Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Skjermen blir svart, strømforsyning

Anbefalte innlegg

Heisann, et problem med pc'n min begynte igår.. skjermen koblet seg ut mens jeg satt på den, lyden var der men forsvant etterhvert... Det skjedde kun en gang!

Idag har dette skjedd flere ganger og skjermen ville ikke på etter flere boots... Plutselig stod det etter en boot at strømforsyningen til skjermkortet var koblet ut, så jeg røsket litt rundt i ledningene fra skjermkort til størmforsyninga, og det virket, men feilen kommer tilbake og tilbake... eller veldig kjedelig å måtte skru av og på maskinen hele tiden...

Noen tips? :)

takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan jo være dårlig kontakt som gjør dette hvis skjermkortet våkner til liv når du røsker i strømkabelen til kortet.

Men kan du fortelle litt mere om hardwaren din, f. eks. skjermkort, hovedkort, minne og i ditt tilfelle hvilken strømforsyning du har. CPU er kjekt å vite også, men ikke helt nødvendig slikt sett fordi dette tyder på problemer enten med skjermkort eller PSU.

Lenke til kommentar

Det kan jo være dårlig kontakt som gjør dette hvis skjermkortet våkner til liv når du røsker i strømkabelen til kortet.

Men kan du fortelle litt mere om hardwaren din, f. eks. skjermkort, hovedkort, minne og i ditt tilfelle hvilken strømforsyning du har. CPU er kjekt å vite også, men ikke helt nødvendig slikt sett fordi dette tyder på problemer enten med skjermkort eller PSU.

Takker for svar.. Var så irritert over problemet, så glemte specs :p

ASUS M4A79T Deluxe

Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 4GB

AMD Phenom II X4 955 BE

Chieftec Super Series PSU 750W Modulær

XFX Radeon HD 4890 1GB GDDR5

Edit: Kan også legge til at det tar ca. 50 powerbutton on/off trykk for å få starta maskinen... Da anbefaler windows recovery, så starter den greit..

Endret av v3ndetta
Lenke til kommentar

Kan legge til at jeg har nå byttet ut skjermkortet med et sapphire 5870... Etter litt utforsking ligger nok problemet på cpu temp, da den ikke klarte mer en 3 min i occt streestest, da tempen gikk opp til 80..

Bestillt ny kjølepasta og vifte, så får vel se om det gjør susen

Lenke til kommentar

Det kan nok hende at CPU temp blir litt høy, mener å huske at maks temp på AMD Phenom II X4 955 er 75 grader.

Kan nok hjelpe med ny vifte og kjølepasta. PSUen din burde være grei nok den.

Virker som det er problmet... Takker for hjelp og innspill.. Får bestille en kjøler osv og se om det løser problemet!

Lenke til kommentar

Det kan være det ja, men vær klar over at OCCT stresser CPU mye mer enn normal bruk gjør. Driver du med spill og slikt, er det en god ide å sjekke temepraturer med HWMonitor like etter du har spilt en stund.

Når jeg kjører OCCT så ryker temperaturen på min Intel Q9650 fort opp til 80-85 garder. Men jeg må jo innrømme at jeg har ikke verdens beste kjøler heller. :whistle:

Lenke til kommentar

Det kan være det ja, men vær klar over at OCCT stresser CPU mye mer enn normal bruk gjør. Driver du med spill og slikt, er det en god ide å sjekke temepraturer med HWMonitor like etter du har spilt en stund.

Når jeg kjører OCCT så ryker temperaturen på min Intel Q9650 fort opp til 80-85 garder. Men jeg må jo innrømme at jeg har ikke verdens beste kjøler heller. :whistle:

Occt mviser konstant temp endringer, så sjekket den mens jeg spillte bfbc2, da lå cpu på 74grader.. Det er jo ganske høyt, men mistenker at andre spill kanskje er mer cpu krevende noe som får cpu til å overopphete og gå i vranglås? :p

Lenke til kommentar

Ja, 74 grader under spilling av bfbc2 er nok litt høyt. Kjørte nettopp Prime95 og da kom CPU temp opp i 79 grader, det er nok litt for vamrt for min CPU au. Sukk, må nok snoke rundt etter ny kjøler jeg også, eller sjekke kjølepasta.

Men jeg kan jo spille bfbc2 en stund jeg også og se hva som skjer. :cool:

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Ja, 74 grader under spilling av bfbc2 er nok litt høyt. Kjørte nettopp Prime95 og da kom CPU temp opp i 79 grader, det er nok litt for vamrt for min CPU au. Sukk, må nok snoke rundt etter ny kjøler jeg også, eller sjekke kjølepasta.

Men jeg kan jo spille bfbc2 en stund jeg også og se hva som skjer. :cool:

Nå kom det "artifacts" eller små skimrende firkanter rundt omkring på skjermen når jeg spillte, så han det seg men jeg rakk å ctrl-alt-del før pcn hang seg.. Gradene var godt opp i 75grader... jaja.. får se om ny vifte løser ting :)

Lenke til kommentar

Det du beskriver virker jo mer som et problem med skjermkortet, enten at det blir for varmt eller noe tull med driver. Bruker du siste versjon av Catalyst? ALtså 10.6? Har hørt at det er en del folk som har problemer med den, prøvde den selv og fikk de symptomene som du beskriver. Bruker nå Catalyst 10.5, ser ut til å virke bra. Men 75 grader på CPU er for varmt vil jeg si.

Spilte nettopp BFBC2 og maks CPU temp var 63 grader på min Intel Q9650 som er lett overklokket til 3.2 GHz.

Lenke til kommentar

Det du beskriver virker jo mer som et problem med skjermkortet, enten at det blir for varmt eller noe tull med driver. Bruker du siste versjon av Catalyst? ALtså 10.6? Har hørt at det er en del folk som har problemer med den, prøvde den selv og fikk de symptomene som du beskriver. Bruker nå Catalyst 10.5, ser ut til å virke bra. Men 75 grader på CPU er for varmt vil jeg si.

Spilte nettopp BFBC2 og maks CPU temp var 63 grader på min Intel Q9650 som er lett overklokket til 3.2 GHz.

Kan være driver tull, men jeg har avinstallert og reinnstallert ca 10 ganger snart (10.5 ja), tror ikke feilen ligger der da jeg har sjekka skjermkortets temp flere ganger under spill. Ligger på rundt 59-62grader(sånn ca)

Igjen, takk for all hjelp, kan poste en oppdatering etter jeg har fått ny vifte :)

Edit: Kan legge til at jeg prøvde en clean install av driver (visste ikke at jeg måtte bruke sweeper program) og nå fungerer alt utmerket (cpu er fortsatt varm). Men, CCC er ikke å spore, selvom jeg installerte det.. Er redd for å surre det til ved å prøve en ny uninstall/install av alt.. Har prøvd reparer og endre, installere CCC på nytt uten å fjerne driver, uten hell. Noen tips?

Edit2: Skrivefeil ;p

Endret av v3ndetta
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...