Markn Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 Noen som kan hjelpe meg her? Trenger hovedstrøm og styrestrøms tegning. Skal være et transportbånd med en motor som skal gå begge veier. Ikke noe tidsforsikelser. skal være start og stopp på begge sider av et bygg og nødstopp i skap. Læreren min orker ikke å hjelpe med med dette. Har nyss begynt å lære dette . Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 går du på skole? bruker du boka automatiseringsystemer? skjemaene står der? går du grunnkurs eller elenergi? hadde ikke noe med transportband å gjøre på grunnkurset, men på elenergi hadde jeg. denne oppgava er prikk lik oppgava man får på elenergi. er dette et prosjektet dere skal ha? men hjelpa ligger på google. vet du finner svaret der. og dette er så enkelt. bare vent til du kommer til skips installasjon der mangen alarm systemer har en rolle om når motoren skal starte. run, remote, local, failer, em. stop station b.a. du skal altså ha 2 tablå-remote og en nødstopp i et skap. å snu rotasjonsretningen ligger i å snu magnetfeltet i motoren. men tegn opp dette. 3 fase med vern-kontaktor K1 parraelt med kontaktor K2-på nedsiden av K2 skal ene fasen L1 og L3 byttes om. så skal K1 ha et motorvern. så videre ned til motor. styrestrømmen: nødstopp skal først i skjemaet. 2 stk stopp i serie. enklere vis jeg hadde vert der med deg så jeg kunne vist deg da. for det er så enkelt. vis du er så ny så forstår du ikke skjemaene heller. lærer er pliktig til å hjelpe enhver elev og tilpasse opplæringen etter hver enkel elev. står det i opplæringloven. http://ndla.no/image/26103 http://ndla.no/image/27545 den siste linken er uten forrigling av startbryterene. det vil si at med den linken gir at du kan starte motoren i hver sin retning. går den i medur og du trykker så på start motur så vil det bli en stor belastning på motoren. dette bør unngås. da forrigler man sånn at man ikke kan starte i motur før du har trykket på stopp og så start motur. man kan og sette inn potensiometer så du kan regulere hastigheten før du skifter retning. da blir det mindre slitasje. samme ved bruk av frekvensomformer da du regulerer frekvensen og da hastigheten. husk i NEK 400:2006 står det at man skal ha sikkerhetsbryter med motorer som beveger utstyr der det kan vere klemfare, sånn som med transportband. Lenke til kommentar
Markn Skrevet 13. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2010 skal bare imponere læreren. Hadde tegnet bra likt ja, men det var noe forandringer. Er siste innspurt nå vettu Takk! Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 bruk vippebryter medur-0-motur. da blir det bra. husk at brytere og kontakter ikker må henge sammen med resten av skjemaet for å virke. potensialfrie kontakter- kontakter som ikke får strrøm før en kontaktor eller bryter legger inn. kontaktene blir lagt inn av en kontaktor og et run signal blir sendt til E0 eller IAS alarm system. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå