Gå til innhold

Jeg trenger tips til nytt videokamera

Anbefalte innlegg

Mange har spurt om råd og jeg gjør det samme. Har sett på en del videokamera, men siden jeg er "blank" på dette området så trenger jeg litt hjelp.

Skal ha nytt videokamera som skal erstatte mitt 10 år gamle Canon MV300 miniDV.

- skal filme inne og ute, så det hadde vært ok om bildene inne hadde blitt greie. Ikke nødvendigvis topp kvalitet....

- Ønsker å kunne ta opp 1.5 til 2 timer før det må tømmes.

- HD

- Ønsker ett kamera som jeg ikke trenger å kjøpe noe mer til. Hvis jeg må kjøpe noe lagring, isåfall hva?

- 4-6 tusen er planlagt pris. Gjerne lavest mulig.

- Videokamera som kan til OK stillbilder er ønskelig (om de koster mer, får jeg vurdere det)

Har sett på noen Canon og Sony, men de jeg ser andre i min nærhet har, er "utgåtte".

Trenger ikke mange funksjoner på kamera, da jeg planlegger å redigere på pc i ettertid.

Hvilket bør jeg velge? Gi meg innspill, så ser jeg hva det blir...

Har lest og sett en del, men blir ikke klok. Derfor spør jeg dere....

SandStrand

## topic fikset av ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter å sett litt mer så tror jeg at jeg ønsker meg ett videokamera med følgende:

* 5-8 megapixler stillbilde

* Innebygd blitz, Videolys og nattmodus

* mikrofoninngang

* min. 1 time opptaksmulighet

Canon Legria HF S100 ser ut til å være ett slikt kamera, men det koster ca 7500.-

Går jeg ned litt på kravene, så kommer jeg til Canon Legria HF M306 ca 5100.-

Eller er den andre produsenter som har tilsvarende til en OK pris?

Blir bilder tatt med slike videokamera bra, tenker hvis megapixlene er 3 eller mer...

Sandstrand

Lenke til kommentar

Hvor mange megapixler er ikke så nøye. Så lenge du har over 2-3 Mpix, så holder det i lange baner. Høyere Mpix-tall er bare villedende markedsføringstriks. Mange av kameraene i denne klassen har uansett ikke sensor som har flere pixler. I stedet så skalerer og interpolerer kameraet opp bildene. Dette er totalt unødvendig og tar mer plass på minnekortet. Slikt kan gjøres på PCen i etterkant og gir bedre kvalitet.

Innebygget blitz og videolys er kjekt å ha. Merk deg da at videolys er en hvit LED-lampe. Den gir ujevn farge. I midten er den lys og rundt kantene er den litt gul. Videolyset fungerer i nødstilfelle, men du bør enten slå på mer lys innendørs hvis det er mulig eller kjøre på 25p-modus hvis kameraet har det. Såkalt nattmodus er også ofte et markedsføringstriks. Jeg liker ikke slik modus fordi de ofte skrur opp lysfølsomheten og gir mye mer kornete bilde. Slikt bør også gjøres på PCen i etterkant og gir bedre kvalitet. Noe annet negativt med nattmodus er at lukkertiden automatisk justeres ned. På mitt kamera dropper den helt ned til 1/6 sekund. Det gir grøtete bevegelser.

Jeg har selv et Canon HF-S100 kamera. Det oppfyller kravene dine. Hvor mye opptaksmulighet du har avhenger av størrelse på minnekort eller hvor mange MiniDV-kassetter du drar med deg. Har du vurdert å kjøpe brukt kamera? På finn.no finnes det en del pent brukte HF-S100 og HV20/HV30 (MiniDV). De selges av utstyrsfreaker fordi det i år finnes nye modeller (HF-S21 og HV40).

Lenke til kommentar

Ja, megapixler er ikke noe å fokusere på. Optikk er det som betyr noe.

Kjøp Canon EOS 550D med et 18-200mm objektiv. Da får du et godt speilrefleks og et meget godt videokamera. Du må nok ha et 64 GB minnekort eller to for å få filmet mye.

Lenke til kommentar

Speilreflekskameraer har fortsatt mange ulemper kontra videokameraer:

- Dårlig autofokus

- Ikke vippbar skjerm

- Ikke søker

- Rolling shutter

- Moiré

- Dårlig ergonomi

Speilrefleks er et fint supplement, men kan per i dag ikke erstatte et videokamera.

Lenke til kommentar

Det blir nok et videokamera og ett kompaktkamera (PANASONIC LUMIX DMC ZX1).

Har sjekket finn.no etter brukte, og fant ikke noe spennende (mtp. merke/pris).

Har tenkt litt på dette med videokamera, og gidder ikke bruke mer enn 3-4000.-

Vil ha ekstra batteri og evt. vidvinkel.

Har nå sett litt på Samsung sine HMX-H200/203/205. Prismessig er disse midt i blinken, men jeg vet ikke noe om de. Noen som vet noe? Blir nok bare til filming av unger, ferie ++.

Redigering gjør jeg på pcen i ettertid.

Sandstrand

Edit: leste ett par anmeldelser av 2 som har kjøpt H200 mpx.no. De hørtes veldig fornøyde ut. Kommer til å gå for dette, ber jeg finner et sted som har de inne :-)

Endret av SandStrand
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...