Gå til innhold

Vannskade

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Under vann?! Er det noe som du kan få på forsikring så ville jeg nok sjekket det først. Skulle nok tro disker og cdrom osv. ikke kan reddes, men du kan jo være heldig med rambrikker, CPU og sånn. Hvis det er rent vann da. Saltvann tror jeg nok ikke er bra for noe...

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-30 10:42, nightflower skrev:

Min PC har ståt under vann en dag. Hva burde jeg gjøre først, og hva er det som mest sannsynlig ikke virker mer og må skiftes?

For håpe spenningen ikke var påsatt, ellers kan deler ha brent opp grunnet strøm som går via vann ( elektronvandring via ioner ).

Ta maskinen HELT fra hverandre. Ta av cmos batteri også. Skyll vær del i ferskvann og deretter fjern rester av fett og drit med elektrorense spray. Cd-rom åpnes helt, skyll den godt i ferskvann og deretter dusj godt med elektro rens spray. Sannsynlighten er stor for at vann har kommet inn i harddisken, dette er vanskeligere.. skru opp harddisken, og lett forsiktig opp lokket og ha en klaring på 2-2 mm, ikke ta av lokket helt, legg harddisken på et støvfritt, varmt sted for et par døgn.. Sjangsen er svært stor for at harddisken har/får skader, eller får reduseret levetid ) backup?

Altså..

plukk ALT fra hverandre, husk hvert mellomrom kan holde på fuktighet.

skyll i reint vann..

rens..

legg dem på et varmt sted

Er du heldig, så kan du tingene til å virke. :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

skru opp harddisken, og lett forsiktig opp lokket og ha en klaring på 2-2 mm, ikke ta av lokket helt, legg harddisken på et støvfritt, varmt sted for et par døgn..

er de vill i buksa???....forsåvidt var hele posten vill..men skru opp en HD?...tjihi...tror IBAS må overprise noe vilt når det er alt som trengs...tjihi..skru opp en HD..hihihihi..jaja..mmh..*s*

AKIRA

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-30 19:59, AKIRAx24 skrev:

Quote:

skru opp harddisken, og lett forsiktig opp lokket og ha en klaring på 2-2 mm, ikke ta av lokket helt, legg harddisken på et støvfritt, varmt sted for et par døgn..

er de vill i buksa???....forsåvidt var hele posten vill..men skru opp en HD?...tjihi...tror IBAS må overprise noe vilt når det er alt som trengs...tjihi..skru opp en HD..hihihihi..jaja..mmh..*s*

AKIRA

Med utgangspunkt i at hele datamaskinen er herpet så

gjør det ikkenoe.

IBAS hadde selvfølgelig gjort dette mye mer proft, men jeg regner med at vedkommende ikke vil betale 15.000 for å få igjen tapte data.

Har du et bedre forslag kanskje ?

Har brukt denne metoden på deler som har kommet i kontakt med sjøvann, viser seg at har delene hatt spenning på seg så er det over og ut.. men man kan være heldig ;=)

Lenke til kommentar

Jeg nekter å tro for et SEKUND at du har skrudd opp en Harddisk og fått den til å funke..har du noe IDE om hvor mye støv det er i luften rundt deg til enehvertid...bare at ET sånt støvkorn kommer inn i HD kammeret er nok til at den går til H***TE....nei..han kan godt prøve å tørke CPUen og RAMen..det er trossalt "bakte sammen" ellementer..men noe så mekanisk og støvkjennslig som en HD, og CDrom..tror jeg er lost.

AKIRA

Lenke til kommentar

Forsikring? en innbo forsikring skal for eksempel dekke slike ulykker..

ting skal teoretisk fungere etter å vært i vann, men hvis man snakker om sjøvann, så minker sjansen MYE.. det er vansklig å få rent alle deler , og sjansen for at det kortslutter er ganske stor..

og åpne en Hd skal ikke føre til noen problemer.. men sitt ikke å rist i teppene mens du skrur da=) men å få den ren for sjøvann.. hmmm kanskje litt problematisk..

men lykke til..

Lenke til kommentar

Det er morsomt å kjøre harddisker uten lokk. Man kan se at lesehodene går frem og tilbake som bare f a e n.

Athlon MP 1,2GHz @1537MHz, 1,7V

Taisol CGK760 med 120mm Pabst @7V

EPoX 8KHA+ (volt og OCP-mod)

GeForce DDR @151MHz/344MHz

512MB DDR @133,6MHz

TB Santa Cruz

WD WD400BB 40GB

4632 3DMarks

[ Denne Melding var redigert av: Kamerat på 2002-01-30 20:40 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-30 20:22, AKIRAx24 skrev:

Jeg nekter å tro for et SEKUND at du har skrudd opp en Harddisk og fått den til å funke..har du noe IDE om hvor mye støv det er i luften rundt deg til enehvertid...bare at ET sånt støvkorn kommer inn i HD kammeret er nok til at den går til H***TE....nei..han kan godt prøve å tørke CPUen og RAMen..det er trossalt "bakte sammen" ellementer..men noe så mekanisk og støvkjennslig som en HD, og CDrom..tror jeg er lost.

AKIRA

Nei jeg har ikke skrudd opp en fullt funksjonell harddisk, hvor i allverden skulle jeg det? Ikke kom med påstander her. Har lest på nettet om harddisk modding, der folk legger et plexiglass over hd stedenfor den orginale alu. platen. Helt teit spør du meg, siden sjangsen for ødeleggelse er stor..drevet ligger åpent i et støv miljø.. Som jeg sa med STORE bokstaver, åpne lokket litt for å få ut vanndamp, her er det snakk om KANSKJE få ut dataene fra harddisken isteden for å skrote den og trekke på skuldrene; det gikk ikke.. Er du så forbanna trangsynt i ?

Argue with a moron and he drag you down to his level and beat you with his experience.

Lenke til kommentar

Jeg gravde ut noe gammelt datautstyr fra en container en gang, vaska det med såpevann og børste (det var oljete), skylte med rent vann og lot det stå foran en vifteovn i en uke. Drit gammalt utstyr, ingen harddisk, cdrom eller.no sånt, men det funka fint etterpå.

HKet kan muligens bli herpa av strømmen fra BIOS-batteriet, hvis den har stått i en dag, spesielt hvis vannet er salt eller.no, har batteriet uansett blitt brukt opp ganske mye.

Vil anbefale å ta alle delene ifra hverandre og sette dem på et veldig varmt sted (tørkeskap fx) over lengre tid. Da skal også en harddisk få mulighet til å tørke (kommer an på om den er full av vann da, da må man nok skruden opp og tømme det ut, og det spørs om den funker uansett). Blir det for varmt vil plastdeler bli deformert. Hvis vannet var skittent, må nok en grundig vask til først.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...