikke bestått i et fag, og skal begynne som lærling, hvordan blir dette?

x-team

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg skal begynne som lærling i bilmekaniker faget i morgen.

Jeg gikk ut av VK1 kjøretøy i 2006, og jeg besto ikke i samfunnsfag 'mangler vurdering' til standpungt.

Hvordan blir nå dette?

Må jeg ta faget opp igjen, eller kan det søkes om fritak for dette faget når jeg en gang skal gå til fagprøven?

Eller går det ann og søke om og slippe dette?

Takker for utfyllende info..

Endret av x-team
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må jeg ta hele faget eller hvordan?

Jeg må da altså noen timer i uken ta samfunnsfag for og få dette som en karakter?

Vrient å få fri fra jobb på en slik måte tipper jeg..

Linken der var død foresten.

Lenke til kommentar

Må jeg ta hele faget eller hvordan?

Jeg må da altså noen timer i uken ta samfunnsfag for og få dette som en karakter?

Vrient å få fri fra jobb på en slik måte tipper jeg..

Å ta opp et fag som privatist innebærer at du går gjennom pensum på egen hånd, altså du bestemmer selv hvor mye og når du leser, det er ingen organisert undervisning, og må melde deg opp til eksamen i faget for å få en karakter.

Lenke til kommentar

Du må ta samfunnsfag som privatist, før du kan ta fagprøven.

Tull og tøys.

Jeg fikk strykkarakter i matematikk, og jeg gikk opp til fagprøve uten problemer. Alle studieretningsfag må være bestått for å gå opp til fagprøve, men du kan ha strykkarakter i inntil to allmennfag og allikevel avlegge fagprøve. Du blir ikke å få utstedt fagbrevet etter fagprøven er bestått før etter du har tatt opp faget, og du vil da ha to år på deg å ta opp dette før fagbrevet blir annulert.

F.eks i mitt tilfelle tok jeg kontakt med PPD og fikk dokumentert særskilte vansker i matematikk, så jeg fikk fagbrev selv om jeg hadde strykkarakter i faget (har faktisk to fagbrev nå). Da må du sende inn dokumentasjonen du eventuelt får fra PPD til utdanningsetaten i fylkeskommunen din for å søke fritak.

Lenke til kommentar

Dette fant jeg på ved hjelp av Google:

De lærlingene som ikke greier å fullføre og bestå alle fellesfagene før fag-/svenneprøve kan få dispensasjon for inntil 2 fellesfag og allikevel avlegge prøve. Disse må ta faget/ene innen 2 år etter bestått fag-/svenneprøve. Disse blir fulgt opp med brev hvert ½ år, før Privatistweb åpner for påmelding til eksamen

http://www.utdanningsetaten.oslo.kommune.no/getfile.php/utdanningsetaten%20(UDE)/Internett%20(UDE)/FAG/Dok/YN/2010/sak2710.pdf

Lenke til kommentar

Du må ta samfunnsfag som privatist, før du kan ta fagprøven.

Tull og tøys.

OK, så etter det du sier kan trådstarter riktignok ta selve fagprøven uten å ha bestått samfunnsfag, men han får ikke noe fagbrev, som jo er selve hovedpoenget med en yrkesrettet utdanning, før han har gjort det (eller dokumentert særskilte vansker i faget), så jeg vil nå si han hadde ganske så rett.. "Tull og tøys" var unødvendig sterk ordbruk, syns jeg.

Men altså; da har trådstarter endel bedre tid på seg; to år etter avsluttet læretid og bestått fagprøve, til å ta opp igjen samfunnsfag som privatist.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...