Gå til innhold

Sportsyklist-tråden!

Gjest Slettet+981723478

Anbefalte innlegg

ty til ulovlige midler? Om jeg føler å vaske ruta når jeg forbi kjører er vel ikke ulovlig? dessuten kunne disse syklistene trengt litt kald dusj.. de er nå ikke AC som oss bilister, så de svetter nok en god del :)

Syklisten kan bli distrahert og midlertidig miste synet av å få en dusj med kjemiske midler i øynene. så bra han fortjener det, så slipper vi han på veien de neste par ukene

Syklisten kan miste styringen på sykkelen, veive ut i veibanen og treffe en møtende bil... eller så kan bilføreren instinktivt svinge unna, frontkollidere med en annen bil (deg?) eller kjøre ned en fotgjenger. Det er da du, og deg alene, som står ansvarlig for skader og i verste fall dødsfall. Jeg forbikjører ikke før jeg er 100 % sikker på at dette går, og forbikjører sjeldent i sentrum, mest på landveier og den slags, der er disse syklistene verst, 30 km på 60 sone :-s

Krisemaksimering? Mulig, men det kan skje. Tenk litt over det, for dette er faktisk en ganske alvorlig handling.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er syklister som plager MEG, og de betaler ikke en dritt heller.

De fleste voksne syklister eier også en bil, som de selvsagt betaler årsavgift for, akkurat som alle andre, uten at det egentlig har noen betydning. Årsavgiften er nemlig kun en eieavgift for motorkjøretøy, den er den samme enten bilen står stille eller kjøres en million km i året, og ikke en avgift som gir noen trafikkanter mer rett på veien enn andre.

Hvis det var sånn at avgiften ga noen mer rett enn andre for å ferdes på veiene burde alle med motorsykler og små eller eldre biler kjøre i grøfta for å slippe fram større og nyere biler med store motorer, for eierne av disse betaler jo mer i årsavgift. På bomveier burde alle personbiler, både nye og gamle, kjøre i grøfta hvis de så en lastebil eller buss i speilet. Dette hadde vært helt logisk hvis man skulle brukt dette jeg-har-betalt-mer-enn-deg-prinsippet som enkelte bilister er talsmenn for. Disse bilistene kaller nemlig årsavgiften for "veiavgift". Det var mulig årsavgiften opprinnelig var en veiavgift, men det er minst et halvt århundre siden den var det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jo de kjører sikkert bil, men de betaler avgiften for bilen sin som kjører fortere enn 30 km/t ikke for den sykkelen, de for jammen meg betale en avgift for å ha forsinket trafikken og ikke minst skapt farlige situasjoner !!!!

Endret av snape
Lenke til kommentar
Jo de kjører sikkert bil, men de betaler avgiften for bilen sin som kjører fortere enn 30 km/t ikke for den sykkelen, de for jammen meg betale en avgift for å ha forsinket trafikken og ikke minst skapt farlige situasjoner !!!!

Så bli politiker og kjemp for det, i stedet for å være selvutnevnt trafikkterrorist og lovbryter. :whistle:

Lenke til kommentar

Så bli politiker og kjemp for det, i stedet for å være selvutnevnt trafikkterrorist og lovbryter. :whistle:

lol, tom for argumenter? du veit selv at syklister er en pest og plage !!! Om du er en, please slutt med det.

Lenke til kommentar

Syklister er en kjøretøygruppe, akkurat som hest med rytter, hest med vogn, hest med slede, traktor, moped, mopedbil, motorsykkel, 3-hjuls motorsykkel, 4-hjuls motorsykkel, 3-hjulsbil, lastebil, varebil, elbil, elsykkel, buss, bil med campingvogn, motorsykkel med sidevogn, motorsykkel med tilhenger pluss noen til. Felles for disse er at de alle skal ferdes i veibanen i følge trafikkreglene.

Syklister er den eneste av disse kjøretøyene som unntaksvis kan føres på fortau og gangstier, men kun i tilnærmet gangfart og kun når det er veldig få fotgjengere der. Dette unntaket er et helt særnorsk unntak, selv i våre naboland er sykling på fortau og på gangstier forbudt uten unntak, også selv om de er totalt tomme for fotgjengere.

Rulleski, rulleskøyter og rullestol er derimot ikke å regne som kjøretøy, men som varianter av gående, de som benytter slike "transportmidler" hører altså hjemme på fortau og gangstier. Eller på venstre side av veien der fortau/gangstier ikke finnes.

Trafikkreglene er der for å hindre at det oppstår ulykker. For at de skal fungere må alle veifarende følge de. Trafikkanter som finner på egne trafikkregler er en trafikkrisiko og det burde finnes en måte å luke de ut på (gjelder både enkelte bilister og enkelte syklister).

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det er syklister som plager MEG, og de betaler ikke en dritt heller. Så de for tåle noe tilbake, jeg gir F i regler når det gjelder disse irriterende kryp. Han som bråbremset idag gjorde noe meget bra :) fyren med bråbremsinga burde bli statminister her i landet. lol

Dessuten så er det snakk om bevis, bevis meg at det var jeg som ga han tullingen en kald dusj? hehehe =) da blir det vel ord mot ord :p

Jævla miljøvennlige drittsekker, pga dere er det så dyrt å kjøre bil i Norge, man for den samme bilen for halve prisen i andre land + bom + årsavgift. og disse pengene blir ikke brukt på å bygge ut veier, men på forskning og masse miljø piss. Faen skal kjøpe meg 6 liter motor når jeg har penger, med spesielt kraftig og hurtig vindusvisker, slik at vannet sprutes 20 meter bak og på begge sidene når jeg skal til å viske vinduet !!!!!!

Jada, støtt lovbrytere som skaper situasjoner som kunne ført til dødsfall. Du viser en skremmende mangel på menneskelighet. Når jeg hører om folk som deg, så blir jeg redd for å ferdes på norske veier, selv i bil. Det finnes utrolig mange agressive bilister, og enkelte er så agressive at de ikke klarer å tenke på følgene av handlingen før det eventuelt går galt. Og disse bilistene står for en stor del av ulykkene (og dødsulykkene) i landet, og flere sitter inne for uaktsomt drap. Om du ikke skjerper deg, står du i fare for å bli en av disse.

Og hvordan i all verden kan det være syklistenes skyld at det er så dyrt å kjøre bil i Norge? Det må du nesten forklare meg.

Men... jeg har vel egentlig forstått at du er nødt til å trolle. For dette blir for dumt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg gidder ikke engasjere meg i den krigen der lenger. Har funnet ut at det ikke nytter noe som helst og gidder ikke irritere meg en gang.

Jeg presser meg forbi der det er mulig uanset.

Endret av Audi TDI
Lenke til kommentar

lol, tom for argumenter? du veit selv at syklister er en pest og plage !!! Om du er en, please slutt med det.

Jeg har tidligere i denne diskusjonen gitt uttrykk for at ikke jeg heller er spesielt fornøyd med en gruppe syklister, altså de som ikke tar hensyn til at det er flere enn dem selv på veien. Men snape, dette blir for dumt. Seriøst.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det som er helt sikkert, er at jeg ikke blir blid den dagen en bilist spruter meg ned med spylervæske. Kjenner jeg hissige bileiere rett mener de at alle syklister er like, og kommer til å spyle på meg som følger alle regler og slipper dem forbi.

Lenke til kommentar

Pes-trening i dragsuget bak en følgebil er relativt vanlig, ikke bare i Rogaland:

http://www.adressa.no/sport/article1475436.ece

0,05 sekund er også sikker avstand til forankjørende. Vanligvis innprentes vi at man må ha 3 sekunders sikkerhetsavstand for å kunne stoppe hvis forankjørende plutselig bråstopper. Det er en god og fornuftig regel.

Innen racing ser man dog at bilene ofte kjører i stor hastighet med kun en halvmeters klaring. Dette er også sikker kjøring. For hvis forankjørende bråstopper klarer de selvsagt ikke å stoppe, men bulkene blir svært små. Tenk deg at du slipper deg ned mot gulvet fra en halvmeters høyde, de fleste overlever det uten problemer. Hopp deretter ut fra en 20 meter høy bygning ... Eh, nei, ikke gjør det du overlever neppe. Dette tilsvarer en avstand til forankjørende på ca 1 sekund i 70 km/t. Dette er ekstremt farlig, også i bil.

Så enten legger man seg praktisk talt oppå støtfangeren på bilen foran (slik som Wilmann gjorde) og risikerer kun noen småbulker (skrubbsår), eller så legger man seg minst 3 sekunder bak og unngår bulker. Alt i mellom disse ytterpunktene er ekstremt utrygt og kan gi store skader på både kjøretøy og de som er inni.

Jeg bruker selvsagt selv 3 sekunder til bilen foran i trafikken, for jeg vil jo ikke ha bulker. Tro ikke annet.

Men i teorien (og i racing) er maks 1 meter klaring også svært trygt. Man er forsåvidt garantert å få bulker ved brå innbremsinger, men de er ikke større enn at løpet kan fortsette.

Men jeg ser mange som holder f.eks en billengdes avstand til bilen foran. Dette er ikke nært nok til å være trygt, ved en bråstopp i f.eks 70 km/t vil hastighetsforskjellen bli såpass stor at bilene får såpass store skader at de neppe er kjørbare etterpå.

Så jeg anbefaler absolutt å holde 3 sekunders avstand i trafikken. Trafikken er jo ikke en racingbane. Selv om enkelte later til å tro det. Martin Schanche sa det sånn: "På banen kjøre alle gærningan samme veien".

Dette har nylig blitt testet ut.

http://www.aftenbladet.no/sport/1240068/Syklist_til_legevakt_etter_kjedekollisjon.html

Det førte til at de to fremste syklistene havnet gjennom bakruta til følgebilen.

– Det var blod overalt. Han som kom først ble sendt til legevakten med store kuttskader. Rytter nummer to ble også kraftig forslått i møte med bilen. Jeg og en fjerde rytter klarte å vri oss unna og havnet i grøften, forteller Landa.

Kan også nevne at ja, det er noe sanhet i det du skriver med at det er "trygt" å ligge helt oppi rompa på bilen forran, det du ikke tenker på er at når du kræsjer inn i bilen forran deg når den bråbremser øker du bremselengden til bilen forran betraktelig(den bilen blir dyttet fremover av deg). mtp at din reaksjonstid er ca 1 sekund, så bruker du bilen forran som bremsekloss i litt over 22 meter om du kjører i 80.

Greit nok, ingen skade skjedd, enda.

Hvorfor bremset bilen forran?

Kanskje det var noen som gikk i veien, som bilen forran kjørte over pga at du brukt bilen forran som bremsekloss?

Viplash er ganske vanlig når noen bulker inn i bilen bakfra.

Om bilen forran kræsjer vil du kræsje rett inn i den og lage en bil-sandwitch.

I racing funker 1 meter fint, det er ingen mennesker/dyr på banen, ingen plutselige hinder, ingen som bråstopper fordi ett eller annet...

I racing er oppførselen til andre mye mer forutsigbar enn den er i trafikken.

I racing har de også tilstrekkelig beskyttelse mot f.eks viplahs til at det går greit å bli dyttet litt i rumpa.

Lenke til kommentar

Leste du mitt siste avsnitt i det hele tatt, før du heiv deg over svarknappen? Ikke? :whistle:

Jeg gjorde det ja.

At det er trygt å ligge helt i rompa på noen, både for syklister og bilister er fortsatt feil.

Hva i

Så jeg anbefaler absolutt å holde 3 sekunders avstand i trafikken. Trafikken er jo ikke en racingbane.
var det du ikke forstod? Jeg er svært spesifikk på at racingprinsipper er supert på racingbaner, men ikke egnet til trafikken. Det er svært snodig at du kommer til motsatt konklusjon hvis du leste mitt siste avsnitt.
Lenke til kommentar

Hva i

Så jeg anbefaler absolutt å holde 3 sekunders avstand i trafikken. Trafikken er jo ikke en racingbane.
var det du ikke forstod? Jeg er svært spesifikk på at racingprinsipper er supert på racingbaner, men ikke egnet til trafikken. Det er svært snodig at du kommer til motsatt konklusjon hvis du leste mitt siste avsnitt.

Du anbefaller folk å holde 3 sekunder, men sier tidligere at det er trygt å ligge helt i rompa på folk.

Lenke til kommentar

http://www.nrksport.no/skoyter/1.7232664

Skøytelandslaget, som jeg vet sykler fort og tar bra med hensyn i trafikken, ble nylig utsatt for en ulykke på veien.

Det er syklister som plager MEG, og de betaler ikke en dritt heller. Så de for tåle noe tilbake, jeg gir F i regler når det gjelder disse irriterende kryp. Han som bråbremset idag gjorde noe meget bra :) fyren med bråbremsinga burde bli statminister her i landet. lol

Dessuten så er det snakk om bevis, bevis meg at det var jeg som ga han tullingen en kald dusj? hehehe =) da blir det vel ord mot ord :p

Jævla miljøvennlige drittsekker, pga dere er det så dyrt å kjøre bil i Norge, man for den samme bilen for halve prisen i andre land + bom + årsavgift. og disse pengene blir ikke brukt på å bygge ut veier, men på forskning og masse miljø piss. Faen skal kjøpe meg 6 liter motor når jeg har penger, med spesielt kraftig og hurtig vindusvisker, slik at vannet sprutes 20 meter bak og på begge sidene når jeg skal til å viske vinduet !!!!!!

Det burde vært holdningskrav og IQ test på å få bil-lappen. Helt klart.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...