Trikrin Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 Har dere noen forslag til hva jeg skal kjøpe neste gang jeg skal ha meg et objektiv? Driver å sikler på et nytt objektiv, men er usikker på hva jeg bør kjøpe. Jeg liker godt å ta landskapsbilder, og har lyst på vidvinkel? Men er det noen anbefalinger der ute? Makspris 3-4000, og kameraet er et Canon speilrefleks. Lenke til kommentar
Bibbo Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 Sigma 10-20mm eller Sigma 30mm 1,4 er gode alternativer i den prisklassen. Egentlig burde du solgt 18-200mm så snart som mulig å kjøpt deg en brukt god normalzoom (Tamron 17-50mm f.eks). Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 Det blir vel Sigma sin 10-20mm som blir alternativet i den prisklassen.. Lenke til kommentar
Leema Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 Sigma 10-20 er jo kjekk og leika med Lenke til kommentar
Trikrin Skrevet 25. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2010 Men kommer jeg til å bruke objektivet mye? Hva er bruksområdet til en vidvinkel av den typen? Blir ikke mennesker litt "rar" når du tar bilde med vidvinkel? Har aldri prøvd vidvinkel, men er interessert i et nytt objektiv. Noen begrunnelser på hvorfor jeg skal velge det ene eller andre? Eksempler på bilder? Erfaringer? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 Dette høres mest ut som penger som brenner i lomma. Hvis du vil ha noe du kan ha mye glede og nytte av så må du nesten føle litt på hva du har behov for. Du har nevnt landskap og der kan jo vid vinkel være noe om du ikke vil lime sammen flere bilder til et stort. Du har også nevnt mennesker og det stemmer det med at mennesker ser rare ut med vidvinkel. Vær gjerne mer spesifikk med hva du mener med landskap og mennesker. Er det snakk om portretter eller mennesker i en eller annen aktivitet, oppstilt eller noe annet? Er det snakk om landskap i form av utsikt fra fjellturer, tjern i skogen, ensomme trær, eller noe annet? Hvor føler du at ditt nåværende utstyr begrenser deg? Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 "Har Sigma 3.5 18-200 og 50mm 1.8 fast objektiv, men hva blir neste?" Har dere noen forslag til hva jeg skal kjøpe neste gang jeg skal ha meg et objektiv? Driver å sikler på et nytt objektiv, men er usikker på hva jeg bør kjøpe. -Hvilke brennvidder bruker du mest? (-Du kan gjerne investere i et kvalitetsobjektiv med denne brennvidden.) -Hvilke brennvidder savner du? Dette må du faktisk finne ut av helt på egen hånd. Jeg liker godt å ta landskapsbilder, og har lyst på vidvinkel? Men er det noen anbefalinger der ute? Makspris 3-4000, og kameraet er et Canon speilrefleks. Sigma 10-20 /4-5.6 er alt nevnt. http://www.flickr.com/search/?q=Sigma+10-20 Men kommer jeg til å bruke objektivet mye? -Er du et troll? Blir ikke mennesker litt "rar" når du tar bilde med vidvinkel? -Du ba i innlegg #1 om anbefalinger til et vidvinkelobjektiv for å ta landskapsbilder. Du har allerede en 50mm /1.8 som er utmerket til å ta bilde av mennesker med. Har aldri prøvd vidvinkel, men er interessert i et nytt objektiv. Noen begrunnelser på hvorfor jeg skal velge det ene eller andre? Nei. Gå ut å fotografer. Jeg råder deg til å bruk pengene dine på noe mer moro enn å fylle bagen din med ting du ikke vet om du trenger. Lenke til kommentar
Zahl Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 Jeg ville heller kjøpt meg en fotobok (Digital fotografi i praksis av Magnar Fjørtoft er fin) var jeg deg og lært meg mer fototeknikk og få inspirasjon til å bruke det du allerede har. 50mm er veldig greit som et normalobjektiv og du kommer langt med bare det ene objektivet dersom en er litt flink til å se an ulike situasjoner. Det er bortkastet å sitte med optikk en strengt tatt ikke trenger bare fordi en har lyst på noe nytt (snakker av erfaring). Ellers er stativ eller blitz en sikker investering i mine øyne. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 Blits - en 430EXII blir aldri feil. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 Har faktisk samme utstyr som deg, og har også kjøpt en 10-20 sigma. Har ikke fått testet den enormt mye enda, men er et godt objektiv Lenke til kommentar
Trikrin Skrevet 26. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2010 Nei, jeg er ikke et troll... Snakket med en kamerat av meg som ikke anbefalte 10-20mm... Fordi jeg ikke kom til å like "bredheten" i bildene... Har et 18-200mm objektiv, som jeg bruker en del, og et 50mm 1.8 som jeg liker veldig goodt. Problemet er fast brennvidde. Liker landskapsbilder (panorama) fordi jeg er en del på fjellet, og da har jeg alltid kamera og stativ med meg. I tillegg bruker jeg selvfølgelig på mennesker. MEN, jeg skulle ønske litt mer lysskarpt objektiv, og kanskje noe mer allround? Kan 17-50 være et alternativ? Det jeg føler begrenser meg ved min 50mm, er det faktum at det er fast brennvidde, slik at jeg ikke kan velge utsnitt i særlig stor grad. Og det betyr at da bruker jeg 18-200 i stedet for hvis jeg skal ta bilder av flere mennesker, selskaper, unger også videre. Som sagt, jeg liker lysstyrken i 50mm, men jeg synes også kvaliteten på sigma 18-200 objektivet mitt kunne vært bedre. Takk for alle innspill. Jeg har ikke bestemt meg for hva jeg skal kjøpe, men det må være noe i mellområdet, og eller vidvinkel... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. juni 2010 Del Skrevet 26. juni 2010 Jeg synes du har akkurat snakket deg til å kjøpe en Tamron 17-50mm f/2.8. Den vil gi deg mye av det du etterspør. At andre mener at du ikke vil like en 10-20mm vil jeg ikke legge så mye vekt på, det er noe du selv må prøve og finne ut. Men en god normal-zoom som 17-50mm er nok den investeringen du bør gjøre først. Så kan du vurdere en bedre tele-zoom og/eller vidvinkel-zoom. Lenke til kommentar
polljen Skrevet 26. juni 2010 Del Skrevet 26. juni 2010 (endret) Men kommer jeg til å bruke objektivet mye? Hva er bruksområdet til en vidvinkel av den typen? En vidvinkelzoom som f.eks. Sigma 10-20 er svært anvendelig. den kan brukes til lanskapsbilder men kan forsåvidt også brukes til gruppefotografering. Blir ikke mennesker litt "rar" når du tar bilde med vidvinkel? Joda mennesker kan bli litt "rare" ved bruk av en vidvinkel, spesiellt hvis du bruker den på det videste og stikker linsen opp i "trynet" på folk. Men det gir også noen artige resultater. Har aldri prøvd vidvinkel, men er interessert i et nytt objektiv. Om du har behov for en vidvinkelzoom er en anen sak. Føler du behov for noe som er videre enn de 18 mm du har på ditt nåværende objektiv? Hvis svaret er NEI, så trenger du den ikke. Hvis svaret er JA, så er det absolutt et alternativ. Noen begrunnelser på hvorfor jeg skal velge det ene eller andre? Her har du fasiten, ikke vi andre! Som sagt trenger du noe videre enn 18 mm, så se svaret mitt over. Trenger du først og fremst noe mer lyssterkt, så bør du heller gå for en F/2.8 Normalzoom som det finnes flere av. EDIT! Det er ikke kameraten din som bør definere hva du vil like, det er noe du bør finne ut av deg selv. Endret 26. juni 2010 av polljen Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. juni 2010 Del Skrevet 26. juni 2010 Ta en titt på Flickr-gruppen Sigma 10-20. Har kameraten din rett eller liker du det du ser? Lenke til kommentar
Trikrin Skrevet 29. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2010 Hører gjerne på kompisen min jeg. Tross alt har han drevet med fotografi siden tidlig 80-tall, og har gjerne litt peiling både på teknikkk og utstyr :-) Det var veldig mye flotte Sigma 10-20 bilder der, og også noen få rare. Spennende. Tror jeg stikker på lokale Elkjøp-sjappa og kjøper den på 30 dagers returrett. Kan jo prøve den ut først. Noen erfaringer med 17-50? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå