Gå til innhold

Krekar, hvorfor ikke bare sende ham tilbake til Irak?

Anbefalte innlegg

*snip*

Det går jo fly ut av Norge allerede idag. Spørsmålet som bør stilles er hvorfor i alle dager sitter ikke Krekar i noen av dem.

Fordi de har tatt fra ham passet, så han kan ikke forlate landet.

Er i grunn et morsomt paradoks all den tid myndighetene ønsker ham ut av Norge

Endret av Mekkus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det burde ikke vært noe problem å finne det passet, det er kun imkompetanse og uvilje hos dagens regjering som er grunnen for at han enda ikke er sendt ut. I morgen går det flere fly ut av landet og jeg kan ikke se en eneste grunn til at han ikke skal sitte på ett av dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Mener også at Norge burde kaste ut Krekar. Duden fortjener å bli henrettet. Men nei, Norge kjemper mot dødsstraff. Men det er helt greit å sende soldater til Afghanistan ? Alle vet at norske myndigheter som ofest kommer til å følge oppfrodringer fra NATO. NATO sender jo styrker til mange landt rundrt i verden, og det er USA som bestemmer en del.

Norske myndigheter sender soldater til land der de dreper og kjemper mot andre, for amerikanske og vestlige interesser.

Så hva er egentlig forskjellen ?

Endret av medlem-140898
Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Folk blir drept. Men problemet er den som blir henrett (fortjener det, og det gjør herr Krekar), mens det andre dør uskyldige mennesker (som IKKE fortjente det)

Endret av medlem-140898
Lenke til kommentar

Mullah Krekar er selvsagt ingen uskyldig speidergutt, men Krekar må sammenlignes med andre skikkelser i den regionen han kommer fra. Han er ikke værre enn enkelte krigsherrer & klan-ledere som norske offiserer og ISAF forhandler og drikker te sammen med i det afghanske parlamentet.

Men i motsettning til disse skikkelsene, lar ikke Mullah'n seg kjøpe med bestikkelser, posisjoner, eller rikdom. Han har en tro & ideologi, og denslags har USA aldri likt

Det var det som gjorde at han havnet "på feil side" når USA bestemmte hvem som var good guy vs bad guy. Poltikere lukket øynene når CIA fly landet rundt omkring i europa og bortførte muslimer.

Og etter at George W. Bush uttalte "You're either with us or against us in the fight against terror" skulle liksom ikke norske myndigheter være noe dårligere, og de lanserte sin offer-gave i form av Mullah Krekar

• Liker 1
Lenke til kommentar

Folk blir drept. Men problemet er den som blir henrett (fortjener det, og det gjør herr Krekar), mens det andre dør uskyldige mennesker (som IKKE fortjente det)

Det blir så far off at jeg ikke helt vet hvordan jeg skal angripe det. Det at Norge har soldater på oppdrag gjennom NATO har absolutt ingenting med Krekar-saken å gjøre.

Forøvrig, så lenge vi har forpliktet oss internasjonalt så forventer jeg at regjeringen følger det.

Det som derimot er en annen sak er at Krekar går rundt som en fri mann i Norge. Sett mannen i fengsel til det er trygt å sende han tilbake.

Lenke til kommentar

Det som derimot er en annen sak er at Krekar går rundt som en fri mann i Norge.

All den tid norske domstoler har frikjent ham for alle anklager om angivelige forbrytelser og terrorisme i Irak skal ha heller ikke sitte i fengsel. Han skal behandles som deg og meg når det kommer til juss

Som jeg sa i et tidligere innlegg, la mannen få passet sitt. Han har kofferten ferdigpakket og har ymtet at han kan tenke seg å reise/flytte til Cuba

P.g.a. den såkallte "fare for rikets sikkerhet" må vel folk bare være glad til at han reiser fortest mulig? [/ironi]

Vi har dessuten ingen plikt til å holde ham igjen hvis han vil reise, i og med ingen formelt har krevd ham utlevert;

Men hvem er det egentlig som vil ha Krekar sendt til Irak, bortsett fra norske politikere og dommere? Ingen, får Ny Tid opplyst fra det norske Utenriksdepartementet. Verken den irakiske regjeringen eller de kurdiske selvstyremyndighetene har sendt en formell anmodning eller begjæring til UD der de ber om at Krekar kan utleveres eller å bli stilt for retten i Irak.

«Utenriksdepartementet har aldri mottatt en slik anmodning,» skriver UDs kommunikasjonssjef Bjørn Staurset Jahnsen i en e-post til Ny Tid.

Lederen for de kurdiske selvstyremyndighetenes delegasjon til EU, Burfan Jaf, bekrefter at heller ikke de – over seks år etter Saddam Husseins fall – har bedt om å få Krekar utlevert

http://www.nytid.no/nyheter/artikler/20090724/krekar-som-ingen-vil-ha/

• Liker 1
Lenke til kommentar

Soldater, norske soldater, dreper SVÆRT SJELDENT fiender -- og enda sjeldnere sivile.

Motstanderene til NATO velger selv å ty til våpen.

Hovedproblemet er vel kanskje NATO sin rolle i midtøsten:

England, Frankrike og Russland laget Afghanistan med saks og papir etter at de vant krigen mot det Osmanske riket.

England, Frankrike og Russland laget Irak med saks og papir etter at de vant krigen mot det Osmanske riket.

England, Frankriker og Russland laget Palestina og Israel med saks og papir etter at de vant krigen mot det Osmanske riket -- i 1917.

USA bidro til å etablere Israel i årene før andre verdenskrig, ved å støtte ulovlig jødisk innvandring til Israel etter at England sa stopp til innvandring grunnet etniske konflikter mellom innflyttende europeisk jøder og araberene som bodde der fra før -- som var etterkommerene av de opprinnelige jødene.

USA støttet så Saddam Hussein, og England, Frankrike og USA ga ham i praksis alt han trengte for å lage biologiske våpen.

Til sist fikk Osama Bin Laden -- og deler av det som ble Al-Qaeda -- trening i terr... geriljakrig i USA, av CIA, for å bekjempe Soviet i Afghanistan.

...

Jeg støtter krigen i Afghanistan, da det var et angrep på vår allierte -- men krigen i Irak... Den er mer tvilsom.

Og angående hvem som fortjener dødsdom...

Jeg mener at ingen gjør det.

...

Til sist:

ALT som skal til for at Mullah Krekar forsvinner til Irak og får livstid, er at Irakiske myndigheter garanterer for at han ikke får dødsdom.

Høres det så grusomt vanskelig ut for irakiske myndigheter?

Hva forteller det oss om irakiske myndigheter at de heller lar Mullah Krekar GÅ FRI enn å love oss å ikke drepe ham?

Det får i alle fall meg til å lure grundig på om lederene i Irak har bestått grunnskolen, eller har grunnleggende opplæring i filosofi.

At en drapsmann får livstid > At en drapsmann går fri

Lenke til kommentar

Kan ikke folk slutte å mase om at Krekar skal utleveres til Irak?

Se/les linken i mitt forrige innlegg + det faktum at Iraks utenriksminister har vært i Norge 2 ganger siste tiden og har helst vil snakke om olje fremfor om Mullah Krekar

Når skal Norge & nordmenn slutte å pine seg sjøl med det som mest ligner en massepsykose rundt Krekar? Ingen land har bedt om å få ham, det er bare et sirkus som foregår i norsk politikk og media

Enten får de la Krekar reise dit han vil, elles så får de slå en strek over hele fadesen og la Krekar få oppholdstilatelse i Norge

Lenke til kommentar

Ble ikke krekar vurdert som en trussel mot rikets sikkerhet av høyesterett? (kan hende jeg tar feil her).

Isåfall er jo det noe i veien med samfunnet dersom personer som er av høyesterett erklært som en trussel mot rikets sikkerhet kan gå fritt. Finnes det ikke noen lover som dekker dette?

Edit: MEN, jeg er enig med tanken til Mekkus, ingen skal sone uten dom. Det er et viktig prinsipp.

Endret av monzilla
Lenke til kommentar

Ble ikke krekar vurdert som en trussel mot rikets sikkerhet av høyesterett? (kan hende jeg tar feil her)

Denne "trussel mot rikets sikkerhet" har ikke et mer avansert opphav enn at det var Erna Solberg som intruerte UNE til å benytte et punkt i utlendingsloven som innbefatter denne merkelappen, med andre ord kun et simpelt skrivebord-vedtak

Eneste befattning Høyesterett har hatt med dette er at de ved en senere anke kun fastslo at det var en lovlig administrativ fremgangsmåte fra departementet sin side. Med andre ord har Høyesterett har aldri selv på selvstendig grunnlag gransket eller fått tilgang til de såkallte "hemmlige opplysningene" som Erna Solberg hevder hun sitter på.

Men bare det faktum at Høyesterett satte sitt stempel på saken, har fått mange til å si at "høyesterett har dømt Krekar til en fare for rikets sikkerhet" osv.

Spørs om ikke Høyesterett idag (når en ser hvor mye ståk & støy det har medført) angrer på at de ukritisk kjøpte det som ble lagt på bordet. De hadde legal rett til å kreve innsyn i de såkallte hemmlige dokumentene, men gjorde det ikke

Endret av Mekkus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Se/les linken i mitt forrige innlegg + det faktum at Iraks utenriksminister har vært i Norge 2 ganger siste tiden og har helst vil snakke om olje fremfor om Mullah Krekar

Når skal Norge & nordmenn slutte å pine seg sjøl med det som mest ligner en massepsykose rundt Krekar? Ingen land har bedt om å få ham, det er bare et sirkus som foregår i norsk politikk og media

Enten får de la Krekar reise dit han vil, elles så får de slå en strek over hele fadesen og la Krekar få oppholdstilatelse i Norge

Hva i alle dager slags logikk er dette? Om ingen vil ha noen så skal Norge gi dem opphold og ta regningen?

Hva Krekar selv ønsker har absolutt ingenting å si i denne saken, han har ingen rett til å bli i Norge og skal ut så snart man har byttet ut dagens udugelige regjering.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva i alle dager slags logikk er dette? Om ingen vil ha noen så skal Norge gi dem opphold og ta regningen?

Hva Krekar selv ønsker har absolutt ingenting å si i denne saken, han har ingen rett til å bli i Norge og skal ut så snart man har byttet ut dagens udugelige regjering.

Så du tror at Høyre og FRP kommer til å sende ham til straffeforfølgelse i Irak uten at de har fått garantier om at han ikke får dødsdom?

Det tror ikke jeg -- i alle fall ikke om Høyre.

Lenke til kommentar

Er klar over at man ikke kan stole på Høyre i asyl- og innvandringssaker, men sannsynligheten for å få ham ut øker betraktelig.

Selv ville jeg bare sparket ham ut fra første og beste fly til Irak. Om han oppførte seg pent på flyet kunne han fått fallskjerm.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor vanskelig er det egentlig å forstå at Norge må følge menneskerettighetene? I og med at Norge ikke kan få et forpliktende løfte fra de relevante irakiske myndigheter om at han ikke skal dømmes til døden, vil det være brudd på menneskerettighetene å deportere ham. For all del, jeg er for å kaste ham ut når den avtalen er på plass, men ikke før.

Som nordmann koster det fint lite å protestere mot menneskerettighetsbrudd i Kina, Burma eller Nord-Korea, men det er i slike saker som dette vi viser om vi faktisk bryr oss om menneskerettighetene eller om det bare er prat.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor vanskelig er det egentlig å forstå at Norge må følge menneskerettighetene? I og med at Norge ikke kan få et forpliktende løfte fra de relevante irakiske myndigheter om at han ikke skal dømmes til døden, vil det være brudd på menneskerettighetene å deportere ham.

Makan til sprøyt. Kan du fortelle hvilken av de 30 artiklene i menneskerettighetene som sier at Norge skal være varmestue for all verdens kriminelle?

http://en.wikipedia.org/wiki/Universal_Declaration_of_Human_Rights

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...