Gå til innhold

Sportsyklist-tråden!


Gjest Slettet+981723478

Anbefalte innlegg

 

De fleste veiene i Norge ble i utgangspunktet bygd for hest og kjerre ... :wee:

Mange steder var det syklistenes organisasjoner som fikk presset myndighetene til å ta ansvar for veiinfrastruktur. Uten syklistenes innsats for veibygging i USA er det tvilsomt om Henry Ford hadde kommet noen vei med sin automobil.

 

Utover det er det vel lite å si til gravrøveren ovenfor utover at også han får bare infinne seg med at veiene er for alle, og ikke bare de han måtte like.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest member-7189

Mange steder var det syklistenes organisasjoner som fikk presset myndighetene til å ta ansvar for veiinfrastruktur. Uten syklistenes innsats for veibygging i USA er det tvilsomt om Henry Ford hadde kommet noen vei med sin automobil.

 

Utover det er det vel lite å si til gravrøveren ovenfor utover at også han får bare infinne seg med at veiene er for alle, og ikke bare de han måtte like.

Eller Trafikkreglene gjelder for alle, også bilister.

Lenke til kommentar

Mange steder var det syklistenes organisasjoner som fikk presset myndighetene til å ta ansvar for veiinfrastruktur. Uten syklistenes innsats for veibygging i USA er det tvilsomt om Henry Ford hadde kommet noen vei med sin automobil.

 

Utover det er det vel lite å si til gravrøveren ovenfor utover at også han får bare infinne seg med at veiene er for alle, og ikke bare de han måtte like.

Jeg sa ikke at jeg ikke overholder reglene som våre så altfor inkompetente landsforrædere (dvs politiske ledere) har vedtatt. Jeg er bare sterkt uenig i at syklister bl.a. skal ha rett til å lage lange køer på veiene. Det er bare å stoppe i en lomme og slippe de som vil kjøre etter fartsgrensen forbi og så fortsette i egenvalgte sneglefart etterpå.

Det er faktisk enkle løsninger på alle syklistrelaterte sikkerhetstrusler på norske veier, men med de selvsentrerte idiotene på hvert enkelt sykkelsete vil det forbli problemer rundt det så lenge vi avskum (dvs mennesker) lever.

 

Eller Trafikkreglene gjelder for alle, også bilister.

"Også syklister" mener du vel?

Vet ikke om noen annen folkegruppe bestående utelukkende av fargeblinde som syklistene. Jeg har enda ikke opplevd å se en syklist stoppe for rødt lys. Bare peiser på, mens vi bilistene ikke kan annet enn å sitte og vente på grønt lys mens vi dagdrømmer om at syklisten får bakdøra grundig inspisert av en nazist i et amerikansk fengsel..

Endret av hår null
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest member-7189

 

"Også syklister" mener du vel?

Vet ikke om noen annen folkegruppe bestående utelukkende av fargeblinde som syklistene. Jeg har enda ikke opplevd å se en syklist stoppe for rødt lys. Bare peiser på, mens vi bilistene ikke kan annet enn å sitte og vente på grønt lys mens vi dagdrømmer om at syklisten får bakdøra grundig inspisert av en nazist i et amerikansk fengsel..

 

Ja trafikk reglene gjelder også for sykkel, motorsykkel, biler og traktorer og alle andre som lovlig ferdes på våre veier.

Lenke til kommentar

Jeg sa ikke at jeg ikke overholder reglene som våre så altfor inkompetente landsforrædere (dvs politiske ledere) har vedtatt.

Koselige karakteristikker du kommer med. Ikke akkurat egnet til å gi inntrykk av noen saklig debattant dog.

 

Jeg er bare sterkt uenig i at syklister bl.a. skal ha rett til å lage lange køer på veiene.

Så det er bare motorkjøretøy som skal få lage kø? Nå er det jo i praksis bare disse som lager kø uansett. Eventuelle forsinkelser p.g.a. syklister er i praksis null ettersom du raskt tar igjen køen etter at du har kjørt forbi.

 

De stedene det er mest kø er jo stort sett alltid moterveier, og jeg har alldri opplevd av å bli vesentlig hindret av andre enn andre biler hverken på sykkel eller i bil. (Nei 30 sekunder er ikke vesentlig)

 

Det er bare å stoppe i en lomme og slippe de som vil kjøre etter fartsgrensen forbi og så fortsette i egenvalgte sneglefart etterpå.

Noe de aller fleste da også gjør, men så lenge du har bestemt deg for å mislike syklister legger du bare merke til det de gangene du må vente noen sekunder.

 

Det er faktisk enkle løsninger på alle syklistrelaterte sikkerhetstrusler på norske veier, men med de selvsentrerte idiotene på hvert enkelt sykkelsete vil det forbli problemer rundt det så lenge vi avskum (dvs mennesker) lever.

Jeg sykler. På hvilken måte er jeg og alle andre som sykler selvsentrert? Hvis du skal komme med generaliseringer har du med å gi er bunnsolid begrunnelse på hvorfor denne skulle være riktig.

 

Og hva sikkerhetstrusler angår, ta en kikk på hvor mange trafikkulykker man har med personskade eller død, og se hvor mange av de som involverer motorkjøretøy. Om du er på jakt etter sikkerhetstrusler i trafikken, da er du på villspor.

 

Vet ikke om noen annen folkegruppe bestående utelukkende av fargeblinde som syklistene. Jeg har enda ikke opplevd å se en syklist stoppe for rødt lys.

Igjen du ser bare det du vil se. Jeg og mange med meg stopper for rødt lys.

 

Forøvrig var det det med å kaste den første sten... Jeg går ut i fra at du aldri bryter fartsgrenser, setter hjulene dine innenfor sykkelfelt, tar feltskift eller svinger uten å gi tegn?

 

Bare peiser på, mens vi bilistene ikke kan annet enn å sitte og vente på grønt lys mens vi dagdrømmer om at syklisten får bakdøra grundig inspisert av en nazist i et amerikansk fengsel..

At du drømmer om slikt sier nok mest om deg selv.

Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Koselige karakteristikker du kommer med. Ikke akkurat egnet til å gi inntrykk av noen saklig debattant dog.

 

Mine "koselige" måter å ordlegge meg på er naturligvis farget av øyeblikkets raseri (sikkert ikke noe godt karaktertrekk, men like fullt et karaktertrekk).

Mye rare regler politikerne lager.. Det er fullt mulig kommentaren også farget av urelaterte lover og regler politikerne innfører der de legger sed på rygg og lystig tar imot alt EU sender mot dem, gjennom det EØS opplegget som de lurte inn selv om de fleste nordmenn ikke vil ha noe med EU å gjøre.

 

Min første post var skrevet da jeg ankom jobb etter å ha ligget i kø bak ei irriterende "tante" som på død og liv ikke ville kjøre forbi en syklist. Og ellers er jo dette å legge ord på det man føler en måte å få utløp for sinne og frustrasjon. En måte man kan leve med i etterkant..

 

Så det er bare motorkjøretøy som skal få lage kø? Nå er det jo i praksis bare disse som lager kø uansett. Eventuelle forsinkelser p.g.a. syklister er i praksis null ettersom du raskt tar igjen køen etter at du har kjørt forbi.

 

Jeg er naturligvis enig at det ikke bare er syklister som lager kø. Og jeg innrømmer å ha irritert meg over mye annet enn syklister (alle grupper som benytter "bilveier" er representert i større eller mindre grad).

Det jeg personlig har opplevd mest av på min daglige strekning til/fra jobb (ikke motorvei) er syklister, dyretransport og traktorer. Og ja, jeg gir fingern til samtlige. Ikke noe diskriminering der.

 

Gitt fingern til politiet og en gang da jeg var yngre, etter en bot jeg hadde gått og gnaget på i dagesvis. At jeg er "til hinder for trafikken" når jeg har parkert med motorstopp 2 meter forbi der grøfta starter er jeg ikke enig i. Er i så fall de som evt bremser ned for å se som er til hinder. Hadde det vært reaksjon ifm grunneier derimot hadde det vært mer akseptabelt..

 

De stedene det er mest kø er jo stort sett alltid moterveier, og jeg har alldri opplevd av å bli vesentlig hindret av andre enn andre biler hverken på sykkel eller i bil. (Nei 30 sekunder er ikke vesentlig)

 

Jeg har opplevd å bli liggende bak en rekke minutter før alle i køen har passert syklister og farten har begynt å normalisere seg igjen. Det er naturligvis mye værre når det gjelder dyretransport og andre større kjøretøy. Da nøler folk mye mer med å kjøre forbi.

 

Noe de aller fleste da også gjør, men så lenge du har bestemt deg for å mislike syklister legger du bare merke til det de gangene du må vente noen sekunder.

 

Har skjedd at jeg har opplevd syklister stoppe og slippe forbi køen av og til og de er nok helt sikkert bedre mennesker enn meg. At det skjer skal jeg ikke benekte.

 

Jeg sykler. På hvilken måte er jeg og alle andre som sykler selvsentrert? Hvis du skal komme med generaliseringer har du med å gi er bunnsolid begrunnelse på hvorfor denne skulle være riktig.

 

Det jeg mente med selvsentrert var de som sykler på rødt, lagde køer og sånt noe.

Å kalle ALLE syklister selvsentrerte og idioter var jo veldig usaklig. Mener selvfølgelig egentlig ikke det om de av dere som følger trafikkregler og tar hensyn i rimelig grad.

 

Har en nær og kjær kamerat som sykler og ikke er så flink til å vise hensyn. Vi braker av og til sammen i heftige diskusjoner rundt temaet uten at det har noe effekt på vennskapet.

Han er en bra fyr, selv om han er et komplett rasshøl på sykkelsetet.

 

Og hva sikkerhetstrusler angår, ta en kikk på hvor mange trafikkulykker man har med personskade eller død, og se hvor mange av de som involverer motorkjøretøy. Om du er på jakt etter sikkerhetstrusler i trafikken, da er du på villspor.

 

Sant. Finnes tullinger i alle typer motoriserte og umotoriserte kjøretøy. Og følgene av at en syklist kjører usikkert er mindre en for tyngre trafikkanter og oftest værst for syklisten selv (fysisk. Psykisk kan det være like ille for andre involverte i alvorlige ulykker).

 

Igjen du ser bare det du vil se. Jeg og mange med meg stopper for rødt lys.

 

Igjen, beklager å dra alle over en kam. Mente ikke deg og andre som følger reglene. Jeg har som sagt ikke sett med mine egne øyne noen syklist komme seilende forbi og faktisk stoppe for rødt, men det er klart at jeg ikke har full oversikt over alt som skjer lengre bak meg ved lyskryss.

 

Forøvrig var det det med å kaste den første sten... Jeg går ut i fra at du aldri bryter fartsgrenser, setter hjulene dine innenfor sykkelfelt, tar feltskift eller svinger uten å gi tegn?

 

Fartsgrenser overstiger jeg i forbikjøringer (bremser ned når jeg er tilbake i riktig felt) og for ikke å sinke trafikker ligger jeg ofte opptil 10 over på speedometeret (i tilfellet min bil viser nåla noe mer enn reell fart).

 

Jeg bruker blinklyset slavisk, selv om jeg er eneste bilen i mils avstand. Det er blitt en slags innarbeida refleks. Har siden jeg for et par tiår siden fikk lappen vært veldig nøye med det, plassering i rundkjøringer og annet "kjøreteknisk". Og irriterer meg grenseløst over alle mine medbilister som ikke signaliserer der man skal eller plasserer seg midt i inngang til rundkjøring der de egentlig skal la det være en ledig bilbredde ved siden av avhengig av hvor de skal (det er forresten alt for lite politikontroller ifm rundkjøringer og her til lands).

 

Jeg holder meg innenfor min kjørefil uansett om den grenser mot kjørefelt for bil, sykkel eller sperrelinja mot grøfta.

Et sted jeg sjelden kjører har jeg derimot tatt meg i å ha vært over i sykkelfeltet. Det er et sted hvor sykkelfeltet starter direkte etter en rundkjøring. Det at det ikke merket opp ved utgangen av rundkjøringa og at de fleste kjører feil der er naturligvis ingen unskyldning. Men nå som jeg er godt oppmerksom på dette stedet gjør jeg ikke lenger denne feilen.

 

Min far er notorisk på ikke å blinke. Har uttrykt overfor ham at om jeg hadde ligget bak han hadde han i flere situasjoner både blitt blinka til og fått vist fingern fra meg (ikke at det hjelper).

 

 

At du drømmer om slikt sier nok mest om deg selv.

 

Det har du nok rett i. Men det finnes ingen restriksjoner rundt hva man har lov til å drømme om, uansett om det er dagdrømming eller drømming under søvn :wee:

At du "drømmer" noe betyr ikke nødvendigvis at du mener det alvorlig.

 

Og bare for å unngå misforståelser så er det ikke mer grafiske drømmer enn tilsvarende scener fra den fengselstematiske tv serien "Oz" som gikk for noen år tilbake.

 

 

Voldsomt harmonisk jeg var i dag da.. Var noe mindre irritasjonsmomenter på vei til jobb, men..

Endret av hår null
Lenke til kommentar

La meg først si at det er godt å høre en mer avbalansert fremstilling.

 

Jeg er helt enig i at det finnes mye tøysekjøring i alle trafikantgrupper. Det er båssettingen etter kjøretøysgruppe jeg først og fremst reagerer på. Som syklist er man i norge en 'utgruppe' og opplever dermed alt for ofte at at man blir urimelig båssatt, noe som også alt for ofte får negative utslag i trafikken. Svært mange syklister må tåle å få ukvemsord og det som verre er etter seg i trafikken fordi en sjåfør har opplevd ett eller annet negativt med en helt annen syklist.

 

Min første post var skrevet da jeg ankom jobb etter å ha ligget i kø bak ei irriterende "tante" som på død og liv ikke ville kjøre forbi en syklist.

En av de få gangene jeg har opplevd at det har oppstått kø bak meg skjedde på samme måte. Bilen bak hadde ingen interesse av å kjøre forbi selv om det var rikelig anledning til dette. Siden det ikke var noe trygt sted for meg å kjøre til siden (Å bare stoppe i veikanten er livsfarlig) var det ikke fælt mye jeg kunne gjøre med det. I tilfellet ovenfor virker det da også som om det var bilisten foran deg sin feil at det bremset opp litt, ikke syklisten

 

Jeg er naturligvis enig at det ikke bare er syklister som lager kø. Og jeg innrømmer å ha irritert meg over mye annet enn syklister (alle grupper som benytter "bilveier" er representert i større eller mindre grad).

En god huskeregel er at man sitter ikke fast i trafikk man er trafikk. Alle som benytter veier bidrar i varierende grad til forsinkelse for andre.

 

Det er imidlertid viktig å få med seg at alle har samme rett til å bruke veien, og at det ikke finnes noe slikt som bilvei. (Med mindre man tenker på motorvei) Veien er et fellesgode og kan benyttes av alle uansett fremkomstmiddel.

 

Man bør derfor først som sist legge av seg tanken om at de 'andre' er i veien for en selv, for man er helt sikkert i veien for andre selv.

 

Jeg synes forøvrig at det er godt for både trafikksikkerhet og sinn å glemme tid og klokke når man begir seg ut på veien. Ikke bare gir det litt ro i sjelen, men det hindrer en fra å gjøre farlige ting fordi man har det 'travelt'. (Ikke slik å forstå at man skal kjøre unødig sakte, bare at man slutter å bry seg med de helt naturlige hindringene man opplever.

 

Igjen, beklager å dra alle over en kam. Mente ikke deg og andre som følger reglene. Jeg har som sagt ikke sett med mine egne øyne noen syklist komme seilende forbi og faktisk stoppe for rødt, men det er klart at jeg ikke har full oversikt over alt som skjer lengre bak meg ved lyskryss.

Syklisten som kom seilende forbi er gjerne den som kjører på rødt (Litt tilsvarende til bilisten som kjrer forbi deg rett etter du akkurat kom over lyskrysset før det ble rødt) Syklisten som stoppet la du gjerne ikke merke til fordi vedkomne er bak deg.

 

Det er imidlertid verdt å merke seg at noen syklister desverre bruker det å kjøre over på rødt som en sikkerhetsforanstaltning. Dette er gjerne de som har fått innprentet at de skal ligge helt til høyre hele tiden og dermed opplever at biler kommer opp på siden deres når de venter. Det er ingenting som er så farlig for en syklist som å ligge rett til høyre for en bil eller lastebil rett foran ett kryss mens man venter på rødt. Den aller største gruppen av dødsulykker på sykkel består nettopp i å bli overkjørt av bil/lastebil som svinger til høyre med sykkel til høyre for seg. Det riktige er å legge seg godt inn i kjørefeltet foran krysset, men desverre er sykkelopplæringen ofte fullstendig feilslått og lærer folk opp helt motsatt, og i tilegg må mange tåle en del tuting og surmuling fra bilister når man gjør dette, noe som selvfølgelig får mange til å vegre seg fra denne sikre og lovlydige strategien.

 

 

Fartsgrenser overstiger jeg i forbikjøringer (bremser ned når jeg er tilbake i riktig felt) og for ikke å sinke trafikker ligger jeg ofte opptil 10 over på speedometeret (i tilfellet min bil viser nåla noe mer enn reell fart).

Intressant nok er foreleggsatsene for å ligge 10km/t over høyere enn for å kjøre på rødt på sykkel. Noen må åpenbart mene at å ligge 10km/t over er farligere enn at en syklist kjører på rødt (Og på tross av hvor ofte dette etter sigende skjer, er det ekstremt sjeldent det skjer noen ulykker i forbindelse med at sykler kjører på rødt, så de kan ha et poeng)

 

 

 

Jeg bruker blinklyset slavisk, selv om jeg er eneste bilen i mils avstand. Det er blitt en slags innarbeida refleks. Har siden jeg for et par tiår siden fikk lappen vært veldig nøye med det, plassering i rundkjøringer og annet "kjøreteknisk". Og irriterer meg grenseløst over alle mine medbilister som ikke signaliserer der man skal eller plasserer seg midt i inngang til rundkjøring der de egentlig skal la det være en ledig bilbredde ved siden av avhengig av hvor de skal (det er forresten alt for lite politikontroller ifm rundkjøringer og her til lands).

Det er jeg helt enig i. Jeg kjører daglig gjennom rundkjøringen ved solli plass, der syndes det rutinemessig på plassering. Biler som skal rett frem til bygdøy alle (Egentlig litt kortere enn halvveis over) tar jevnlig 'racinglinja' over og bryter vikeplikt i det de skal ut ovenfor de som legger seg i ytre fra skoveien.

 

Et sted jeg sjelden kjører har jeg derimot tatt meg i å ha vært over i sykkelfeltet. Det er et sted hvor sykkelfeltet starter direkte etter en rundkjøring. Det at det ikke merket opp ved utgangen av rundkjøringa og at de fleste kjører feil der er naturligvis ingen unskyldning. Men nå som jeg er godt oppmerksom på dette stedet gjør jeg ikke lenger denne feilen.

langs ring 2 mot frogner plass fra majorstuen går det et sykkelfelt (Uforskriftsmessig smalt som de fleste sykkelfeltene i oslo og stedvis farlige p.g.a. bilparkering på utsiden). Langs denne strekningen er det to s-svinger mot høyre, her kan man jevnlig observere at biler snitter innom sykkelfeltet (Så jevnlig at veimerkingen her slites mye mye raskere enn normalt), det er ikke uvanlig at jeg her må foreta nødbrems for å unngå kollisjon (Men dette planlegger jeg jo for siden jeg er kjent her, så direkta farlig for meg blir det sjeldent)

 

På tross av slike punkter hvor man så ofte ser lovbrudd så har jeg ingen planer om å kalle alle bilister hensynsløse p.g.a. dette. Jeg kan ikke utelukke egen observatørbias og kan naturligvis ikke beskylde andre enn de som konkret gjør feil for disse lovbruddene.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Livsfarlig å være syklist på veiene. Hadde jeg selv vært syklist på de to første videoene så hadde jeg nok valgt sykkelstien...med tanke på min egen sikkerhet.

 

http://www.youtube.com/watch?v=I4hDwdGEW08

 

http://www.youtube.com/watch?v=IUXf8ejy86o

 

http://www.youtube.com/watch?v=-z4F-BynXL4

 

http://www.youtube.com/watch?v=ULdGcdodlvQ

Endret av Bond007
Lenke til kommentar

Livsfarlig å være syklist på veiene. Hadde jeg selv vært syklist på de to første videoene så hadde jeg nok valgt sykkelstien...med tanke på min egen sikkerhet.

En påstand blir ikke riktig av å gjentas. Ta en kikk på utkjørselen/krysset 12 sekunder ut i den første videoen. Dette blinde krysset skjermet av støyveggen utgjør en vesentlig større fare for syklister på gangvegen en hva man normalt kommer ut for fra passenrende trafikk på vegen.

 

Det er forøvrig ikke spesiellt farlig å sykle, fotgjengere har statistisk sett større risiko. Hadde syklistene ovenfor sluttet å være dumsnille og tatt plassen sin i vegen hadde ikke situasjonen oppstått.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

 

. Ta en kikk på utkjørselen/krysset 12 sekunder ut i den første videoen. Dette blinde krysset skjermet av støyveggen utgjør en vesentlig større fare for syklister på gangvegen en hva man normalt kommer ut for fra passenrende trafikk på vegen.

 

 

Vel, jeg kan ikke si meg enig i den vurderingen. Risikoen ved utkjørselen kan reduseres ved en noe mere forsiktig inngang mot utkjørselen, stoppe å tråkke et lite øyeblikk og være i bremseberedskap. Deretter fortsetter man godt skjermet fra "harde" trafikanter som suser forbi i 80 km/t.

Selv ville jeg priroritert min egen sikkerhet, til tross for at det gikk noe ut over fremkommelighet.

Lenke til kommentar

Slike forbikjøringer er nettopp grunnen til at jeg legger meg bra midt i veien.

 

Syklister som velger veibanen fremfor sykkelstien er et stort irritasjonsmoment for bilister og jeg er ikke i tvil om at en del bilister bevisst "sneier" syklistene for å vise sin misnøye.

For å si det slik...jeg tror ikke du irriterer bilistene noe særlig mindre hvis du legger det ut mot midtstreken. Signaleffekten du gir ved slik oppførsel er at du gir faen at du sinker bilene bak og bidrar til å ytterligere eskalere konflikten mellom syklister og bilister.

Lenke til kommentar

 

Slike forbikjøringer er nettopp grunnen til at jeg legger meg bra midt i veien.

 

Syklister som velger veibanen fremfor sykkelstien er et stort irritasjonsmoment for bilister og jeg er ikke i tvil om at en del bilister bevisst "sneier" syklistene for å vise sin misnøye.

For å si det slik...jeg tror ikke du irriterer bilistene noe særlig mindre hvis du legger det ut mot midtstreken. Signaleffekten du gir ved slik oppførsel er at du gir faen at du sinker bilene bak og bidrar til å ytterligere eskalere konflikten mellom syklister og bilister.

 

 

Kanskje man burde forby biler kjøre på veier som kan brukes av syklister, bilister som gruppe er jo tydeligvis ikke i stand til å kontrollere seg i trafikken og skaper farlige situasjoner. VIrker til å mangle trafikkforståelse også om de tolker feltplassering slik.

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Kanskje man burde forby biler kjøre på veier som kan brukes av syklister,

 

Nei, det synes jeg var en lite konstruktiv løsning.

 

Virker jo som den naturlig konklusjonen om de virkelig er til så stor fare for andre trafikanter, og i tillegg klarer å ta uskyldige ting som trygg feltplassering som en provokasjon.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel, jeg kan ikke si meg enig i den vurderingen. Risikoen ved utkjørselen kan reduseres ved en noe mere forsiktig inngang mot utkjørselen, stoppe å tråkke et lite øyeblikk og være i bremseberedskap.

Dette er selvfølgeligheter. Alle farlige veikonstruksjoner kan ufarliggjøres ved å kjøre saktere. Valg av veg er en avveining av både fremkommelighet og sikkerhet. Jeg tviler på om du ville valgt en snirklete grusvei til fordel for en motorvei når du kjører bil selv om du er med på å lage kø på motorveien. Likeens er det meningsløst å be syklister bruke mindre hensiktsmessige veger bare for at bilistene ikke skal bli irritert.

 

Syklister som velger veibanen fremfor sykkelstien er et stort irritasjonsmoment for bilister og jeg er ikke i tvil om at en del bilister bevisst "sneier" syklistene for å vise sin misnøye.

Utvilsomt er det en del der ute som trenger å levere inn lappen, de fleste tilfellene av snitting kommer imidlertid av at bilister ikke vet hvor stor plass de tar i trafikken. Ved å legge seg godt inn i kjørefeltet slik at farlige forbikjøringer umuliggjøres gjør man det enkelt for de som skal forbi å velge å kjøre helt over i neste kjørefelt der de skal når de passerer. I tilegg får man margin til høyre.

 

At noen bilister lar seg irritere er imidlertid ikke no andre kan gjøre noe med, dette må de det gjelder rette opp i selv.

 

Signaleffekten du gir ved slik oppførsel er at du gir faen at du sinker bilene bak og bidrar til å ytterligere eskalere konflikten mellom syklister og bilister.

Signaleffekter kan du overlate til politikerne.

 

Realiteten er at ved å legge seg godt inn blir man tydeligere og tidligere synlig i trafikken. Mange sinneanfall kommer av overraskelse mer enn ond vilje defor blir det færre farlige situasjoner og trafikken flyter bedre med tydeligere posisjon da man hjelper hverandre planlegge kjøringen og hindrer overraskelser.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vel, jeg kan ikke si meg enig i den vurderingen. Risikoen ved utkjørselen kan reduseres ved en noe mere forsiktig inngang mot utkjørselen, stoppe å tråkke et lite øyeblikk og være i bremseberedskap.

Jeg tviler på om du ville valgt en snirklete grusvei til fordel for en motorvei når du kjører bil selv om du er med på å lage kø på motorveien.

 

Du kan ikke likestille dette eksempelet med vei/sykkelsti. Sykkelstiene er konstruert for at myke trafikanter skal skilles fra øvrig motorisert trafikk og de går normalt parallelt med veg.

Ref de to først videoene med veg/sykkelveg. Jeg kan garantere deg at som syklist så hadde jeg valgt sykkelvegen i de tilfellene, til tross for "ulempen" med å måtte ta hensyn til stikkveier. Jeg hadde prioritert min egen sikkerhet fremfor fremkommelighet.

 

Realiteten er at ved å legge seg godt inn blir man tydeligere og tidligere synlig i trafikken. Mange sinneanfall kommer av overraskelse mer enn ond vilje defor blir det færre farlige situasjoner og trafikken flyter bedre med tydeligere posisjon da man hjelper hverandre planlegge kjøringen og hindrer overraskelser.

 

 

Sinneanfallene kommer nok heller når man ser en saktegående syklist som legger seg ut mot midtlinjen for å vise sin rett i veibanen og på den måten vanskeliggjør en forbikjøring for øvrig trafikk.

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...