Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Guide til fildeling i windows trengs.

Anbefalte innlegg

Jeg plages en del med deling av filer ("Shared files" under Windows XP) og lurer på om noen vet en om en god ot utfyllende guide på dette ?

(Har søkt på "file sharing under windows XP" og lignende men finner bare andre typer fildeling osv.)

Kort fortalt har jeg noen maskiner i et kontorlandskap. Vi har noen hubber og switsher i mellom og ei linje på 100Mbit/s ut på internett. Jeg ønske å sette opp kataloger på enkelte PC'er som er delte. Denne delingen skal kun gjelde enkelte brukernavn og jeg ønsker å sette litt begrensninger på tilgangen (f.eks kun lese-tilgang noen steder osv). Jeg trenger enten en veldig god forklaring eller link til en god guide på hvordan man setter opp dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jeg ikke helt med Simen1? Siden du har over 3000 innlegg her så regner jeg med at du kan dette med å høyre klikke->Deling og her så kan du legge til hvem som kan gå inn på mappa, og hva slags tillatelser de visse brukerne har feks, read-write alle illatelser. Du kan det ? eller=)?

Hvis ikke så har du den mulgheten, hvis det er et enkelt nettverk med NTFS på hver maskin?

Eller er det i et domene?

Lenke til kommentar

Jo, det burde være enkelt. Det går fint på den ene maskinen her, men på de andre får jeg ikke opp det valget. Er det en eller annen plass man enabler dette?

Jeg har en del poster her, men det betyr ikke at jeg kan alt. (Særlig ikke det med å sette opp nettverk)

Lenke til kommentar
Jo, det burde være enkelt. Det går fint på den ene maskinen her, men på de andre får jeg ikke opp det valget. Er det en eller annen plass man enabler dette?

Jeg har en del poster her, men det betyr ikke at jeg kan alt. (Særlig ikke det med å sette opp nettverk)

=).nei det er sant.

Men hva slags OS er det på maskinene? Og er det NTFS filsystem på dem? Det trenger jeg å vite først.

Lenke til kommentar
Okei.

Hvordan er nettet? Er alle bare i en arbeidsgruppe? Ikkeno domene/pålogging?

Domene og pålogging på noen av maskinene, på andre ikke.

Skrudd av simple filesharing?

I explorer - tools - folder options - view - Use Simple Filesharing

Dette vil vi ikke ha ettersom det kødder til alt ;)

Ups, det har jeg ikke nei. Nå funker det fint.

Har du sett, jeg har visst ennå mye å lære selv med mange poster.. :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...