Gå til innhold

Krekar, hvorfor ikke bare sende ham tilbake til Irak?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er problemet med å sende Krekar tilbake til Irak asap?

Har du virkelig ikke fått med deg det ennå tiltross for at issuet har rullet & gått i flere år? :roll:

Grunnen er at ingen (enten du er norsk statsborger eller oppholder deg midlertidig i Norge) sendes fra Norge til land hvor du risikerer dødsstraff. Denne regelen beskytter deg og meg også for å si det sånn, hvis vi hadde gjort oss skyldige i noe fanteri i land hvor dødsstraff praktiseres.

Norge går kun med på utsendelse hvis det aktuelle landets myndigheter skriftelig bekrefter at dødsstraff ikke ilegges i den aktuelle saken (men kan godt idømme livsvarig fengsel etc.)

Og slik bekreftelse må foregå gjennom diplomatiske kanaler på høyt nivå med sentrale myndigheter i landet det gjelder. Nytter ikke som Frp/Siv Jensen forsøkte seg på, å komme drassende med et papir utstedt av en ordfører fra en støvete Irakisk landsby.

Lenke til kommentar

Problemet her er at Irakiske myndigheter i PRAKSIS sier at dersom Mullah Krekar kommer til Irak, så kommer han til å henges.

De er ikke interessert i å straffe ham, men kun å drepe ham.

Det er en holdning i alle fall jeg ikke støtter.

Det hadde ikke kostet Irakerene mange kalorier å kastet ham i fengsel med hans meningsmotstandere, men de nekter -- de insisterer på retten til å henge ham om han returnerer.

Irakiske myndigheter ser ham heller gå fri resten av hans liv i stedet for å fengsle ham på livstid, når de ikke får lov til å drepe ham.

Det er helt sykt, barnslig, tåpelig, og en hel del andre ord som passer best i barnehagen.

For å dra en paralell:

HVIS drapsmannen til Martine kan dømmes til 10 års fengsel, eller gå fri -- hva ville dere valgt?

Kort fortalt: Irakiske myndigheter saboterer hjemsendelsen.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar
Grunnen er at ingen (enten du er norsk statsborger eller oppholder deg midlertidig i Norge) sendes fra Norge til land hvor du risikerer dødsstraff.
Dette har i praksis gjort Norge til varmestue for all verdens kriminelle. Bare kom deg til Norge så er du garantert beskyttelse og høy levestandard resten av livet uten å måtte jobbe noen gang.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Grunnen er at ingen (enten du er norsk statsborger eller oppholder deg midlertidig i Norge) sendes fra Norge til land hvor du risikerer dødsstraff.
Dette har i praksis gjort Norge til varmestue for all verdens kriminelle. Bare kom deg til Norge så er du garantert beskyttelse og høy levestandard resten av livet uten å måtte jobbe noen gang.

Dette er å dra det litt langt. For "vanlige" kriminelle ender det nesten utelukkende med et kompromiss hvor vedkommende får en lang (livsvarig) fengselsstraff i hjemlandet, fremfor dødsstraff. Det er kun i enkelte ideologisk betente saker, hvor ingen av partene har politisk rom for kompromiss, at dette skaper problemer.

Som en sivilisert nasjon mener jeg dette er en strålende måte å demonstrere vår avstand fra dødsstraff, selv om det av og til skaper noen vanskelige politiske situasjoner. Allikevel mener jeg at vi i denne aktuelle saken bør se etter muligheter for å fengsle Krekar i Norge. Jeg vil tro at det burde være mulig å finne noe på han som gjør det mulig å fengsle han. Selv om dette kun ville vart en kort periode ville det hatt en viktig symboleffekt, samt kunne virke skjerpende mot han i framtiden.

Lenke til kommentar
Dette er å dra det litt langt. For "vanlige" kriminelle ender det nesten utelukkende med et kompromiss hvor vedkommende får en lang (livsvarig) fengselsstraff i hjemlandet, fremfor dødsstraff. Det er kun i enkelte ideologisk betente saker, hvor ingen av partene har politisk rom for kompromiss, at dette skaper problemer.
Hadde det du sier stemt så ville norske fengsler ikke vært fulle av utlendinger.
Som en sivilisert nasjon mener jeg dette er en strålende måte å demonstrere vår avstand fra dødsstraff,
SÅ det er igjen bare symbolpolitikk som de rødgrønne bruker for å ødelegge Norge.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er jo en fordel om landet er genuint interessert i å få en person overført og da. Den irakiske regjeringa har aldri sendt noe utleveringsbegjæring på Mullah Krekar

Er bare i Norge at Krekar er verdensberømt terrorist. Mullan uttaler seg friskt i hytt & pine, men hvorfor skal han legge bånd på seg sjøl når The Establishment allerede for lenge siden utpekte ham til fare både for kongeriket og verden. Kan det bli verre for ham liksom?

Iraks utenriksminister Hoshyar Zebari var i Norge i november måned, og snakket både med regjering og Stortingetets utenrikskomite. Han ville helst snakke om olje. Statoil har fått tildelt letekonsesjoner i Nord-Irak.

Journalistene derimot ville helst prate om Krekar, og det fikk den ellers så godlynte utenriksministeren til oppgitt å utbryte; dere vil jo bare snakke om Krekar hele tiden!

Han var nok ikke klar over hvilken massepsykose mange nordmenn befinner seg i etter å ha skremt seg sjøl med Mullan i mange år.

Han forlot journalistene med følgende replikk; Nå skal snakke business, ikke politikk, og forsvant inn på kontoret til oljeminister Terje Riis-Johansen

• Liker 1
Lenke til kommentar
Hadde det du sier stemt så ville norske fengsler ikke vært fulle av utlendinger.

Av de utlendingene som sitter i norske fengsler er det så godt som ingen som risikerer dødsstraff i hjemlandet. De sitter der fordi de har begått lovbrudd i Norge, hvilket gjør det til en helt annen problemstilling. Det ville selvfølgelig vært gunstig med avtaler som gjør at disse må sone i hjemlandet, men det er naturlig nok vanskelig å få til. Uansett har dette ingenting med at Norge nekter å utlevere personer som risikerer dødsstraff å gjøre.

Som en sivilisert nasjon mener jeg dette er en strålende måte å demonstrere vår avstand fra dødsstraff,

SÅ det er igjen bare symbolpolitikk som de rødgrønne bruker for å ødelegge Norge.

Det du kaller symbolpolitikk har faktisk ført til at mange har unngått dødsstraff, samt bidratt til at Norge har blitt blandt de ledende nasjonene innen menneskerettigheter. Det er jo verdt å tenke over hvor lenge dette prinsippet er brukt, og at vi fortsatt kun har hatt én stor sak hvor det har skapt problemer.

EDIT: Rettet opp quotes. Beklager rotet.

Endret av southparkman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så Irak sin garanti er verdiløs, da regner jeg med du synes det samme om Iran sine garantier om å ikke produsere atomvåpen? Du sier deg sikkert også enig i at Israel ikke bør godta noen garantier fra palestinere som tross alt ikke har en annerkjent stat, når de gir garantier rundt det de importerer som f.eks. Gaza-konvoien.

Snakk om hykleri. Du er minst like god til å utnytte nordmenns naivitet som Krekar selv.

Lenke til kommentar

Den norske stat anser en eventuell dødsstraff som et brudd på folkeretten. Folkeretten er en av få ting små stater som Norge kan beskytte seg med.

Hvis Norge velger å se bort fra folkeretten for å bli kvitt problembarnet Krekar kan ikke Norge i ettertid klage når andre land bryter folkeretten, f.eks ved å bombe sivile eller å okkupere nord-områdene.

Krekar-saken setter oss i et kjedelig dilemma men etter mitt skjønn så er de kronene man sparer på å kaste Krekar til løvene ikke verdt å bryte folkeretten for og jeg er glad regjeringen mener det samme.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Den norske stat anser en eventuell dødsstraff som et brudd på folkeretten. Folkeretten er en av få ting små stater som Norge kan beskytte seg med.

Hvis Norge velger å se bort fra folkeretten for å bli kvitt problembarnet Krekar kan ikke Norge i ettertid klage når andre land bryter folkeretten, f.eks ved å bombe sivile eller å okkupere nord-områdene.

Krekar-saken setter oss i et kjedelig dilemma men etter mitt skjønn så er de kronene man sparer på å kaste Krekar til løvene ikke verdt å bryte folkeretten for og jeg er glad regjeringen mener det samme.

Her er jeg stort sett enig med deg, bortsett fra at da må myndighetene få gjort noe med regelverket når en ser at kyniske personer utnytter det i så stor grad. En trenger ikke å bare sette seg ned på baken og si seg fornøyd med situasjonen slik den er i dag og apatisk vedkjenne seg at intet kan bli gjort eller endret. F.eks. kunne vi brukt noen kroner på å utrede alternativer som f.eks. å fengsle personer inntil en får tilstrekkelige garantier på at dødsstraffene er omgjort til livsvarig fengsel i det aktuelle landet.

Lenke til kommentar

Her er jeg stort sett enig med deg, bortsett fra at da må myndighetene få gjort noe med regelverket når en ser at kyniske personer utnytter det i så stor grad. En trenger ikke å bare sette seg ned på baken og si seg fornøyd med situasjonen slik den er i dag og apatisk vedkjenne seg at intet kan bli gjort eller endret. F.eks. kunne vi brukt noen kroner på å utrede alternativer som f.eks. å fengsle personer inntil en får tilstrekkelige garantier på at dødsstraffene er omgjort til livsvarig fengsel i det aktuelle landet.

Man kan ikke fengsle folk i Norge uten dom. Krekar er så vidt jeg vet ikke dømt i Norge for noe som helst.

Han blir ansett som en trussel mot rikets sikkerhet og kan derfor sendes ut av landet, men han kan ikke fengsles for det.

Lenke til kommentar

Og da var det dette med å ikke bare sette seg på baken og godta tingenes tilstand, men forbedre det til framtidige situasjoner. Hvis Norge er i stand til å tvangsende en person til livsvarig fengsel i et råttent hull i Pakistan, så ser jeg ikke hva som skal hindre de i å endre lovverket til å åpne for fengsling i Norge inntil utleveringsgarantier er klare.

Lenke til kommentar

Og da var det dette med å ikke bare sette seg på baken og godta tingenes tilstand, men forbedre det til framtidige situasjoner. Hvis Norge er i stand til å tvangsende en person til livsvarig fengsel i et råttent hull i Pakistan, så ser jeg ikke hva som skal hindre de i å endre lovverket til å åpne for fengsling i Norge inntil utleveringsgarantier er klare.

Problemet er vel igjen då at vi ikkje kan lage lover med tilbakevirkande kraft.

Eller rettare sakt vi kan gjere det, men då er det nok også rimelig at vi kan få dette i retur om ein anna nasjon får problemer med norge i ein framtidig situasjon.

Kva om f.eks Kongo i eit hastevedtak hadde endra lovene med tilbakevirkande kraft slik at det å hjelpe mistenkte spioner vil medføre dødsstraff. Då ville Kongo med loven i hand kunne henrette alle som har hjulpet Moland og French under deira rettsak i Kongo.

Lenke til kommentar

Kan ikke se at dette skulle være noe dilemma for oss. Vi sender bare Krekar tilbake til der han kommer fra, der har har begått kriminelle handlinger og der har selv frivillig dro på ferie mens han nød beskyttelse og økonomiske goder i Norge.

Om den Irakiske staten velger å avlive ham pga. ugjerningene hans så er det deres valg. Vi får eventuelt sende dem en "note" i likhet med det vi gjør mot alle andre lands myndigheter som avliver kriminelle og terrorister.

Det går jo fly ut av Norge allerede idag. Spørsmålet som bør stilles er hvorfor i alle dager sitter ikke Krekar i noen av dem.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...