Gå til innhold

Bytter konto disponibel eier når man fyller 18 år?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dersom det er en "ungdomskonto" for 13-18 år, står den i "barnets" navn, men med foreldre som ansvarlig og meddisponenter. Dersom du vil ha kontoen helt for deg selv, må du ta dette opp med banken, og endre disponentretten. Vær obs på at det kan lønne seg å bytte bank eller kontotype, da mange banker har gunstigere betingelser på denne type konto.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Så lenge du, som er (var) under 18, sto som eier av kontoen, er det en "ungdomskonto", uavhengig av hvilken type konto det er. Så lenge du er under 18, må dine foreldre signere på at de har ansvaret for kontoen, og stå som disponenter. Dette kan du endre når du er over 18.

Det kan være at småbanker på landet har andre ordninger, men det er slik hos alle de store.

Lenke til kommentar

En ungdomskonto kan man ta ut så mye man vil fra.

Det kan man ikke med en kapitalkonto. Da er det 25 uttak i året. Man kan stå som eier av en kapitalkonto selv om man er under 18 år.

Jeg har også konto hos Nordea og i avtalevikeråne mine der som ble skrevet ut før jeg ble 18 år, står jeg som eier av følgende :

- Ungdomskonto med kort

- Kapitalkonto ung

- VISA Electron ungdom

Og jeg sto som eier, men ikke som disponent.

På Ungdomskontoen min sto jeg som eier og disponent, og kun meg. Ikke mamma eller pappa.

Lenke til kommentar

Dersom det er en "ungdomskonto" for 13-18 år, står den i "barnets" navn, men med foreldre som ansvarlig og meddisponenter. Dersom du vil ha kontoen helt for deg selv, må du ta dette opp med banken, og endre disponentretten.

På min ungdomskonto hos Nordea sto ikke foreldre som disponenter, kun meg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...