Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hukommelsesproblemer

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Dette er meget flaut og svært irriterende.

Jeg er 20, og kan komme til å, under samtale eller tenking, glemme helt banale, høyfrekvente ord som "forsyne", "øyevipper", "dusjgardin" e.l. Til og med ord jeg bruker enda oftere kan forårsake såkalte "har-det-på-tunga"-øyeblikk, hvor jeg enten må ty til en engelsk ekvivalent, eller bruke minutter eller timer på å finne ut av det.

I mange år har jeg slitt med depresjon, lav selvtillit og venneløshet - men jeg skal da vitterlig kunne klare å huske likevel? Dette tærer også på hukommelsesevnen ifht. studiehenseende, men jeg har klart meg bra til nå. Allikevel er det svært flaut å glemme ord når jeg snakker med mennesker, slik at setningsoppbyggingen blir forulempet eller alvorlig forsinket.

Noen råd? Er jeg bare sånn? :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen av orda du nevner er høgfrekvente, spesielt dusjgardin er eit lavfrekvent ord.

Har ofte same problemet sjølv og i betydeleg større grad no etter at eg flytta til utlandet og må benytte meg av to språk. Samtidig har eg eit ganske stort ordforråd så stort sett ender det med at eg brukar eit synonym, eit engelsk ord eller banneord/alternative skjelsord.

Eventuelt kan du bytte ut ordet du leitar etter med f.eks 'ting', slik at 'mast' blir 'båt-ting' + gestikulering av ei mast. Fungerar greit med folk eg kjenner, eller dvs. folk som kjenner meg :p, med ukjente folk resulterar det ofte i eit snålt førsteinntrykk.

Lenke til kommentar

Men hva skyldes det?

Jeg har en teori, som går ut på at det er fordi jeg knapt har brukt snakketøyet muntlig de siste 6-7 årene.

Når man snakker, vil forbindelsene i hjernen forbundet med ord og språk naturlig bli forsterket.

Dette skjer ikke i like stor grad hvis "all" kommunikasjon foregår gjennom skrift, dessverre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...