Gå til innhold

Problemer med ram

Mimung89

Anbefalte innlegg

For en stund tilbake kjøpte jeg meg en ny PC.

Det ble i første omgang bestilt 2GB ram pga litt mangel på penger. Og ca 1 månde senere ble det kjøt 4GB ram. I etter det så har jeg fått en haug av Bluescreens som da kjører memorydump.

Jeg har også kjørt memtest og fant ut av det var feil på den første brikken som var med.

2GB ram: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=478999

4GB ram: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=502745

Jeg er ikke noe spesielt flink innen pc, men så vidt jeg kan se, så er den eneste forskjellen at den 4GB brikken er "for Intel and AMD DDR3". Hva det vil si vet jeg ikke helt.

Er det noe mer dere må vite for evnt å finne ut hvordan jeg kan løse dette, så fyr løs.

Kjører dette på Windows 7 Ultimate 64-bit

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var merkeligt. For det er nesten helt like brikker, og fra samme produsent. Så der skal det ikke ver noen kompatibel problemer.

1: Har du sjekket hvor mye ram hovedkortet støtter? Kan godt ver at det er det.

2: Får du bluescreen når du bare kjører 4 GB settet og?

Lenke til kommentar

Da har jeg vært å testa litt, og lest litt.

Konklusjonen min er da at Gigabyte har farget sine sloter feil, dermed fått meg til å tro at slot 1 og 2 var en kannal, og 3 og 4 en annen.

Jeg testet bare med 2GB brikken, og ingen ting skjedde.

Mens jeg kjørte memtest leste jeg litt i manualen til Hk, og der viser det seg at slot 1 og 3 er kannal 1, og slot 2 og 4 er kannal 2.

Dermed satte jeg de nye brikkene i 1 og 3, og den 2GB brikken i slot 2. Jeg har hatt problemer med rammen et par ganger før. Det virker som det er noe som kommer og går. Men det har alltid latt seg fiks ved å flytte om på brikkene. Men de pleier å komme tilbake.

Somregel når jeg pleier å kjøre memtest, så kommer feil-meldingene med en gang jeg starter opp memtest. Og siden jeg nå har kjørt igjnom opp til 50% med ingen feil, så er det vel bare for meg å vente.

Lenke til kommentar

Ja, gigabyte er helt på bærtur med fargekoder! :thumbup:

Om du ikke får 2 GB brikken til å fungere i det hele tatt så er den kanskje ødelagt.

Du ødelegger dualChannel med 3 brikker, jeg ville derfor bare brukt det nye settet.

Mange minneproblemer løser seg med en oppdatering av bios. Jeg ville startet med det!

Lenke til kommentar

Gigabyte har rambrikkene valigvis annenhver brikke. På UD5 er det 1|2|1|2|1|2 Andre produsenter pleier og ha de samlet.

Men har du bare et sett med brikker blir de ikke så veldig varme. Da dette er et pluss hvis du overklokker.

Jeg ble litt stresset når jeg bootet opp første gangen på forrige pcen og den hørtes ut som ei vekkerklokke. Mens ellers er gigabyte en god produsent.

Endret av Wilyes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...