Gå til innhold

Truecrypt på bruker-mappe, tilgang med windows logon?

sdf123

Anbefalte innlegg

Har et par laptoper med Win7 som jeg ønsker å sikre brukerfilene(mine dokumenter, bilder osv..). Ønsker at dette skal gjøres så snkelt som mulig, men sikkert. Slik at når man logger seg inn i windows med brukernavn og passord så får man tilgang til sin bruker-mappe.

Kan jeg få det til med Truecrypt? Og blir det sikkert nok?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det ikke i tillegg litt usikkert å legge slik informasjon i en .bat fil?
Ja det er usikkert. Da kan hvem som helst på en meget enkel måte finne passordet.

Det er jo liksom ikke noe poeng med TC dersom det ikke er meninga at man må skrive et passord for tilgang.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er hvem du vil sikre filene for :)

Ta også en titt på TrueCrypts støtte for å kryptere hele systemdisken ;)

Neida, det skal ikke være noe sånt, bare om pcn skulle komme på avveie, så er det kjekt å vite at de viktigste filene ikke er så enkle å få tak i!

Er det ikke i tillegg litt usikkert å legge slik informasjon i en .bat fil?
Ja det er usikkert. Da kan hvem som helst på en meget enkel måte finne passordet.

Det er jo liksom ikke noe poeng med TC dersom det ikke er meninga at man må skrive et passord for tilgang.

Det var derfor spørsmålet mitt var, kan TC bruke windows login passordet, alik at man slipper å først skrive inn windowslogon passordet og så skrive et nytt et for TC.

Lenke til kommentar

Det var derfor spørsmålet mitt var, kan TC bruke windows login passordet, alik at man slipper å først skrive inn windowslogon passordet og så skrive et nytt et for TC.

Nei, det er nok ikke mulig uten å ha, som geir__hk nevner, en batch-fil og da må passordet ligge der i klartekst uansett.

Mener da å huske at Windows skal ha en slags kryptering av mapper innebygd, men ikke sikker på hvordan den funker.

Systemkryptering er forresten ikke verre enn at du skriver inn et passord ved oppstart før du logger inn i Windows og da er du rimelig bombesikker på at ingen har sjangs i havet på å få tak i filene dine :)

Lenke til kommentar
Mener da å huske at Windows skal ha en slags kryptering av mapper innebygd, men ikke sikker på hvordan den funker.
Den har sine svakheter. Bl.a at en administrator på samme maskinen enkelt kan dekryptere filene (mener jeg å tro). Installerer du windows på nytt, så blir filene uleselige.
Lenke til kommentar

Sakset fra http://www.truecrypt.org/faq

Can I configure TrueCrypt to mount certain volumes automatically whenever I log on to Windows?

Yes. To do so, follow these steps:

1. Mount the volume(s) and then select 'Volumes' -> 'Save Currently Mounted Volumes as Favorites'.

2. Select 'Settings' -> 'Preferences'. In the 'Preferences' window in the section 'Actions to perform upon log on to Windows', enable the option 'Mount favorite volumes'.

3. In the 'Preferences' window, click 'OK'.

Alternatively, if the volumes are partition/device-hosted and if you do not need to mount them to particular drive letters every time, you can skip step 1 and in the 'Preferences' window in the section 'Actions to perform upon log on to Windows' enable the option 'Mount all devices-hosted TrueCrypt volumes' (instead of 'Mount favorite volumes').

Note: TrueCrypt will not prompt you for a password if you have enabled caching of the pre-boot authentication password (Settings > 'System Encryption') and the volumes use the same password as the system partition/drive.

Prøvde å forstå det som skrives der, men tror ikke jeg kjenner TC godtnok. Hva menes med det?

Lenke til kommentar
Note: TrueCrypt will not prompt you for a password if you have enabled caching of the pre-boot authentication password (Settings > 'System Encryption') and the volumes use the same password as the system partition/drive.

Det betyr med andre ord at den eneste måten du automatisk kan montere volum ved innlogging er hvis du i tillegg har systemkryptering og bruker samme passord.

Jeg kjørte lenge med en system-partisjon og en data-partisjon hvor jeg monterte sistnevnte etter innlogging. Måtte da skrive et passord til, men funket flott det :)

Nå gjør jeg nøyaktig det du er ute etter, men med Linux så det er ikke så relevant ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...