Gå til innhold

For lite -/+ utak på forsterker

Anbefalte innlegg

Hei!

Kjøpte meg nettopp ett par høytallere av typen NS-555 Min lenke

Forsterkeren jeg har er av typen Pioneer VSX418K ReceiverMin lenke

Bak forsterkeren har jeg 4 utganger til fronthøytallere, 2+ og 2-.

Men bakpå høytallerene er det 2+ og 2- utganger på hver av høytallerene.

Altså da burde det ha vært 4+ og 4- utganger bakpå forsterkeren?

Har ikke så mye peiling på slikt :p

Men kan jeg ta 1 kabel og sette i begge +'ene i høytallerene, så tvinne endene sammen og sette de i 1+ bakpå forsterkeren, og samme med -'ene ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den koblingne det er linket til hvor man splitter kabelen har ingen verdens ting å si. Det skal også være minimal forskjell om man bruker de øverste eller nederste inngangene på høyttalerne (ja, en av den holder)

Innenfor koblingen på høyttaleren sitter det nemlig en bro som kobler de sammen, (samme effekt som å splitte kabelen).

Lenke til kommentar

Den koblingne det er linket til hvor man splitter kabelen har ingen verdens ting å si. Det skal også være minimal forskjell om man bruker de øverste eller nederste inngangene på høyttalerne (ja, en av den holder)

Innenfor koblingen på høyttaleren sitter det nemlig en bro som kobler de sammen, (samme effekt som å splitte kabelen).

Da tror jeg nok du har missforstått.

Poenget med fire slike per høyttaler er at man kan skille dem ved forsterker, og dem er til forskjellige elementer i høyttalerne.

Ofte er det en bro på mellom kontaktene på høyttalerne man kan bruke om forsterkeren ikke har utganger nok til splitting av elementene (8 porter for 2 høyttalere).

I TS sitt tilfelle må broene være fjernet eller ikke fulgt med siden lyden endret seg ved kabelsplitting :)

Lenke til kommentar

Har neppe misforstått noenting.

4 slike terminaler gjør det mulig å koble til enten 2 forsterkere (en til diskant/mellomtone og en til bass) eller så kan noen surround forsterkere (gitt at du bruker den i stereo) levere mer krefter ved bruk av en terminal til diskant/mellomtone og en til bass. Dette kalles brokobling.

Kobler du fra en terminal på forsterkeren og splitter kabelen slik på tegnignen over så har det 0 (null) effekt.

Edit: Broen er nok neppe fjernet for da ville trådstarter vært uten diskant eller bass ved opprinelig kobling.

Endret av magb
Lenke til kommentar

Greit nok, ser du skjønner det.

Ellers vil jeg nok si at brokoblingene er fjernet, ellers ville ikke lyden endret seg ved splitting av kabelen.

Han hørte nok enten bare diskant eller bass ved første forsøk, og definerte dette som dårlig lyd.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Om du hadde lagt ut et bilde av terminalen så hadde det hjulpet. Det burde uansett være lett å se om det går flate lasker/plater mellom de oppe og nede. Er høytalerene nye så er disse laskene på plass med mindre noen har slurvet på fabrikken.

På bildet kan du se denne broen/lasken. Om denne er på plass skal du kun koble til de ørve eller nedre terminalene.

Disse terminalene er laget slik med tanke på Bi-wire eller Bi-amping.

I dette tilfellet vil bi-amping være en fordel, men forsterkeren støtter det ikke. Selv om man trikser det til via analog 5.1 input er det ting som tyder på at kanalene til center og bakhøytalere er av lavere kvalitet en frontkanalene, så man ender nærmest garantert opp med dårligere lyd.

Til dere andre som snakker om innvendige lasker, brokobling osv; Det er ikke innvendige lasker/forbindelser på denne typen terminaler. Da ville hele poenget vært borte. Brokobling er heller ikke noe som hører hjemme i denne tråden, for det handler om å bruke 2 forsterkere/kanaler til å øke effekten ved å supplere samme signal til begge, men i motfase (push-pull)

post-16425-1278438140,8344_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...