Gå til innhold

Speilrefleks på reise

Anbefalte innlegg

Om et par måneders tid skal vi en tur til Tunis. Jeg ønsker å ta med speilrefleksen min + linsene.

Har lastet ned skjema fra Tolletaten - Så langt så greit.

Men mitt spørsmål er; er det "trygt" reise med alt fotoutstyret? Skal det behandles på en spesiell måte når jeg kommer til flyplassen? Risikerer jeg at det ikke får være med på turen?

Jeg må vite dette kjapt fordi om det "koster mer enn det smaker" så må jeg investere i et kompaktkamera.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags utstyr har du? Entry-level med kit-objektiver eller semipro entusiast-utstyr?

Er nok ikke proffutstyr (lengre) nei, men total verdi blir nok for 10.000,-. Speilrefleks m/3 linser i hovedsak.

Du bør ha med kvitering som beviser at det er kjøpt i norge, og at det derfor ikke må tollbelegges ved innreise tilbake.

Det har jeg nettopp fyllt ut. Regner med at det skal bare kontrolleres i tollen ved utreise.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri med noen kvittering eller fyller ut skjema når jeg er ute å reiser med foto-utstyret. Hvis det skulle vise seg at jeg møter en ekstremt vanskelig toller, så har jeg kvitteringene hjemme. Og så vanskelige tollere har jeg enda til gode å møte.

Lenke til kommentar

Tar det med for sikkerhets skyld - men spørsmålet er om det er "kurant" å få med seg fotoutstyret ombord på flyet - eller må jeg overlate det til hardhendte stuere. Eller kanskje først og fremst; FÅR jeg i det hele tatt med fotobag'en? Forstår at jeg må la rensemiddel osv. liggende hjemme.

Lenke til kommentar

Tar det med for sikkerhets skyld - men spørsmålet er om det er "kurant" å få med seg fotoutstyret ombord på flyet - eller må jeg overlate det til hardhendte stuere. Eller kanskje først og fremst; FÅR jeg i det hele tatt med fotobag'en? Forstår at jeg må la rensemiddel osv. liggende hjemme.

Dette er derimot et mye mer fornufitg spørsmål.

Så lenge du kun har en bag/sekk som håndbagasje, så er det irrelevant om det en fotobag eller PC-ryggsekk eller liten koffert eller ... Du får normalt kun lov til å ta med et stk. håndbagasje. Og så lenge den er inenfor den størrelsen som er godkjent, så går det bra.

Jeg pleier ikke å ta med rensemiddel, men hadde jeg gjort det; så hadde den havnet i kofferten, sammen med toalettmapppa, klærne osv. Lader, ledninger og (noen ganger) ekstra batterier havner også der.

Lenke til kommentar

Jeg reiser en del i inn- og utland, og har alltid med kamerabag med utstyr for vesentlig mer enn 10k. Har vurdert et tollskjema et par ganger, men det er ikke verdt bryet.

Utstyret er alltid med på flyet i tillegg til sekk (regnes som sk. "personal item", så det teller ikke som håndbagasje), og jeg har passert utallige sikkerhetskontroller med det (inkludert kabler ;)) uten at noen noen sinne har hevet et øyebryn.

Jeg pleier ofte å reise med sekk, kamerabag så full at det ikke er plass til kameraet, og så kameraet over skulderen. Det har aldri vært noe problem, selv på relativt små fly med "strictly one piece of hand luggage".

Dyrt kamerautstyr er, som Tomsi sier, noe veldig mange resier med helt uten problemer.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Om et par måneders tid skal vi en tur til Tunis. Jeg ønsker å ta med speilrefleksen min + linsene.

Har lastet ned skjema fra Tolletaten - Så langt så greit.

Men mitt spørsmål er; er det "trygt" reise med alt fotoutstyret? Skal det behandles på en spesiell måte når jeg kommer til flyplassen? Risikerer jeg at det ikke får være med på turen?

Jeg må vite dette kjapt fordi om det "koster mer enn det smaker" så må jeg investere i et kompaktkamera.

Skjemaet må godkjennes av en tolletat før utreise,så dra ned til ditt lokale tollkontor.

Ta det med som handbagasje,ikke la andra ta hånd om det.

Og ikke bruk en bag som lyser foto lang vei,blir som en magnet for enkelte lysskye individer.

Og god tur.

Lenke til kommentar

Jeg var en tur til USA i løpet av påsken. Jeg ble aldri spurt av noen om kamerautstyret jeg hadde med meg. Jeg måtte ved en anledning ta det fram for å bevise at det fungerte.

Det er mange som har med seg fotoutstyr til utlandet, dette er også noe de fleste tollere er klar over. Det er vel ikke smugling av kamerautstyr som er den stor prioriteringen til tollerne heller.

Endret av to88he
Lenke til kommentar

Jeg reiser en del i inn- og utland, og har alltid med kamerabag med utstyr for vesentlig mer enn 10k. Har vurdert et tollskjema et par ganger, men det er ikke verdt bryet.

Utstyret er alltid med på flyet i tillegg til sekk (regnes som sk. "personal item", så det teller ikke som håndbagasje), og jeg har passert utallige sikkerhetskontroller med det (inkludert kabler ;)) uten at noen noen sinne har hevet et øyebryn.

Jeg pleier ofte å reise med sekk, kamerabag så full at det ikke er plass til kameraet, og så kameraet over skulderen. Det har aldri vært noe problem, selv på relativt små fly med "strictly one piece of hand luggage".

Dyrt kamerautstyr er, som Tomsi sier, noe veldig mange resier med helt uten problemer.

Jeg har måttet bli med inn på "bakrommet" og tømme sekken både i Alta og på Gatwick. I sekken hadde jeg fotoutstyr (kamera + 3 objektiv) og et par headphones. Vet ikke hva de så etter, men begge gangene ble utstyret sjekket grundig før jeg fikk legge det tilbake i sekken og passere. Så at gikk jo egentlig bra.

Hadde også problemer i Hong Kong, men der snakket vaktene så dårlig egelsk at jeg aner ikke om det var meg eller bagasjen min som var problemet. Der gikk forøvrig alt bra etter de så jeg hadde norsk pass (fikk til og med gå rett forbi køen).

Lenke til kommentar

Min erfaring er at man skaper seg problemer med en gang man snakker til en toller.. Best å holde kjeft og gå forbi. Har aldri dratt over noen grense med annet en rent mel i posen, men har blitt fryktelig plaget de få gangene jeg har stoppet og prøvd å gjøre ting riktig.

Reise med kamera er null problem. Det eneste problemet er tyveri osv. Så sørg heller for at forsikring er i orden. Og ta backup av minnekortet underveis, så ikke bildene forsvinner når langfinger-per får lyst på kameraet ditt.

Lenke til kommentar

Jeg reiser forholdsvis mye med dyrt fotoutstyr, og har aldri hatt med meg noen tollpapirer på utstyret. Alt jeg har er dog registrert med dato og serienummer i utstyrsregisteret på foto.no, så jeg kan sannsynliggjøre at jeg har hatt utstyret med meg hjemmefra dersom det skulle bli tvingende nødvendig.

Eneste problemet jeg noensinne har hatt var nå sist da vi var på tur til Bolivia. Jeg vet hva du tror, men nei, det var ikke i et av jallalandene vi var innom det skjedde, men derimot ved utreise fra Gardermoen. Fotobagen min var så tettpakket at en sikkerhetskontrollør snudde den opp-ned i åpen tilstand og ristet den kraftig opp og ned. Det var ren flaks at ingen ting falt ut. Oppi der lå det for 80 tusen i fotoutstyr, bla. 5D2, 24-70 2.8, 16-35 2.8, 50mm 1.2 etc etc. Jeg ble skikkelig forbanna og ba ham slutte, men han skjønte ikke problemet og fortsatte. Jeg tenkte lenge på å klage på ham, men jeg vet ikke hvem det var og jeg kunne ikke dokumentere noe heller, siden ingen ting ble skadet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Har nå returnert fra en fantastisk tur til Tunisia som jeg bare MÅ anbefale.

Vi var i Port El Kantaoui, men var desverre ikke med på den turen du nevner Taters. Til det ble tida for knapp. Men neste gang...

For å avslutte tråden, er det bare å si at å ta speilrefleksen m/alle linser + stativ med seg på tur til Tunisia er helt uproblematisk. Det gikk helt glatt i tollen også (tolleren ville faktisk ikke se utstyret engang!). Fotobag gikk glatt som håndbagasje på flyet også (men tok ikke sjansen på å ta med rensemiddelet til linsene...).

Ellers var det jo rett som det var tunisere som ville bli tatt bilde av - mot en dinar eller to selvsagt, men det var jeg forberedt på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...