Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] Hotmail sender mail til folk av seg selv.


Anbefalte innlegg

Har i det siste opplevd at mailen min har sendt ut mail av seg selv til tilfeldige på kontaktlisten min, med linker til diverse nettsteder.

 

Disse linkene har ikke inneholdt virus av noe slag, men det er jo irriterende å måtte forklare folk gang på gang at det ikke er meg som sender ut mailen.

 

Hva kan forårsake dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer de opp som sendt i mailboksen din, eller får du bare høre det av folk?

 

Fryktelig lett å forfalske avsender på e-post.

 

Ja, det er verdt å sjekke om epostene ligger i utgående på enten webinterfacet eller outlook(eller lignende) program du bruker. De fleste slike tilfeller er pga. spoofede avsenderadresser, ikke at din eller PC konto er hacket.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Mailene ligger i utboksen, men jeg får også denne mailen i innboksen etter at mailen er blitt sendt. Det er akkurat som om mailen ikke er blitt sendt, men at den er sendt likevel, eller hvordan jeg nå skal forklare det:

 

Delivery Status Notification (Failure)‏

 

This is an automatically generated Delivery Status Notification.

 

Delivery to the following recipients failed.

 

Denne mailen får jeg fra [email protected]

 

Disse mailene kan minne om reklame av ymse slag, da linkene fører deg til bedriftssider o.l.

Lenke til kommentar

Uansett bytt passord..Du er aldri 100% sikker..

 

Mailen du får er bare et svar tilbake at adressen det ble sendt til ikke finnes..helt normalt...men at noen sender mail fra din konto betyr at noen har passordet ditt... Facebook er en mulig kilde vist du har koblet opp adressen din der..masse sånn piss på fjasboka..

Endret av taz
Lenke til kommentar

Som sagt - dette er veldig sansynlig bare spoofing.

 

Hva skjer når en spammer bruker din adresse som falsk avsenderadresse og sender den ut til masse adresser? Jo - et par av dem kan ikke leveres pga. adressene ikke lenger er gyldige osv. Da ser postmaster serveren på avsenderadressen for å se hvem den skal gi tilbakemelding til. Sidne avsenderadressen er falsk så går denne feilmeldingen tilbake til deg. Så enkelt er det. Dette er ikke noe bevis for at du har blitt hacket. Du skulle bare visst hvor uendelig mange henvendelser til support som omhandler nettop dette.

 

Det som derimot IKKE stemmer helt her er at du sier at spam mailene ligger i utboksen din. Stemmer dette, eller skrev du bare feil? Hvis de faktisk ligger i utboksen din så er det ikke så mange andre måter å forklare det på som ikke involverer virus eller stjålet konto på en eller annen måte. spoofet avsenderadresse skal ikke plassere fake eposter i din utboks. Hvis dette faktisk stemmer så ville jeg anbefalt å bytte passord, og velge et sterkere passord denne gang.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Bytt passord, som andre sier. Alltid lurt å gjøre når man mistenker noe.

 

Men, det hjelper ikke å bytte passord dersom passordet kan bli avslørt på samme måte som før. Så om passordet blir avslørt så har du pr definisjon vært uforsiktig.

- Ikke bruk ord som passord

- Bruk tilfeldige bokstaver, tall OG tegn

- Varier passordet i fra tjeneste til tjeneste

- Bytt passordet et par ganger i året

- Sørg for at maskinen din er oppdatert med antivirus

- Ikke registrer deg på alle merkelige nettsider som finnes

- Unngå så langt det går å logge deg inn noe sted i fra offentlige maskiner

- Ikke svar på e-post som spør etter brukernavn eller passord

- Ikke klikk på linker i e-poster som sier du må klikke for å bytte passord uten at du har bedt om det

- Ikke fortell noen hva du bruker som passord

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...