CapitalSheep Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 (endret) Jeg gjorde et dårlig kjøp i august 2009 da jeg kjøpte en seagate 7200.11 1,5tb disk hos netshop. Dette er en disk men en meget høy sannsynlighet for at den svikter. Tror jeg leste en plass at var på 30-40% av diskene. Som mange andre med denne type disk kom denne dagen i går. Disken begynte å lage klikkelyder som om den skulle vært død, noe den ikke er. Lyden kommer kun når den ikke er i bruk/er i litt bruk (som å se på en film). Når disken lager klikkelyder slutter den å lese, og hvis jeg ser en film stopper filmen ett eller fem sekunder. Så det jeg lurer på er om netshop vil anse dette som en fungerende disk, noe som den faktisk delvis gjør for tiden (så det er en sannsynlighet for at de bare ser om den virker og ignorerer lydene, og at den slutter å lese fra disken et par sekunder), eller om jeg vil få en erstatning. På nettsidene står det hvis de finner ut at varen ikke har noen defekter vil jeg bli fakturert med en regning på 250kr minimum. (600 kr i timebetaling) Endret 13. juni 2010 av Mazz_222 Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 På nettsidene til seagate finner du diagnose verktøy,kjør dette.finner den feil så skulle det ikke være noe problem å få ny.. Gjør det først.. Lenke til kommentar
angry_norwegian Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 Rapporterer OS'et feil med disken? Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 (endret) Tror jeg leste en plass at var på 30-40% av diskene. Som mange andre med denne type disk kom denne dagen i går. du bommet bare med sånn 30% der da antallet feilmeldt til seagate er 4,2%. ned fra 4,4% på 7200.10 serien. men på dårlig PR leder nok 7200.11 siden ørten aviser etc som hauset opp firmware problemet. Endret 13. juni 2010 av cruzader Lenke til kommentar
steeler Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 Disken er defekt selv om den fungerer litt. Du bør snarest ta backup av ting du vil ta vare på. Det er vel minst 1 års garanti fra fabrikkanten, så burde ikke være noe vanskelig å få ny disk. Lenke til kommentar
CapitalSheep Skrevet 13. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2010 Holder allerede på med seatools for å finne feil, men har ikke funne hittil. Av det jeg har funnet i OS'et så fungerer disken som den skal. Kan legge til at jeg fant en disk med samme feilen her: http://www.youtube.com/watch?v=3-BXPBIFlI4&feature=related Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 (endret) 7200.11 1.5tb solgt før 1jan 2010 har 5års garanti. klikkelyden er lesehodet som er skadet, er bare spørsmål om tid før det ryker og du ikke får ut data da. er desverre noe alle platebaserte disker sliter med. klikkene kommer når lesehodet skal bytte plate og ikke treffer helt så de slår i kanten istedenfor innpå platen. Endret 13. juni 2010 av cruzader Lenke til kommentar
CapitalSheep Skrevet 13. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2010 Tror jeg leste en plass at var på 30-40% av diskene. Som mange andre med denne type disk kom denne dagen i går. du bommet bare med sånn 30% der da antallet feilmeldt til seagate er 4,2%. ned fra 4,4% på 7200.10 serien. men på dårlig PR leder nok 7200.11 siden ørten aviser etc som hauset opp firmware problemet. Fant artikkelen igjen. Det var på 1tb modellen, og et annet problem da. http://www.tomshardware.com/news/seagate-7200.11-failing,6844.html Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 (endret) 30-40% som de antar uten noe kilde ja. da kan vi likegodt si 80-90% med like mye kilder mens igang overdrive så det ser enda mer kritisk ut. leser du hele saken ser du at det der var firmware problem, hvor det raskt ble lagt ut ny firmware og folk bedt oppdatere. samt folk som opplevde at disken røk fra firmware feil fikk dataene reddet gratis og returnert på ny disk. er vel knapt en produsent som ikke har gått på en blemme med verre failrate enn 7200.11 serien, men virker som de har endel bedre PR folk enn seagate for de bæsjet bra på leggen på den delen. Endret 13. juni 2010 av cruzader Lenke til kommentar
wiak Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 (endret) 7200.11 hadde firmware feil, så du får nok erstatning av netshop og ja klikke støy er det disk feil Endret 13. juni 2010 av wiak Lenke til kommentar
CapitalSheep Skrevet 13. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2010 Nå har disken plutselig bestemt seg for å virke igjen etter jeg slettet alt og formaterte den. Bør jeg forsatt levere den inn eller bruke den som den er nå. Jeg er litt usikker på om den vil gjøre det samme igjen senere. Lenke til kommentar
angry_norwegian Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 Gjør det enkelt og ring Netshops kundeservice og hør hva de sier. 1 Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 klikkingen kommer tilbake når først startet, bare spørsmål om tid før klikkingen returnerer. Dette er en garantisak og vil ikke anbefale bruke den til lagre noe viktig på da den kan dø bokstavelig talt når som helst. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå