chrlod Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 (endret) Hei Som mange kjenner til er (de fleste) filmer 24 Hz, eller mer nøyaktig 23.976 Hz. Om dette spilles av i 50 Hz får man en jevn nykking i bildet. Etter litt om og men har jeg funnet ut at 24 Hz i Windows er 24.000 Hz, og at man må velge 23 Hz for å få 23.976 fps - som gir den beste flyten i bildet. Dette virker helt utmerket i begynnelsen på en film. Alle bevegelser er helt fine (innenfor grensene til kilden, selvfølgelig). Etter noen (15-30) minutter begynner bildet å hakke noe fryktelig. Det varer i 2-5 minutter, før alt blir helt fint igjen. Slik fortsetter det. Dette gjelder altså HD-avspilling fra PC. Videoen er hardware-akselerert ved bruk av Media Player Classic HC gjennom et ATI HD5770 skjermkort. CPU-belastningen er derfor svært lav, og ligger på 1-10 %, også når hakkingen oppstår. GPU-belastningen er heller aldri såpass høy at jeg mistenker denne for å skape hakkingen. Noen som har en fjerneste idé om hva som forårsaker dette? Jeg irriterer meg utrolig over denne hakkingen i bildet. Tar i mot alle forslag med stor takk ! Endret 13. juni 2010 av chrlod Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 jeg har også prblemer med rykking i videoer noen ganger.. noe som hjelper hos meg er å flytte litt rundt på vinduet til MPC/VLC eller hva jeg nå bruker til å spille av med. så blir det fin flyt igjen. jeg trur problemet ligger i hvordan EVR fungerer... har også 5770. men bruker software decoder for den gir bedre kvalitet på bildet. Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 13. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2010 (endret) Nykkingen i videoen gir seg også hos meg om jeg flytter litt rundt på vinduet. Det er bare utrolig plagsomt å måtte gjøre det 5-6 ganger i løpet av en film. Hos meg skjer dette hver eneste film! Ingenting av dette skjer om jeg bruker 50 Hz. Da går filmen helt fint, uten voldsomme sporadiske nykkinger. Jeg er svært sensitiv for 50-Hz-nykkingen, så det er egentlig ikke noe alternativ å bruke det. EVR ?!? Endret 13. juni 2010 av chrlod Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 enhanched video render (EVR) eller no i den durn. er noe av det som var nytt med vista fra xp, som kun brukte overlay. jeg hadde også et problem som virka litt likt når jeg brukte xp. da nykka det jevnt, sånn at filmen gikk fortere hvert 3. sec. dette var pga lydcodec'en jeg valgte å bruke. du kan feilsøke litt på den fronten også. bruke forsellige filtere osv. noe som fiksa problemet hos meg i xp var å ikke bruke passtrouh men la ffdshow encode ac3/dts til ac3 og sende det videre til spdif. dette er for at lyden og videoen skal sync'es og kan muligens være problemet hos deg også.. Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 20. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2010 Har nå endelig fått testet litt mer. Så en film, og som vanlig begynte nykkingen i bildet. Jeg satte filmen på pause og skiftet over fra pass-through til AC3 encoding. Dette gjorde faktisk susen, og nykkingen ble borte (hvertfall så lenge jeg testet i dag). Blir det ikke et kompromiss med lydkvaliteten å bruke AC3 encoding? Det virker jo da, som du sier, at nykkingen kommer som følge av at bilder droppes/går fortere for å holde sync med lyden. Vet du hvordan dette kan fikses og fortsatt bruke pass-through? Mener du det er ffdshow lyd-filteret som skaper problemet? Evt forslag til annet filter? Bruker forresten Windows 7, og MPC står på EVR custom. Må si jeg et litt blank på hvordan jeg skal gå fram videre med feilsøking, så hadde vert flott med noe input. Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 (endret) om du skal bruke passthrough er eneste du kan prøve å bruke forsellige decodere. som f.eks ffdshow. innebygde h264 decodere i mpc eller coreavc jeg trur ikke du vil klare å skille mellom passthrough-ac3 og encodet-ac3. ikke om du annstrenger deg veldig engang =). men du vill klare å høre forskjeld på dts vs ac3 om du har annlegg for det. for dts har langt høyere bittrate på sin lydstrøm. edit: mulig det er no med mediasplittern også. du har halli media splitter aktiver? så kan du prøve den innebygde i MPC eller omvendt. Endret 20. juni 2010 av kjeLL// Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 13. august 2010 Forfatter Del Skrevet 13. august 2010 Nå skjønner jeg ingenting her lenger... Har de siste ukene prøvd forskjellige dekodere og encodet til AC3, men det ser kun ut til å fungere en liten periode. F.eks fungerte ac3filter et par uker før problemene oppsto igjen, deretter fungerte reclock et par uker, før også det nå sliter med ujevn framerate. Jeg har nå prøvd: ac3filter: både som filter og ac3 encode ffdshow: både som filter og ac3 encode core avc: filter spdifer: filter reclock: filter Har brukt graphedit til å kontrollere hvilke filtre som er i bruk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå