Gå til innhold

Kommentarer til «OS (operativsystem)»

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Interessant prosjekt! Blir spennende å se hvor langt du kommer og hvordan det går. Det jeg husker fra mine egne forsøk (rettere sagt et felles forsøk her på forumet) på å lage OS er at det blir vanvittig mye arbeid som må gjøres når prosessoren kjører i protected mode. Da kan du ikke uten videre få hjelp fra de standardiserte BIOS-rutinene (de som kalles ved å generere en interrupt) til å laste sektorer fra disk, og så videre. Så du må belage deg på å skrive drivere for harddisk, CD, etc. etter hvert også.

Lenke til kommentar

Høres bra ut!

Det jeg vil foreslå som jeg tror kan være morsomt for brukere, er et scripting system laget spesifikt for OS'et som er enklere enn C etc.

Det skulle være et veldig høylevel nivå language, som gir brukeren tilgang til mange forskjellige ting med operatisystemet, og enkel kode.

Grunntanken vil være at man skal kunne kontrollere de fleste tingene gjennom plaintext scripts.. Som f eks wallpaper (lage en loop som looper gjennom wallpaper mappa), bytting av farger og fonter, sette forskjellige environment variabler som paths til programmer, theme kontroll som f eks bytting av grafikk på GUI, prosesskontroll.

Men det som hadde vært hovedgreia med scripting kunne være forskjellige TCP/IP scripts, som f eks at man kan enkelt lage en RSS reader, og implementere den som man enn vil i OS'et..

Eller alle andre TCP/IP programmer man kan tenke seg.

Disse scriptene kan være programmer og at alle programmer er laget med scripting språket, slik at brukere enkelt kan gå inn og skifte på dem uten at det er på C nivå.

Uansett, nice. Håper du kommer langt.

Lenke til kommentar

Takk alle sammen, og spesielt til coax for ideene. Skal notere de ned, høres definitivt ut som noe jeg bør implementere.

Har blitt mye OS-teori istedenfor programmering i det siste, men nå som det er sommerferie blir det vel ekstra mye jobb på dette. Om alt går etter planen, håper jeg at jeg har kommet passe langt ihvertfall denne vinteren.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvordan går det med prosjektet? Har du kommet noe lenger?

Har i det siste vært på ferie i flere uker samt at jeg har byttet platform for utvikling til GNU/Linux permanent, som før var Windows. Bestemte meg for å skrive om hele start-kernelen og HAL-en, som jeg driver med nå.

Har dessverre ikke fått mye tid til prosjektet i det siste, men det tar seg opp nå. :)

Lenke til kommentar

Veldig, veldig kult, og inspirerende at det er flere enn meg som har dette som hobby. Mitt eget prosjekt, YHBT, har dessverre ligget på is en god stund. Det er skrevet i kun x86_64-assembly og det siste som ble ferdig var rødt-sort-trær, tråder og synkroniseringsvariabler (MVar-er fra Haskell), så hvis du lurer på hvordan en kommer inn i long-mode eller hvordan noen av de tingene kan gjøres i assembly kan du ta en titt (jeg har også skrevet en guide som tar for seg long-mode (som du kanskje allerede har funnet (Glowiej? Er det deg?))).

Om GUI blir det vanskeligste kommer an på hvor mye du vil arbeide på det. Et helt enkelt GUI med vinduer, musepeker og menyer tror jeg neppe overstiger noen tusen linjer C-kode, men hvis du skal lage et komplett system med OpenGL, widget-toolkit, osv. er saken selvsagt en annen.

Jeg har og tenkt på å ha et enkelt scripting-språk, og planen var at dette skulle være en Scheme-aktig sak og at «konsollen» var en REPL i dette språket. Ellers skulle filsystem-layouten ligne på Plan9 med «alt er en fil»-greia tatt til sitt ekstreme igjen (IPC, RPC, synkronisering, disker, nettverk, etc. skal alle være filer.)

Jeg vil finne det veldig interessant at du utgir kildekoden som open source.

Lenke til kommentar

Takk for interessante svar! Selv skulle jeg gjerne ha skrevet det i x86 Assembly, men det hører fremtiden til… Har det i tankene for en annen gang.

Dette prosjektet har selv ligget på is i det siste, men nå har jeg mer fri igjen (grunner beskrevet tidligere i denne tråden) så da tar det seg opp. Regner med at jeg har kommet ganske langt denne høsten, men et skikkelig anvendbart OS, om jeg jobber som planlagt, vil nok ikke se lyset før i 2011 antar jeg. Dette er definitivt det mest avanserte jeg har kastet meg ut på, så jeg har planlagt å bruke lang tid på det. Stresser ikke.

Som nevnt tidligere skriver jeg om kernelen for det ble, i mine øyne, for mye rot og lite oversikt. Har tenkt å være «minimalistisk», ingenting overfladisk. Derfor blir kildekoden veldig viktig, så må jobbe mye med det.

Lykke til med ditt OS også, forresten! Kjempetøft at det er flere nordmenn som har denne hobbyen, dessverre er det få som har det. Flott guide du har der, skal bruke den hvis jeg farer inn på long mode. (Og ja, det er meg.)

Endret av Enzyme X
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...