Gå til innhold

Krekar, hvorfor ikke bare sende ham tilbake til Irak?

Anbefalte innlegg

For de som er interessert i internasjonale lover så bryter faktisk Norge disse i ett sett ved å ta imot og behandle asylsøknader fra folk som allerede har vært innom andre "sikre" land. Plutselig var det visst ikke så viktig å følge internasjonale regler og avtaler likevel...

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det ulovlig å gi asyl til mennesker som har fått avslag andre steder?
Ifølge dublinkonvensjonen skal de søke i det første landet de kommer til. Og om de drar videre til andre sikre land etter avslag skal de sendes tilbake til det landet.
Så hvis en jøde på flukt fra Israel ikke får asyl i Tyrkia eller USA, som er trygge steder, så skal han ikke få asyl i Norge?
Tror ikke tyrkia regnes som trygt land.
Lenke til kommentar

For de som er interessert i internasjonale lover så bryter faktisk Norge disse i ett sett ved å ta imot og behandle asylsøknader fra folk som allerede har vært innom andre "sikre" land. Plutselig var det visst ikke så viktig å følge internasjonale regler og avtaler likevel...

Dette kan du gjerne utdype og konkretisere. Så vidt jeg har fått med meg, så har diverse organisasjoner kritisert UDI for å sende asylsøkere som har søkt asyl i Hellas tilbake dit, med andre ord helt i henhold til regelverket. I den grad asylsøkere ikke sendes tilbake til opprinnelseslandet, så er det antakelig snakk om land som ikke respekterer flyktningekonvensjonen (noe Norsk Folkehjelp-artikkelen altså hevder Hellas ikke gjør, uten at jeg skal mene noe om den påstanden er rett eller gal..) , noe som er en forutsetning for å følge Dublin-avtalen og returnere dem dit.

Lenke til kommentar
Grunnen er at ingen (enten du er norsk statsborger eller oppholder deg midlertidig i Norge) sendes fra Norge til land hvor du risikerer dødsstraff.
Dette har i praksis gjort Norge til varmestue for all verdens kriminelle. Bare kom deg til Norge så er du garantert beskyttelse og høy levestandard resten av livet uten å måtte jobbe noen gang.

Jeg er ganske sikker på at en forsvinnede liten andel av all verdens kriminelle holder til her til lands....

AtW

Lenke til kommentar

Hvor vanskelig er det egentlig å forstå at Norge må følge menneskerettighetene? I og med at Norge ikke kan få et forpliktende løfte fra de relevante irakiske myndigheter om at han ikke skal dømmes til døden, vil det være brudd på menneskerettighetene å deportere ham.

Makan til sprøyt. Kan du fortelle hvilken av de 30 artiklene i menneskerettighetene som sier at Norge skal være varmestue for all verdens kriminelle?

http://en.wikipedia.org/wiki/Universal_Declaration_of_Human_Rights

"Norge varmestue for all verdens kriminelle?"

Hvordan begrunner du dette egentlig? Ikke bare pga. Krekar håper jeg? Krekar-saken er one of a kind. Det er ingen andre land som vil ha han, derfor klarer vi ikke bli kvitt han. Hadde Bin Laden eller noen av de andre store gutta kommet hit, hadde de blitt utlevert på dagen til ett land som ønsker å få han/de stilt for retten (dog under forutsetning at han/de ikke får dødsstraff såklart). Vanlig kriminelle sendes hjem, enten fordi det foreligger en uleveringsbegjæring eller for å sone i sitt eget land.

Så hva legger du i at Norge er en varmestue for kriminelle egentlig ?

Lenke til kommentar
Så hva legger du i at Norge er en varmestue for kriminelle egentlig ?
Politikken til de rødgrønne medfører:

-Fritt leide inn i Norge for alle verdens kriminelle.

-Større sannsynlighet for at kriminelle skal få opphold i Norge enn ikke-kriminelle

-Mindre politi, lavere oppklaringsprosent for kriminalitet

-Luksusfengsel for de kriminelle som tas, i tillegg får de lønn for å sitte der

-gratis advokat, tolk, psykolog, helsetjenester, kost, losji og utdanning spandert av norske skattebetalere

-kriminelle som tas har nesten ingen risk for å bli utvist

Lenke til kommentar

@robertaas, kan du ikke ta den debatten et annet sted? Finnes vel utallige andre tråder hvor du kan leke deg med denslags regnestykke-statistikk enn i Krekar-tråden?

Forøvrig ble Mulla Krekar og familien i 1991 plassert i Norge av FN. Han hadde inget spesiellt ønske om å komme akuratt hit.

Lenke til kommentar
-Fritt leide inn i Norge for alle verdens kriminelle.

Dette må du begrunne bedre, for jeg skjønner ikke hva du legger i det.

-Større sannsynlighet for at kriminelle skal få opphold i Norge enn ikke-kriminelle

Dokumenterte kilder?

-Luksusfengsel for de kriminelle som tas, i tillegg får de lønn for å sitte der

"Lønnen" er vel fjernet afaik. Og hva er galt med luksusfengsel?

(edit: ble plutselig usikker på om du ved lønn mente 'dagpenger' eller 'pansjonspoengene' som det var snakk om for litt siden..)

-gratis advokat, tolk, psykolog, helsetjenester, kost, losji og utdanning spandert av norske skattebetalere

Dette gjelder også for ikke-kriminelle. Dette er en del av den høye levestandarden vi har her til lands. At kriminelle ikke skal få nødvendig legehjelp og medisiner synes jeg er horribelt. Artig foresten at du drar frem kost; hvordan hadde du tenkt til at kriminelle som soner skal betale for sin egen kost? og om de ikke kan betale; skal vi da bare la de dø?

-kriminelle som tas har nesten ingen risk for å bli utvist

Jo i høyeste grad. Såfremt vi enten har en utleveringsavtale med hjemlandet (norge har ingen utleveringsavtale med Pakistan eller Somalia til informasjon) eller via konvensjoner.

Endret av Danko
Lenke til kommentar

@robertaas, kan du ikke ta den debatten et annet sted? Finnes vel utallige andre tråder hvor du kan leke deg med denslags regnestykke-statistikk enn i Krekar-tråden?

Jeg svarte kun på spørsmål og jeg kan ikke se jeg har satt opp noe regnestykke.
Forøvrig ble Mulla Krekar og familien i 1991 plassert i Norge av FN. Han hadde inget spesiellt ønske om å komme akuratt hit.
Det er velkjent. Det er også velkjent at Krekar brøt forutsetningene for å få beskyttelse da han dro en tur tilbake til irak. Med en mer oppegående politikk ville han da ikke sluppet inn igjen.

Og med en mer oppegående flyktningepoltikk ville vi ikke tatt imot en eneste muslimsk kvoteflyktning da det er mye vanskeligere og dyrere å ta imot og integrere muslimer.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Med en mer oppegående politikk ville han da ikke sluppet inn igjen.

Nå var det vel ikke riktig slik at Krekar først varslet myndighetene om at han tok seg en avstikker og at de derfor stod å ventet på han når han kom tilbake?

Og med en mer oppegående flyktningepoltikk ville vi ikke tatt imot en eneste muslimsk kvoteflyktning da det er mye vanskeligere og dyrere å ta imot og integrere muslimer.

Nei, la oss ikke for all del ta i mot opposjonelle av de slemme gutta. La oss heller skyve problemet over på ett annet land.

(det var dog ironi med et snev an sannhet i. Danmark har jo begynnt å gjøre det f.ex.)

Endret av Danko
Lenke til kommentar
Jeg er ganske sikker på at en forsvinnede liten andel av all verdens kriminelle holder til her til lands....
Men de er overrepresentert og de rødgrønne gjør alt de kan for å få¨dem hit.

Det tjener ikke din argumentasjon å komme med slik tøv, tror du virkelig på det selv? At de rødgrønne gjør alt de kan for å få kriminelle til norge? Uttalelser som det, og at norge er en "varmestue for alle verdens kriminelle" fører bare til en ting, at argumentasjonen din tas mindre seriøst.

AtW

Lenke til kommentar

Spørs om ikke Høyesterett idag (når en ser hvor mye ståk & støy det har medført) angrer på at de ukritisk kjøpte det som ble lagt på bordet. De hadde legal rett til å kreve innsyn i de såkallte hemmlige dokumentene, men gjorde det ikke

Spenstig påstand. Leste du loven før eller etter at du skrev innlegget?

Lenke til kommentar
Med en mer oppegående politikk ville han da ikke sluppet inn igjen.
Nå var det vel ikke riktig slik at Krekar først varslet myndighetene om at han tok seg en avstikker og at de derfor stod å ventet på han når han kom tilbake?
Her er vi ved kjærnen av problemet. Det skulle ike være nødvendig å varsle om dette om vi ikke hadde en politikk som ukritisk slipper hvem som helst inn i Norge.

Nei, la oss ikke for all del ta i mot opposjonelle av de slemme gutta. La oss heller skyve problemet over på ett annet land.
For oss som lever i den virkelige verden så ønsker vi å hjelpe så mange som mulig for de pengene som brukes. Om 10 ikke-muslimer kan hjelpes for ressursene som samfunnet må bruke på en muslim så bør vi heller hjelpe ikke-muslimer. Muslimske land kan ta seg av muslimer som trenger beskyttelse.
Lenke til kommentar
Det tjener ikke din argumentasjon å komme med slik tøv, tror du virkelig på det selv? At de rødgrønne gjør alt de kan for å få kriminelle til norge? Uttalelser som det, og at norge er en "varmestue for alle verdens kriminelle" fører bare til en ting, at argumentasjonen din tas mindre seriøst.
Det står ikke i deres politiske programmer, men det er resultatet av deres politikk og det har ikke akkurat manglet på advarsler. Er det virkelig "useriøst" å snakke om hva som skjer i den virkelige verden og ikke bare om symbolpolitikk i en fantasiverden?
Lenke til kommentar
Det står ikke i deres politiske programmer, men det er resultatet av deres politikk og det har ikke akkurat manglet på advarsler. Er det virkelig "useriøst" å snakke om hva som skjer i den virkelige verden og ikke bare om symbolpolitikk i en fantasiverden?

I den virkelige verden, så er det ganske åpenbart at de rødgrønne ikke gjør alt de kan for å importere kriminelle, det er ikke annet enn ting som du trekker ut av din egen fantasiverden, antakelig mot bedre vitende (det håper jeg i det minste, slike påstander er totalt virkelighetsfjerne).

AtW

Lenke til kommentar
I den virkelige verden, så er det ganske åpenbart at de rødgrønne ikke gjør alt de kan for å importere kriminelle, det er ikke annet enn ting som du trekker ut av din egen fantasiverden, antakelig mot bedre vitende (det håper jeg i det minste, slike påstander er totalt virkelighetsfjerne).
Jeg har allerede listet opp hva de gjør for å få kriminelle til Norge. Det eneste som mangler er at de går ut og eksplisitt sier at de ønsker å belønne kriminelle og få dem til Norge. Det er bare det at dette ikke er nødvendig da media i den tredje verden allerede gjør det.

Ja, jeg har sett flere eksempler på hvordan media i den tredje verden fremstiller vår asyl- og kriminalpolitikk. Hvem andre i denne tråden kan si de har denslags kunnskap fra den virkelige verden?

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
Jeg har allerede listet opp hva de gjør for å få kriminelle til Norge. Det eneste som mangler er at de går ut og eksplisitt sier at de ønsker å belønne kriminelle og få dem til Norge. Det er bare det at dette ikke er nødvendig da media i den tredje verden allerede gjør det.

Ja, jeg har sett flere eksempler på hvordan media i den tredje verden fremstiller vår asyl- og kriminalpolitikk. Hvem andre i denne tråden kan si de har denslags kunnskap fra den virkelige verden?

Du har listet opp det du oppfatter som kriminalitetsfremmende effekter av de rødgrønnes politikk. Det er milevidt fra at de "gjør alt de kan for å importere kriminelle", akkurat på samme måte som deler av FrPs politikk i mine øyne er kriminalitetsfremmende, så betyr ikke det at de "gjør alt de kan for å importere kriminelle". Det er en totalt virkelighetsfjern overdrivelse, som sterkt svekker din troverdighet i slike politiske spørsmål.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...