Gå til innhold

Tamron 18-270 VC vs. Canon 18-200 IS

Anbefalte innlegg

Jeg skal på en måneds ferie til vietnam i sommer og tenkte å kjøpe meg et allsidig objektiv for formålet. Jeg har faktisk allerede bestilt meg Tamron AF 18-270mm F/3.5-6.3 Di II VC LD Aspherical (IF) Macro. Etter å ha lest testen på dpreview.com ble jeg litt usikker. De anbefaler riktignok objektivet, men klager litt på kromatisk feilbrytning og litt treg autofokus. Etter å ha sett på noen av råfilene de har lagt ut er jeg enig i at feilbrytningen var litt i drøyeste laget spesielt på høy tele.

Jeg lurer på om jeg heller burde gå for Canon EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS. Jeg forstår det slik at dpreview mener at autofokusen er bedre. Jeg har også sett på sammenligninger de har gjort som viser at tamron er bedre i vidvinkelområdet, mens canon er bedre på tele. Canon skilter riktignok også med en ganske drøy kromatisk feilbrytning, pluss at objektivet er noen hundrelapper dyrere.

De ekstra 70mm i teleområdet som Tamron skilter med bryr jeg meg ikke så mye om. Selv om jeg ikke kommer til å gå aktivt inn for å ta sportsbilder kan treg/dårlig autofokus være veldig ødeleggende. Er det noen som har noen erfaringer/synspunkter?

Motivene kommer i første rekke til å være landskap/bymotiver og folk og røvere i Vietnam.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har selv Tamron 18-270. Kjøpte denne til en ferietur i fjor og jeg syns det fungerer helt greit. Har ikke merket noe problem med hastighet på autofokus. Er ikke like kjapt som et USM objektiv, men til mitt bruk var det helt greit. Jeg ventet til canon sin 18-200 var komt før jeg bestemte meg, men det ble Tamron på meg etter å ha lest litt tester.

Klippet fra photozone.de:

All-in-all the lens may be a tad better than Canon's 18-200mm f/3.5-5.6 IS but if you're looking for high image quality rather than convenience you should look elsewhere.

Lenke til kommentar

Takk for erfaringen!

Nå hadde jeg nesten bestemt meg for å avbestille tamron'en og gå for canon, siden jeg jeg tror autofokus veier tyngre enn optisk kvalitet. Spesielt mtp at begge objektiv har samme svakhet, bare ved forskjellig brennvidde. Canon har også f/5.6 ved 200mm mot Tamrons f/6.3 og litt bedre stabilisator.

Men hvis du ikke har merket noen svakheter ved autofokusen spørs det om det er verdt bryet og de ekstra lappene. Har du mye erfaring med forskjellige objektiv? Jeg er ikke noen veldig avansert bruker, selv, men det er greit å velge det beste blant to såpass like objektiv.

Lenke til kommentar

Takk for erfaringen!

Nå hadde jeg nesten bestemt meg for å avbestille tamron'en og gå for canon.

Jeg har prøvd begge, men dessverre ikke samtidig. Jeg er enig i at dette ikke er noe enkelt valg. Hadde Canonen hatt USM-motor hadde jeg kanskje valgt den fremfor Tamronen, men det har den ikke og begge summer litt når de fokuserer. Begge foksuerer raskt og greit i de fleste sammenhenger, jeg ble prositvt overrasket over Canonen da jeg lånte den sist sommer for jeg hadde sett noen negative kommentarer om fokushastighet. I praksis var den mer enn god nok for vanlige feriebilder og nøyaktigheten med en 450D var veldig bra. Med USM hadde den nok vært ennå et hakk raskere og i hvertfall stillere.

Jeg prøvde også Tamronen Akam hadde med til Bolivia og kjøpte en egen like etterpå. Jeg har brukt den på Canon 7D og er rimelig fornøyd. Jeg synes feilbrytningen på full tele er litt verre enn jeg hadde håpet, men feilbrytning kan i stor grad rettes opp i postprosessering. Det er ikke noe jeg ønsker å bruke tid på alt for ofte, men på enkeltbilder som jeg ønsker best mulig er det greit.

Når det gjelder både fortening og feilbrytning så er Adobes nye linsekorrigering veldig interessant. Det har kommet i både Lightroom 3.0 og Photoshop CS5. Jeg har ikke testet ennå, men så fort jeg får oppgradert og får tak i en profil for 18-270 VC skal jeg kjøre noen bilder gjennom og se hva det gjør med bildekvaliteten.

En ting jeg misliker med 18-270 er at den ikke klarer å fokusere (korrekt) med kontrast detect autofokus i Live View. Vanlig Phase Detect AF ser imidlertid ut til å sitte bra uten justering på min 7D, kanskje en anelse bakfokus, men på testbilder klarer jeg ikke å "slå" Phase detect fokusering med manuell fokusering i Live View, så det er i tilfelle ørsmå forksjeller.

Når det gjelder største blender så har 18-270mm VC F5.6 på 200mm så den er ikke dårligere enn Canons egen på blender, det er først over 200mm at den blir F6.3.

Forøvrig er ikke dette innlegget ment som argument for Tamron 18-270, jeg ønsket meg de 70 ekstra millimetrene eller hadde jeg nok også safet med Canon 18-200.

Edit: Rettet noen skrivefeil og en uklar setning

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Ang. fokus, så kan det jo være et problem ved dårlig lys og 200++ i brennvidde på tamron'en.

Er stort sett ikke denne jeg bruker ved dårlig lys, så jeg desverre ikke noe erfaring selv der.

Nå har jeg Canon 30D så jeg slipper å bekymre meg om evt. fokusproblemer ved LiveView :)

Lenke til kommentar

Nå har jeg Canon 30D så jeg slipper å bekymre meg om evt. fokusproblemer ved LiveView :)

I LiveView kan man velge mellom Phase Detect og Contrast detect (husker ikke hva Canon kaller dem) så begge er mulig i Live View, ulempen med Phase Detect at speilet må slås ned og opp igjen, fordelen at den er raskere. Contrast detect bruker videosignalet for AF så speilet kan være oppe hele tiden, noe som selvsagt gir mindre vibrasjoner og lyd. Ulempen er at det som sagt ofte gir opp eller gir feil fokus med 18-270 (og 7D).

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe mer fancy kamerahus enn 400D så problemer i LiveView trenger jeg ikke ta hensyn til. Jeg bruker Bibble Pro til bilderedigering, men regner med det går an å få fatt i en profil for det objektivet til Bibble også. Korrigering av slike ting er noe jeg ikke har prøvd meg på, men det kan jo bli arti å teste ut. :)

Tusen takk for tilbakemeldinger folkens!

Lenke til kommentar

Da har jeg faktisk avbestilt Tamron-objektivet til fordel for et Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM. Jeg satser på å ofre litt rekkevidde for kvalitet. Jeg tror de ekstra kronene vil være verdt det for et IS USM objektiv.

EDIT: IS USM er jo veldig kjekt, spesielt til den prisen, men etter å ha studert sammenligninger av ISO12233-plansjer ser jeg at i alle fall de resultatene viser ikke nevneverdige forskjeller mellom de forskjellige objektivene. Inkl. Canon 55-250 IS som jeg har fra før. Vanskeligt valg...

Endret av kfs
Lenke til kommentar

Du tror ikke at 28mm blir litt smalt i den vide enden?

Jeg ville i allefall savnet litt mer vidvinkel.

Jo, i grunn... Jeg skulle gjerne hatt de ekstra 10mm. Har nettopp testet Canon's 28-135 på kameraet til en kollega og førsteinntrykket var meget godt. Fokusen var kjapp og du får med en den selv om den kun går til 28mm. Hvis det blir kritisk har jeg alltids kitobjektivet. Jeg fristes litt av å kjøpe et vidvinkelobjektiv i samme slengen. Jeg kommer nok til å gjøre det før eller senere uansett :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

NÅ har jeg lånt en Sigma 18-200mm DC OS i noen dager og er veldig fornøyd med den. Fokusen er kanskje ikke like kjapp som på Canon's 28-135 i og med at den mangler USM, men den er absolutt ikke gale. Bra pris og bra kvalitet. Jeg har lest en god del tester og alle anbefaler den. Virker som en veldig bra ferielinse.

Jeg får heller sette Canon's 28-135 på ønskelisten til senere en gang.

Lenke til kommentar

Sett flere steder at Tamron'en har fått kritikk for dårlig fokusering i lite lys.

Har ikke sett noen sammenligner som sier at dette ikke også er et problem på Sigma'en.

Virker ellers som bildekvaliteten er bedre på Tamron'en, både når det er mot Canon 18-200 og Sigma 18-250.

Fant denne fine funksjonen på DPReview:

Sammenligning Tamron vs Sigma

Her er de like gode/ille på full vidvinkel og full tele, mens det ser ut som Tamronen er bedre i midtpartiet.

Her er det sammenlignet på 300D vs 50D, men tror i utgangspunktet det er objektivene som er begrensningen.

Edit:

Siden tråden heter Tamron vs. Canon legger jeg også ved en sammenligning for dem:

Sammenligning Tamron vs Canon

Her virker det også som Tamron'en er bra i "midtpartiet", og at Canon'en sliter litt mer med CA.

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...