Gå til innhold

Spørsmål om vifter og viftestyring


Alpharius

Anbefalte innlegg

For ikke så altfor lenge siden gikk jeg til innkjøp av en ny stasjonær pc. Nå etter et par måneder tenker jeg å gjøre et par utvidelser.For å redusere støy ønsker jeg å installere en del ekstra vifter og koble disse til en fancontroller.

 

Pcen min består av bla:

 

Kabinett: Corsair obsidian 800D

PSU: Corsair HX 1000W

Motherboard: Asus rampage II Extreme

CPU: Intel i7 950

CPU kjøler: Corsair H50 CPU cooler

RAM: Corsair xms3 DDR3 1600MHz 6GB

3Dkort: XFX Radeon HD 5870

HD: 2x Hitatachi dekstar 2TB HD

System HD: 1x Intel X25-M SSD

 

PSUen er modulær og kablene er lagt på baksiden av motherboardet, så airflow er ikke et problem i det hele tatt.

 

Kabinettet mitt har 1x120mm vifte i PSUen, 1x140mm vifte fra PSU rommet til motherboard rommet, 1x140mm vifte til hot swap hardisker og 1x120mm vifte til H50 CPU kjøleren.

 

 

I tillegg til dette ønsker jeg å installere 1x120mm vifte til hardiskbrønner nederst i kabinettet, 1 corsair dominator Airflow vifte til minnet, 1x120mm vifte ekstra til radiatoren til H50 CPU kjøleren for å få push/pull effekten, 3x120mm vifter i toppen av kabinettet for å suge luft ut av kabinettet, evt 1-2 60mm vifter for å kjøle ned 2 hardisker som jeg flytter fra hotswap plassen til 5,25 brønnen for å prøve og redusere HD støy.

 

Altså dreier det seg om 6-8 nye vifter. 9-11 vifter totalt. Jeg ønsker å kunne kontrollere hastigheten på helst alle viftene og kjøre hastigheten på minst mulig. Her møter jeg på følgende utfordringer:

 

-De 3 viftene øverst i kabinettet ønsker jeg å koble sammen, da disse bør være av samme type og kjøre på samme hastighet.

-Usikker på hvor lurt det er å kontrollere viften på CPUen med fankontroller? CPU tempen er ca 37 grader c idle. Har sett den helt nede i 31 grader med kabinettet oppe og kjølig rom. Dette er unødvendig lavt? Tenker å prioritere mindre støy framfor å overklokke, da jeg ikke trenger mer ytelse.

-Hvis jeg kan koble de 3 viftene øverst sammen, koble de 2 CPU kjøler viftene sammen, og de evt 1-2 HD viftene til 5,25 brønnen sitter jeg fortsatt igjen med 7 vifter som skal kontrolleres. Har ikke sett noen fankontrollere som kan kontrollere såpass mange, men et alternativ er jo i så fall å kjøpe flere eller kutte ut å kunne styre et par av viftene.

 

Som oppsummering, det jeg ønsker hjelp til er:

 

Er det mulig å koble flere 120mm 3 eller 4 pin vifter på samme ledning og kontrollere hastigheten for alle på en bryter?

 

Er det risikabelt å koble CPU kjøler på fancontroller?

 

Anbefalinger på 120mm vifter og fancontroller. Minst mulig støy.

 

Generelle anbefalinger ang støy reduksjon.

 

Evt anbefalinger på å best mulig redusere støy fra HD.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fleire vifter vil auke støynivået, ikkje redusere det :roll: Sjå(høyr) for deg eit klasserom fullt av viskande elevar.

 

For å redusere støy hadde eg gått til innkjøp av nokre av Noctua sine stillegåande vifter.

CPU-kjølar på fancontroller vil innebærer at du konstant må overvåke temperaturen og justere vifta manuelt.

Lenke til kommentar

Flere vifter vil øke støynivået, ja og nei. Kommer litt ann på hvordan man bruker de tror jeg? Flere vifter på lavere rpm enn færre på høyere rpm. F.eks mange vifter som kan kjøre under det som er hørbart når de går på lavt turtall. Hvor mye luft disse flytter vil bli redusert av det reduserte turtallet, men konpanseres med flere vifter. Tror dermed det totale støynivået blir redusert, hvis jeg ikke tar helt feil.

 

Vil heller ha flere viskende elever, enn et par som snakker.

Endret av Alpharius
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Som Qweel sier, så er 800D et kabinett for vannkjøling egentlig. Det har ingen mulighet for å få noe airflow i kabinettet utenom den viften som står imellom rommene ... Vannkjøling er et godt valg til det kabinettet, og en H50 vil fungere utmerket. Men man finner også ganske rimelig vannkjøling hos netshop/microplex.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...