Gå til innhold

sommerjobb evt. jobb 13 år

Anbefalte innlegg

Hei!

Er en ganske så moden jente på 13 år som har veldig lyst til å tjene mine penger. Egentlig bare for å kjenne på at jeg ikke kan få pengene rett i hånda hele livet. Men liker også veldig godt å jobbe. Er åpent for alt, untatt avisbud. Har skjønt av andres erfaring at det ikke er noe. Men er det den eneste jobben en 13 åring kan få?

Hvis ikke, hva kan jeg gjøre?

Bor i larvik.

Takk for svar. :!:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du har fylt 13, kan du ta lett arbeid med for eksempel budtjeneste (f eks avisbud), rydde- og pakkearbeid eller arbeid med tørrfisk.

Hvis du er mellom 13 og 15 – eller skolepliktig

• skal du ha fri mellom klokken 20 og kl. 06
  • ha en sammenhengende hvileperiode på minst 14 timer
  • arbeidstid (i tillegg til skole) skal ikke vare over 2 timer om dagen og 12 timer i uken.
  • på skolefrie dager kan arbeidstiden være opp til 7 timer.
  • hvis arbeidet er opplæring i regi av skolen – må arbeidstid og skoletid til sammen ikke overstige 8 timer i døgnet og 40 timer i uken.

(Jf. FOR 1998-04-30 nr 551: Forskrift om arbeid av barn og ungdom.)

Lykke til ;)

Lenke til kommentar

Sommer er en flott tid å jobbe på, om jeg hadde vært deg hadde jeg gjort følgende :

*Gå rundt i nabolaget og tilby å klippe plenen , rydde i hagen, male gjerder (om du føler du kan få til dette greit) og snakk gjerne med hver enkelt nabo. Vær også litt skeptisk innimellom og bruk sunn fornuft om du får noen rare tilbud.

*Tilby også familier muligheten for at du kan sitte barnevakt , er du flink med unger så er det lette tjente 500kroner (avhenger litt av foreldrene , noen gir 250 for 4- 6 timer mens andre gir mye mer) men har du ikke så mye erfaring med barnepass (sørg for å passe barn som er i riktig alder for deg, babyer er MYE ansvar og kun for erfarne passere). Igjen sørg for at foreldrene dine vet hvor du er til enhver tid.

Generelt er det mye man kan gjøre om du er litt kreativ, gå tur med hundene til eldre damer , hjelpe til med innkjøp av varer (sørg for å ikke bli utnyttet av eldre griske damer, ha det avklart hvor mye du tar for å handle i butikken, feks 50 kroner) og finn ut hvor lang tid du bruker. Er butikken langt unna så kan det fort bli lite penger for tiden du bruker.

Lenke til kommentar

Det er veldig få jobber ledige for 13 åringer. Hovedsakelig avisbud. Om et eller to år kan du få en jobb i en butikk som driver med dagligvarehandel, f.eks Rema 1000, Rimi, Kiwi osv.

Akkuratt nå må du nok nøye deg med avisbud, med mindre du kjenner noen godt som er villige til å ansette deg.

Endret av Coa
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...