Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Har problem med at Internett detter ut

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Internettboksen??? Ting som kan spille inn på at du mister forbindelsen mot internett er ustabil router, ustabilt nettverkskort, ustabilt operativsystem, ustabile drivere etc.

Du sier litt for lite om hva som egentlig er feil hos deg, og vi liker gjerne å vite hvordan nettet ditt hjemme ser ut. Om du har modem og separat router eller bare modem. Er det på trådløst eller kablet nett problemet oppstår? Hva slags OS kjører du og har problemet alltid vært sånn eller har det dukket opp i det siste?

Lenke til kommentar

Har en SpeedTouch THOMSON ST780 modem og problemet kommer når jeg bruker kabel, har win7 men har hatt samme problemet på xp pc min og, har helt ny pc nå med win7.

Modemet er nesten helt nytt.

Endret av Kjosennnn
Lenke til kommentar

Du kan jo kjøre en pingtest og se hva slags resultater du får.

Klikk på startmenyen, skriv cmd i kjør feltet og tast enter.

Så skriver du: ping -t www.vg.no og taster enter, la den stå og pinge til du får problemer. Normalt så skal man ha en svartid på rundt 10-60ms fra VG. Hvis det er ustabilitet på linja eller i modemet vil du se det på at det blir store forskjeller i svartider, eller at ping timer ut og du får hopp/avbrudd i resultatene.

Det er den enkleste måten å feilsøke linja di på.

Du kan også kjøre resultatet til fil ved å skrive:

ping -t www.vg.no >> c:\pingtest.txt

Da kan du studere resultatet senere.

Outputen vil se slik ut.

Pinging www.vg.no [195.88.55.16] with 32 bytes of data:

Reply from 195.88.55.16: bytes=32 time=13ms TTL=245

Reply from 195.88.55.16: bytes=32 time=15ms TTL=245

Reply from 195.88.55.16: bytes=32 time=14ms TTL=245

Lenke til kommentar

Nå har testen stått på i ca 7 min og den går mellom 16 og 18 så plutselig gikk den til 46,47,25,42 så ned til 18 igjen.

Noen min etter 23,62,42,44 så ned igjen.

Er det samme på trådløst nett og.

Hva er problemet da?

Endret av Kjosennnn
Lenke til kommentar

Så små avvik er helt normalt. Hadde det plutselig gått opp i flere hundre eller kanskje tusen ms svartid da vil du oppleve det som at maskinen har mistet kontakt med nettet.

Du kan jo bruke ping og la den logge til fil i noen timer mens du bruker maskinen, når du mister nettet så kan du sjekke slutten på fila og se hva som har skjedd.

Det gir jo ikke svar på hva som er feil, men gir jo klare indikasjoner på at linja eller modemet er ustabilt. Du kan bruke informasjonen når du evt henvender deg til ISP'n din og fortelle hva som skjer når du kjører en pingtest.

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

Det er ett svar som kommer når ping ikke får svar innen ett predefinert tidsrom. Da begynner vi og nærme oss en konklusjon.

Jeg anbefaler deg å ringe ISP'n din og si at du ønsker en test på linja di fordi den detter ut med jevne mellomrom og at det høyst sannsynlig er enten ustabil linje, eller et ustabilt modem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...