Gå til innhold

Sportsyklist-tråden!


Gjest Slettet+981723478

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det trenger ikke å være bekmørkt før det er vanskelig å se folk i trafikken. Selv i skumringen begynner det å bli farlig. Det er da man må få på lysene. Hvis avisa skrev ettermiddagen så mente de nok fra en eller annen tid før 12:00 og til kvelden 18:00. Mulig politiet begynte på ettermiddagen, men holdt på til utpå kvelden.

Lenke til kommentar

Jeg synes det blir litt for mye flisespikking her inne nå.

 

Poenget er at var det lyst og fint ute (dvs INGEN tvil om at det var fullt dagslys) ville jeg klaget på boten. Ikke ellers. Så får vi leve med usikkerheten om hvor mørkt det egentlig var da politiet delte ut bøter i den ovenfornevnte avisartikkelen.

Lenke til kommentar

Hva enkelte kondomsyklister styrer med har da ingenting med syklister generelt å gjøre. At politiet i Bergen ser på syklister som et irriterende horn i siden derimot, det angår syklister. Det er allerede vanskelig nok å sykle effektivt i Bergen om ikke politiet skal sperre sykkelveier og drive med laserkontroller for å ta "råsyklister".

 

Sykkelkultur er ikke noe som kommer av seg selv. Så lenge det nesten ikke er tilrettelagt for syklister så vil det ikke komme noen god sykkelkultur. Det blir ingen god sykkelkultur av at regelverket er ekstremt forvirrende, at man som syklist må forholde seg til sykkelfelt, to-veis sykkelveier, gang- og sykkelveier, fortau, bilveien, fotgjengeroverganger, busstopp midt i sykkelfeltet, biler som parkerer midt i sykkelfetet, sykkelfelt og sykkelveier som forsvinner også videre også videre. Da blir det alle mann for seg selv. Skulle likt å sett hva som ville skjedd om bilister måtte forholdt seg til noe slikt ...

La oss snu situasjonen på hodet:

At Politiet i Bergen skal ha laserkontroller rettet mot biltrafikk skjønner jeg ikke noe av. Hva enkelte råkjørere styrer med har da ingenting med bilister generelt å gjøre... Det er allerede vanskelig nok å kjøre effektivt om ikke Politiet skal drive med laserkontroller for å ta råkjørere.

Med andre ord, syklister skal få lov til å gjøre som de vil? Hvorfor?

 

Jeg er enig i at det er forferdelig dårlig tilrettelagt for syklister i Bergen, men det legaliserer hverken råsykling eller manglende utstyr. Det er forferdelig smalt forbi her jeg bor, men jeg må ha lys på bilen likevel. Ikke får jeg lov til å kjøre for fort heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Råsykling er selvsagt ikke ideelt, men det er av åpenbare grunner mindre ille enn råkjøring. Velger folk å bevege seg rundt i et kjøretøy som veier et par tonn og beveger seg svært raskt, så er man en mye større fare for omgivelsene, det må man ta hensyn til. Som syklist er man stort sett en fare kun for seg selv, det er selvsagt mulig å hardt skade eller drepe noen med sykkel, men det skjer langt sjeldnere enn med bil. (mens risikoen for syklisten per kilometer er høyere enn for de i bil).

 

AtW

Lenke til kommentar

Nå er det slått fast:

Bilister overser syklister. Bilisten har ofte skyld i kollisjoner, konkluderer fersk rapport fra Trafikkøkonomisk institutt.

kilde: http://www.adressa.no/forbruker/bil/article1551531.ece

At bilisten er uoppmerksom, eller har blitt distrahert, er viktige årsaker til kryssulykker mellom bil og syklist.

 

I de undersøkte ulykkene var det ofte at føreren av bilen ikke hadde sett syklisten på forhånd. I noen tilfeller hadde sjåføren vært for lite oppmerksom, eller blitt overrasket av syklisten.

 

Andre ganger var sikthindringer en viktig medvirkende årsak. Spesielt for tunge kjøretøy var de store blindsonene rundt kjøretøyet et problem med hensyn til å oppfatte syklister.

 

Gjenstander eller vegetasjon rundt veien hindret sikten i andre ulykker.

 

Hovedkonklusjonen i rapporten er at bilistene har problemer med å legge merke til syklistene. Spesielt gjelder dette i kryss med begrenset sikt, eller dersom bilføreren blir distrahert av objekter eller hendelser i eller utenfor bilen.

 

I rapporten understrekes det at det er gjennomgått et relativt lite antall ulykker, og at det derfor er vanskelig å trekke bastante generelle konklusjoner.

 

Likevel viser undersøkelsene tydelig at bilistene overser syklistene.

Så hva er farligst, uoppmersomme bilister eller uoppmerksomme syklister? For syklistene er begge deler like farlig. Men selv om alle syklistene blir mer oppmerksomme, så blir neppe bilistene mer oppmerksomme. Mange av bilistene tror nemlig at de er ufeilbarlige verdensmestre, det viser bl.a mange innlegg i denne tråden.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

...og med det forskningsmateriellet i hende, får vi håpe at de verste selvmordspilotene tar til vettet og slutter å satse livet på en daglig basis.

 

Bilister er neppe ufeilbarlige verdensmestere, ulykkesstatistikkene taler sterkt mot det. Når det er sagt får man heller ta hensyn til dette når man beveger seg på to hjul - eksempelvis kan man unngå hasardiøse manøvre som ingen oppegående bilfører forventer at skal skje (noe som også kanskje kan forklare hvorfor de ikke ser syklisten).

 

Det er viktig at folk bruker vett bak rattet på en bil, men det er jammenmeg viktig at folk bruker vett bak styret på en sykkel også.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7632095

 

Godt tiltak! Dette har eksistert i Trondheim så lenge jeg har bodd her (dvs ihvertfall siden 2005), og fungerer kjempegodt her. Jeg tror også det vil fungere godt i Oslo, med forbehold om at det vil trenge litt innkjøringstid før bilistene blir vant med denne ordningen. Det vil dempe konflikter siden syklister ikke lenger trenger å bryte trafikkregler eller legge seg i kjørefelt for biler for å komme seg kjapt og effektivt gjennom sentrum.

 

Faktisk mener jeg at vi burde gjøre som de allerede har gjort i Frankrike og Storbritannia, og gjort det tillatt å sykle mot kjøreretningen i alle enveiskjørte gater i Norge. I de få gatene hvor det ikke er fornuftig å tillate dette (svært tett biltrafikk, altfor liten plass til å markere opp sykkelfelt) skilter man heller med et eget forbudsskilt for syklister.

 

Dette vil være til det beste for alle parter. Det er MANGE gater rundt omkring hvor det er lite trafikk, bilene kjører sakte og det er mer enn nok plass for bilist og syklist, men hvor det fortsatt ikke er tillatt å sykle av mystiske grunner. Og det vil være billigere og enklere å skilte om de få gatene hvor det fortsatt vil være forbudt, enn å skulle skilte unntaksskilt for syklister på alle enveiskjørte gater rundt om i landet.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Jeg syntes det er en dårlig ide. Syklister tror i dag at ingen regler gjelder dem.

Og om dette skal bli tillatt, så vil det bare bli enda verre.

Hvor mange syklister stopper for fotgjengere som krysser fotgjengerfeltet? Hvor mange syklister stopper for rødt lys?

Jeg syntes heller det burde bli påbudt med sykkellappen for å kunne sykle på veiene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Ferdes syklisten i et dedikert sykkelfelt som er markert over krysset er det dog alle de andre som har vikeplikt for syklistene

 

Jeg tror ikke at dette stemmer.

 

http://www.tryggtrafikk.no/Sykkelregler.9UFRLWZN.ips

 

"Sykling i sykkelfelt

Dersom du sykler i et sykkelfelt, dvs. kjørefelt for syklister skilt fra veibanen med hvit stripe, kan du bare sykle på høyre side av veien. Regelen om vikeplikt for trafikk fra høyre gjelder, hvis ikke annet er vist med trafikkskilt.

 

Når du befinner deg i et sykkelfelt, har kjørende i bil vikeplikt for deg når de skal svinge til høyre, i motsetning til det som gjelder for de som sykler på gang- og sykkelvei eller på fortau."

 

Dette motsier vel også den tidligere påstanden i denne tråden om at bilister som skal til høyre har vikeplikt for syklister på parallell gs-vei. (gs-vei parallell med den veien bilen kommer fra)

Lenke til kommentar
Dette motsier vel også den tidligere påstanden i denne tråden om at bilister som skal til høyre har vikeplikt for syklister på parallell gs-vei. (gs-vei parallell med den veien bilen kommer fra)

Dette avhenger om det er et vanlig (offentlig) veikryss eller en ut-/innkjøring til f.eks bensinstasjon, butikk, parkeringsplass eller privat område.

 

Syklist som kommer fra fortau eller gang- og sykkelvei har vikeplikt for de som ferdes på veien i det første tilfellet (offentlige veikryss), men ikke vikeplikt ved ut-/innkjøringer.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Så lenge syklister fortsetter å irritere de som veiene faktisk i utgangspunktet ble bygd for må de, uavhengig av gjeldende regelverk, belage seg på at enkelte bilister vil kjøre forbi på måter som disse hensynsløse syklistene misliker.

 

Det finnes ikke noe værre i trafikken enn undermålere som syklister, mopedister, campingvogner, dyretransport o.l.

Da sikter jeg til de av dem som kjører godt under fartsgrensen og dermed både ødelegger for trafikkflyt og på sin måte bidrar til å øke forurensningen.

Hadde de bare tatt en smule hensyn og kjørt til siden (buslomme, sidevei eller annet passende) når det begynte å samle seg opp biler bak dem hadde de vært akseptable i trafikken.

 

Men de fleste av dem ser ikke lenger enn sin egen lavmålssnute og blir liggende og lage køer. De bidrar til rykk og napp kjøring som naturligvis fører til en hel del mer forurensning enn å holde jevn fart.

 

Og når det gjelder disse syklistene som bruker veien men ikke er villige til å overholde de trafikkreglene som de da er lovpålagt å følge har nok flere av oss tatt oss i å innimellom ha et ønske om at noen skulle ha holdt på sin rett og ikke stoppet for enkelte syklende som bryter trafikkreglene rett foran trynet på en.

 

Men det er dessverre ikke skuddpremie på syklister her til lands, så vi får nøye oss med å vise dem fingeren, slenge kommentarer etter dem, spytte på dem (på eget ansvar) og på evt andre måter prøve å få dem til å forstå at de ikke kan holde på sånn.

Endret av hår null
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...