Gå til innhold

Fidel Castro, makt eller rettferdighet?


Genesis91

Anbefalte innlegg

Kan dere hjelpe meg å forstå hvorfor Fidel Castro gjorde Kuppet på Cuba. Det jeg ikke skjønner er at som ung student så protesterte han mot Batisita og det diktatoriske styre. Hvordan kan han da forsvare kuppe han senere gjorde når han returnerte til Cuba? Han innførte sosialsimen, okay. Men jeg ser i helt hvordan det skulle bli noe bedre på cuba? han satt fortsatt som en diktator. Er det rett og slett tørsten etter makt eller det noe jeg ikke får med meg? (det virker jo som han er en "fornuftig" person. iverksatte helsereformer og en rekke tiltak som bedret samfunnet)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi diktatur ikkje i utgangspunktet er ei negativ styreform, svakheita til diktatur er at det har veldig lett for å gå over til eit tyranni.

Typisk sirkel: Ein ledar tar makta -> han blir for sulten på makt -> folket gjer opprør, avsetter ledaren og setter inn ein ny -> den nye leiaren har sjølv opplevd undertrykkelse og vil som sådan spare folket for det.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Revolusjoner er som regel en forbedring iforhold til dei tilstandane det var FØR revolusjonen. Noko som dei fleste kapitalister ofte "gløymer"

 

Visst er Cuba et bedre sted i dag enn det var under Batistas regime, men jeg ville fortsatt ikke kalle det et utopia. Diktaturer er ikke utelukkende negative, men fører sjeldent med seg mer godt enn vondt. Totalitære regimer, som de fleste diktaturer er, særlig de langtidsvarende, er svært opptatt av å hindre ytringsfrihet og andre former for frihetsdyrkelse for å holde på makten.

 

Castro var intet mindre enn "the lesser of two evils", imo.

Lenke til kommentar

Sant nok. Har ein for lenge makta er det ein forbannelse, for makt korrumperer. Uansett kor god eller smart den personen er. Castro, Mao og diverse andre hadde god visjoner heilt til dei fekk beholde makta for lenge, dessverre. Det morosame er vel det at cuba har eit av verdas beste helsetilbod i trass med situasjonen dei er i.

Lenke til kommentar

Det er å ta temmelig hardt i når man omtaler Mao sine visjoner som gode, det første han gjorde var å "bryte med den gamle kulturen" ved å oppfordre til vold mot lærere og intellektuelle.

 

Visjonene er ikke gode når de misbruker makten, bruker vold og knebler befolkningen.

Lenke til kommentar

Det er å ta temmelig hardt i når man omtaler Mao sine visjoner som gode, det første han gjorde var å "bryte med den gamle kulturen" ved å oppfordre til vold mot lærere og intellektuelle.

 

Visjonene er ikke gode når de misbruker makten, bruker vold og knebler befolkningen.

Å kneble befolkninga er ofte eit nødvendig onde for å oppnå det du vil, sjølv når det du vil er til folkets beste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...