von Björckhoven Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 (endret) Heisann! Er på utkikk etter en netbook til en billig penge. Den skal brukes til å skrive dokumenter, litt surfing og andre hverdagslige ting. Noen som har tips til en laptop til maks 3000 kr? Endret 15. juni 2010 av von Björckhoven Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 3000kr er ikke store budsjettet... Har sjekket litt rundt, og for den summen blir det nok bare netbooks Lenke til kommentar
von Björckhoven Skrevet 15. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2010 mmhm, men jeg trenger ikke noen annet enn en netbook. Noen tips til ålreite netbooks? Lenke til kommentar
srbz Skrevet 15. juni 2010 Del Skrevet 15. juni 2010 Jeg ville svært sterkt ha vurdert Asus Eee Seashell 1005PE dersom jeg skulle ha ny netbook i dag, da jeg er svært opptatt av batterilevetid på disse. Har selv en Eee PC1000HE som har god batterilevetid, men fremdeles et stykke unna 1005PE. Den lave oppløsningen på 1024*600 er et aber, men maskinen fungerer fint for meg å ha med på skolen til notatskriving og litt surfing - selv om den riktignok er litt knotete å surfe med pga. den lave oppløsningen. i tillegg er den fin å se film på, og selv når jeg er på lange turer har jeg som regel nok batterikapasitet til å se film i flere timer. Lenke til kommentar
Robbansvenske Skrevet 15. juni 2010 Del Skrevet 15. juni 2010 http://www.dustinhome.no/pd_5010332951.aspx Lenke til kommentar
von Björckhoven Skrevet 16. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2010 Aha,Asus Eee Seashell 1005PE er nok kanskje tingen for meg takk skal du ha Lenke til kommentar
srbz Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 De store fordelene til netbooks er helt klart lav vekt og (i mange tilfeller) god batterikapasitet. Ut ifra oppgitt batteritid på 1005PE og 1000HE kontra det jeg faktisk opplever på min 1000HE, vil jeg tippe at 1005PE ligger på rundt 8-10 timer i praksis på et fulladet batteri (selvsagt avhengig av hva du gjør på maskinen). Dette er bare synsing fra min side, hvis det er viktig for deg bør du se om du finner noen tester som utdyper. Hvis det ikke er viktig for deg, finner du helt sikkert en billigere maskin med kortere batteritid, evt. litt større skjerm og oppløsning. Men jeg må igjen få understreke at den lave oppløsningen er en ganske betydelig ulempe - men igjen, avhengig av hva du skal bruke den til. For min del har det ingenting å si når jeg skriver rene tekstdokumenter, det er litt plagsomt når jeg surfer, men den største ulempen for meg (som studerer datateknologi) er at det er utrolig uoversiktlig å bruke programmeringseditorer der vinduet er delt opp i flere rammer. Derfor bruker jeg denne maskinen hovedsaklig til surfing, film og notatskriving. Jeg vil ikke anbefale deg å ha en netbook som primær maskin, isåfall bør du ha ekstern skjerm, mus og tastatur hjemme - og selv da er det jo en relativt treg PC om du skal multitaske til en viss grad. Som en sekundær PC til å ta med på skole og reise derimot, funker den ypperlig for meg. Lenke til kommentar
von Björckhoven Skrevet 17. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2010 Tror du den vil klare diverse fysikk/matematikkprogrammer + bilderedigeringsprogram? Mulig jeg bør satse på noe kraftigere (til en høyere pris enn 3 000) Lenke til kommentar
srbz Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Kommer selvsagt litt an på hva slags programmer det er snakk om, men jeg har lite tro på at en netbook er særlig godt egnet til bilderedigering generelt, både pga lav oppløsning og svak maskinvare (da spesielt lite minne). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå