Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skattemessige spørsmål vedrørende pasientskadeerstatning.

V?rbris

Anbefalte innlegg

Har fått tilkjent en større sum i samlet pasientskadeerstatning.

( Har ikke tatt stilling til om jeg godtar dette eller ikke enda ).

I den forbindelse har jeg noen skattemessige spørsmål ( har advokat opp mot norsk pasientskadeerstatning ).

1. Utebetalt sum som mènerstatning har jeg fått vite det IKKE skal betales skatt av?

Er dette riktig eller ikke?

2. Påført inntektstap SKAL det betales skatt av.

Dette synes jeg selvfølgelig er rimelig, men hvordan gjøres dette?

a) Er det ett skattefritt beløp av summen av påført inntektstap?

b) Skal den utbetalte summen skattes i ett og samme år, eller deles over de årene dette inntektstapet gjelder?

Vil jo bli høyere skatt hvis ALL inntektstap skattes under ett år, mot å dele dette opp til de årene inntektstapet gjelder vil jeg tro?

3. Påførte merutgifter skal vel IKKE skattelegges?

Dette gjelder utgifter verørende sykdom som egenandeler, utgifter til reise, bil, tlf+++ i forbindelse med pasientskaden.

Regner med jeg får opplysninger angående poster i selvangivelsen fra Norsk pasientskade, hvor dette skal føres opp.

4. Fikk 100.000,- kr i forskudd, utbetalt fra min konto hos advokaten 14.01.2010

Dette ble igjen utbetalt fra Norsk pasientskade like før Jul 2009

Leverte selvangivelse sent i Mars, uten å føre dette opp, fikk brev senere fra Norsk pasientskade

om at dette skulle føres opp i diverse poster på ligningen for 2009.

Jeg hadde da levert ligning for 2009, og hadde selvsagt ikke påført denne sum, da den ikke ble utbetalt til meg før 14.01.2010

Jeg viste der ble forespurt om forskudd fra min advokat før jul, men hadde ingen viten om at dette var blitt utbetalt til min klientkonto hos advokaten før jul.

Vet enda ikke hvordan dette går, i alle fall var ikke disse penger meg i hende før 14.01.2010

Derfor var meningen å føre dette opp for det skatteåret jeg fikk pengene i hende, dvs. på min konto.

Skal bli spennende å se hvordan dette blir behandlet hos ligningsetaten.

Vil gjerne ha opplysinger angående dette hvis noen har kompetanse om dette.

Endret av Vårbris
Lenke til kommentar
  • 5 år senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...