Gå til innhold

Sportsyklist-tråden!


Gjest Slettet+981723478

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Joda, jeg ser den. Men hvis kondomdraktsportssyklistene sykler et sted der de ikke er lokalkjent, kan de jo ikke vite om gang- og sykkelstien faktisk går dit de selv har tenkt seg, eller om de risikerer at gang- og sykkelstien plutselig skjærer ut til siden og forsvinner inn i et uoversiktlig boligområde der en effektiv treningsøkt plutselig blir et rebusløp med overraskende innlagte hindringer.

 

Det finnes mange veikart å få tak i, fine veikart der mye interessant er tegnet inn. Men gang- og sykkelstienes irrganger er sjeldent tegnet inn, unntatt på svært lokale og derved detaljerte kart. Det kan hende at gang- og sykkelsteien er såpass ny at den ikke er tegnet inn på noe kart enda, selv ikke ganske oppdaterte lokalkart.

 

 

(...)

 

For en passerende bilist, som selv av og til sykler på lokale gang- og sykkelstier der vedkommende selv er kjent, så kan det nok virke provoserende med slik "oppførsel". Men for sykkellaget, som også skal samtrenes i lagadferd, bl.a med å skifte på å "dra", så er gang- og sykkelstier de ikke kjenner det videre forløpet av uhensiktmessige.

Jeg ser den, ikke noe problem det. Likevel er det ofte ganske åpenlyst at det finnes en sykkelsti der de gode sykkelstiene faktisk finnes. De er som oftest plassert rett på siden av veibanen. Kjekt å vite, også for kondomsportssyklister uten lokalkunnskap.

 

Jeg kan kanskje bære preg av å hate syklister, det gjør jeg ikke. Som tidligere skrevet i tråden bruker jeg ofte sykkelen selv. Dog på sykkelstien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som fører av motorkjøretøy har du bestått en førereksamen (tatt lappen) og det forventes derfor at du kan trafikkreglene. Derfor er motorkjøretøyførere pålagt noe som kalles objektivt ansvar og at de ferdes aktsomt, som igjen betyr at man kan få skylda hvis man ikke er aktsom nok der noe ofte kan skje.

 

Ved gangfelt (kalles også fotgjengerfelt eller fotgjengerovergangfelt) må man forvente at det kan komme kryssende myke trafikkanter, det er jo derfor gangfeltene eksisterer. Hvis det i ettertid etter en ulykke kan stilles spørsmål om motorkjøretøyførerens manglende aktsomhet i en sånn situasjon kan ha vært medvirkende årsak til ulykken, så kan motorkjøretøyføreren få hele skylda, selv om det kan påvises at den myke trafikkanten brøt en eller flere trafikkregler. Det er dette objektivt ansvar innebærer.

 

Men hvis det kan bevises at motorkjøretøyføreren både satte ned farten og ellers viste stor aktsomhet ved gangfeltet, så kan vedkommende slippe å få ansvaret for ulykken.

 

Det samme gjelder barn som leker ved en vei eller ferdes langs veien. Da har man ikke lov å kjøre forbi i samme fart som fartsgrensa på stedet, men må vise stor aktsomhet og sette ned farten. Det er man pålagt i følge den kontrakten med samfunnet som sertifikatet egentlig er. Hvis man ved sin oppførsel bryter denne kontrakten så kan lappen bli inndratt. Hvis uaktsomhet fører til en trafikkulykke med personskade så ryker ikke bare kontrakten (lappen), man risikerer å bli straffet i tillegg.

 

Husk at det ikke eksisterer noen påkjørsrett. Trafikkreglene handler egentlig ikke om rettigheter, men om aktsomhetsregler. Fartsgrenser er ikke hvilken hastighet du har rett til å holde, men hvilken hastighet du plikter til å holde deg under. Å kjøre 10 km/t under grensa er ikke ulovlig, i noen tilfeller (f.eks ved usiktbart vær eller glatt veibane) bør hastigheten kanske settes ned enda mere for å kunne regnes som aktsom. Å kjøre 10 km/t over grensa er imidlertid ulovlig. Dette vet vi alle, men sjangsene for å bli tatt er jo så små. ;)

 

Syklister er forsåvidt fritatt fra objektivt ansvar fordi kjøretøyet deres ikke regnes som et motorkjøretøy, men mange voksne syklister har lappen for bil. Å sykle med promille er ikke forbudt (promillegrensen gjelder kun for motorkjøretøyførere). Men å sykle i fylla slik at man er fare både for seg selv og andre er ikke tillatt. Og blir en fyllesyklist tatt på fersken så ryker bilsertifikatet som vedkommende eventuelt har.

 

Konklusjonen min blir derfor: Kjører man på et barn som sykler over et gangfelt, så må man regne med å få skylda. Men hvis syklisten er en voksen person som har lappen for bil, så burde vedkommende syklist kjenne trafikkreglene såpass at vedkommende visste at når man sykler over gangfelt, så har man vikeplikt for alt og alle. Da vil syklisten få skylda.

 

Men det finnes ett unntak som få bilister vet om. Hvis gangfeltet er lysregulert og syklisten sykler over på grønn mann, så har bilistene vikeplikt.

Endret av SeaLion
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg vet at det er en uvane, men dersom jeg har sjansen til det "skremmer" jeg gjerne dem som velger å sykle over fotgjengerfeltet litt mer enn strengt tatt nødvendig. Kanskje stopper jeg litt senere enn jeg vanligvis ville gjort, men likevel selvsagt kontrollert. Dette for å vise min mening om syklister som bare durer på over fotgjengerfeltet uten å se seg for.

 

Rart med det, noen syklister skal bare ha alle fordelene. De sykler både i veibanen med en fin sykkelsti ved siden av og durer over fotgjengerfeltet, alt etter hva som passer dem best der og da. Samtidig forventer de at alle andre skal ta hensyn til dem. Idioter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var på sykkeltur fra fetsund, ca halvveis ut mot aurskog-høland for de som vil sjekke kart. Vi hadde med en som er litt dårligere trena som trengte noen oppmuntrende ord i en lang bakke, så vi lå 2 i bredden, langt ifra å bruke hele veibanen. Vi hører en bil stå på tuta i 2-3sekunder før bilisten passerer han som ligger til venstre med 10-15cm, bilisten hadde nok 100+ i 60-70sone(litt usikker).

 

Hva får bilister til å risikere noe slikt som å prøve å skremme noen, tenk om han som satt til venstre hadde titta seg til venstre, så ville typisk sykkelen gått samme veien i så lav fart. Aldri i verden om bilisten ville klart å reagere på noe slikt, vips, hardt skadd\drept syklist.

 

Bilister får også vise litt respekt, klokka 10 på søndags morgen langt ute på landet, ikke akkurat som om at det hadde kosta han en kalori å kommet seg skikkelig over i motsatt kjørefelt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Var på sykkeltur fra fetsund, ca halvveis ut mot aurskog-høland for de som vil sjekke kart. Vi hadde med en som er litt dårligere trena som trengte noen oppmuntrende ord i en lang bakke, så vi lå 2 i bredden, langt ifra å bruke hele veibanen. Vi hører en bil stå på tuta i 2-3sekunder før bilisten passerer han som ligger til venstre med 10-15cm, bilisten hadde nok 100+ i 60-70sone(litt usikker).

 

Hva får bilister til å risikere noe slikt som å prøve å skremme noen, tenk om han som satt til venstre hadde titta seg til venstre, så ville typisk sykkelen gått samme veien i så lav fart. Aldri i verden om bilisten ville klart å reagere på noe slikt, vips, hardt skadd\drept syklist.

 

Bilister får også vise litt respekt, klokka 10 på søndags morgen langt ute på landet, ikke akkurat som om at det hadde kosta han en kalori å kommet seg skikkelig over i motsatt kjørefelt.

Spørsmålet er om dere hindret trafikken eller ikke. Om dere hindret bilene, så kan dere bli bøtelagt for dette. Det verste er syklister som ikke bryr som reglene, lager farlig kø, sykler på rødt lys, ikke stopper for gående i fotgjengerfelt og slikt.

Men billister må og respektere syklister.

 

Et enkelt spørsmål? Hvorfor måtte dere sykle to i bredden når dere i tillegg hindret andre trafikkanter? Men jeg aner ingen ting om dere var til noen hinder eller ikke, så min mening er ikke å slakte deg altså. Men dessverre så finnes mange syklister som ikke tar hensyn til andre trafikkanter.

Lenke til kommentar

Et enkelt spørsmål? Hvorfor måtte dere sykle to i bredden når dere i tillegg hindret andre trafikkanter? Men jeg aner ingen ting om dere var til noen hinder eller ikke, så min mening er ikke å slakte deg altså. Men dessverre så finnes mange syklister som ikke tar hensyn til andre trafikkanter.

Jeg er klar over at å sykle to i bredden er litt "grensetilfelle" i trafikkreglene. Men når det er sagt så ser jeg ikke helt det store problemet med å sykle to i bredden så lenge man snakker om brede tofelts veier. Når man forbikjører så skal man holde trygg og god avstand til syklisten. Det betyr at man i praksis skal bruke motgående kjørefelt. Da har det vitterlig ikke så mye å si om man ligger 1 eller 2 meter inn på motgående kjørefelt.

 

Så det er ikke noe prinsipiell forskjell mellom å forbikjøre en eller to syklister. Hvis man klarer å forbikjøre en, men ikke to, syklister gjør man antagelig noe feil. Da har man ikke satt av god nok plass uavhengig av antallet syklister.

 

Men snakker vi om en veldig smal vei hvor det er vanskelig å forbikjøre bare en syklist blir det noe annet. Da bør syklistene helst unngå å sykle to i bredden, eller iallefall gå inn til en i bredden når det kommer en bil. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men som sagt aner jeg ingen ting om trafikken, hvor mye av veien dere brukte eller om dere var til noen stor hinder. Så meningen var selvsagt ikke å klandre deg.

Men jeg er enig med at det er mange billister som hisser seg opp bare se ser noen syklister som sakker dem litt. Muligens har og enkelte syklister blitt såpass skremt at de har sluttet å sykle på offentlig vei.

Lenke til kommentar

Et enkelt spørsmål? Hvorfor måtte dere sykle to i bredden når dere i tillegg hindret andre trafikkanter? Men jeg aner ingen ting om dere var til noen hinder eller ikke, så min mening er ikke å slakte deg altså. Men dessverre så finnes mange syklister som ikke tar hensyn til andre trafikkanter.

Ute på landeveien, ble vel forbikjørt av totalt 10 biler de 5-6milene vi hadde ute på "landet", er ikke stort til hinder når det ikke kommer biler i mot og vi tar rundt halve feltet i vår retning, da er det ikke vits å passere med 15cm når det er plass til halvannen bil på andre sia.

Lenke til kommentar
Når man forbikjører så skal man holde trygg og god avstand til syklisten. Det betyr at man i praksis skal bruke motgående kjørefelt. Da har det vitterlig ikke så mye å si om man ligger 1 eller 2 meter inn på motgående kjørefelt.

 

Skal man bruke motgående kjørefelt også når det er dobbel linje? Tok igjen en gjeng på sikkert 20 syklister på rv4 nord for Oslo, et sted der det ikke er lov å sykle og på en tid av døgnet det er mye trafikk. De fleste hadde samme antrekk så det var nok trening av et eller annet slag.

Lenke til kommentar

det er ikke lov å ligge under fartsgrensne hvorfor får sykelsiter lov til det?

Fordi syklistene ikke har evne til å holde fartsgrensen? På lik linje med moped, traktor osv som heller ikke får bot for å kjøre for sakte.

Lenke til kommentar

det er ikke lov å ligge under fartsgrensne hvorfor får sykelsiter lov til det?

 

Ingen lov som sier at det ikke er lov å ligge under fartsgrensen, men du skal ikke unødig hindre annen trafikk.

Du skal heller ikke skape farlige situasjoner slik mange trangsynte ADHD bilister gjør når de absolutt skal irritere syklister.

Endret av kindermaxxi
Lenke til kommentar

OM det er minimum hastighet har ikke traktorer, mopeder eller syklister lov til å kjøre der engang :)

Det er ingen veier som har minimumsfartsgrense i Norge. Man skal alltid kjøre etter forholdene og ikke hindre andre trafikanter unødig. Under visse forhold kan det være riktig og til og med lovpålagt for bilister å kjøre langt under fartsgrensen.

 

Du sikter kanskje til at motorvei/motortrafikkvei har grense på 40 km/t konstruktiv hastighet for kjøretøy (i tillegg til at traktor, moped og sykkel er totalforbudt). Det er ikke en fartsgrense i seg selv, bare en spesifikasjon på hva slags kjøretøy som kan kjøre der. Biler kan gjerne kjøre i under 40 km/t om det for eksempel er kø.

Lenke til kommentar

Det er livsfarlig å bruke fortau om du virkelig skal sykle raskt utfor. På den andre siden er det utrolig irriterende når du selv er bilisten.

 

Spørs hvor du sykler enn det da. Fleste fortauet er jo tomme for folk og har faktisk bedre asfalt enn veien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...