Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Plutselig redusert ytelese på nytt skjermkort

Anbefalte innlegg

Hei!

Bygget PC i går, med følgende komponenter:

AMD Phenom II X4 955

XFX Radeon 5870

4 GB Crucial Ballastix PC12800

Asus EVO M4A785TD-V

Den fungerte knallbra i går kveld og idag tidlig. Kjørte Crisis på maks med god flyt, og fikk ca. 16000 i 3dMark 06. Nå hakker Crisis og resultatet i 3dMark er redusert til ca. 1/4 av hva den var.

Hva kan dette komme av? Det eneste jeg har gjort som har påvirket skjermkortet er at jeg lot Catalyst Control Center finne den beste klokkingen til kortet. Nå står den på default-frekvenser.

Endret av Martin-sama
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er noe på CCC jeg stusser på. Det er hva som står som kjerne og minnefrekvens.

Jeg legger opp to bilder, der det øverste viser defaultinnstillingene, og den nederste hva som skjer når jeg selv stiller kjernefrekvensen til 890MHz, og minnefrekvensen til 1290MHz.

Er ikke "current vaules" for default-settings veldige rare/lave? (Øverste bilde)

Og hvorfor står det current GPU Core frequency 400MHz når jeg har satt den til 890?(Nederste bilde)

Kjørte nemlig autotune en gang til, og det var denne klokken programmet valgte ut. Da ble GPU opp til 62 grader varm, og kjørte på ca 87%. Så den fungerer jo. Prøvde 3DMark med denne klokken, men samme resultat.

post-87383-1276443181,2248_thumb.jpg

post-87383-1276443191,7487_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ingen som har en idé?

Nå har jeg formatert også, samme problemet!

Ikke noe jeg kan gjøre som "resetter" mer enn formatering?

Jeg er veldig dårlig på sånt, men er det ikke noe rart med det som står oppgitt som current values? Etter formatering har jeg naturlig nok på default settings, og det står det på current settings det som det øverste bilde i forrige post viser:

GPU Clock: 157MHz

Memory Clock: 300MHz

Lenke til kommentar

current clock skal være slik. Skjermkorte klokker seg ned i 2d mode (når du er i skrivebordet) så det er ikke noe å bekymre seg for :) (det klokker seg opp når du begynner å spille til 850/1200)

Men jeg vet dessverre ikke hvorfor du får mindre ytelse plutselig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Ingen som har en idé?

Nå har jeg formatert også, samme problemet!

Ikke noe jeg kan gjøre som "resetter" mer enn formatering?

Jeg er veldig dårlig på sånt, men er det ikke noe rart med det som står oppgitt som current values? Etter formatering har jeg naturlig nok på default settings, og det står det på current settings det som det øverste bilde i forrige post viser:

GPU Clock: 157MHz

Memory Clock: 300MHz

Last ned ny catalyst driver fra nettet, cd drivere er ikke alltid nye.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Okei, takk for svar. Da kan jeg i alle fall utelukke det.

Får nesten ringe komplett i morgen, høre hva de sier. Håper bare ikke de må ta inn kortet og sjekke etter feil osv, kommer sikkert til å ta en evighet...

Last ned ny catalyst driver fra nettet, cd drivere er ikke alltid nye.

Har siste driver!

Endret av Martin-sama
Lenke til kommentar

Nå kjørte jeg mer av 3DMark, for å få med CPU-testen. Den var også mye dårligere enn sist.

På menyen til 3Dmark, står det at prosessoren min er en AMD Phenom II X4 955 @ 804MHz. Bør det ikke stå 3.2GHz? I BIOS står det også at CPU-frequency er 800MHz? Bruker maskinen bare en kjerne, eller skal det være sånn?

Hvis jeg kun har 800MHz prosessorkraft, kan vel det forklare den lave grafikkytelsen?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Jeg satte BIOS-innstillingene til default, det ordnet seg! Den er tilbake til normalen :)

Tusen takk for hjelpen!

Så bra , bios er den beste tingen. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...