Gå til innhold

Sportsyklist-tråden!


Gjest Slettet+981723478

Anbefalte innlegg

At det ikke er lovligheten som er essensen er jo nettopp poenget mitt, du uttalte at det var samme for deg, sålenge man følger loven, mens det du irriterer deg over er ikke lovstridig oppførsel (som du selv er inne på).

 

Angående edit, så synes jeg gjerne billister er mer i veien enn syklister personlig, men de er heller ikke så flinke til å helde seg unna veier der en bil ikke er egnet :)

 

AtW

Noen ganger kan det være en fordel for alle at man "ser litt lenger enn nesen er lang". Altså, selv om syklisten i prinsippet ikke bryter noen lover kan han velge å hjelpe til ved å sykle et annet sted. Som sagt gjør heldigvis 95 % av syklistene dette.

 

For øvrig er jeg enig i at også biler kan være i veien. Mange bilførere velger sågar å kjøre strekninger som er mindre trafikerte, eller velger tidspunkter hvor aktuelle strekninger er mindre trafikerte. Alle vinner (kanskje bortsett fra ham som havner bak mannen med hatt mellom kl 11 og 13). :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At det ikke er lovligheten som er essensen er jo nettopp poenget mitt, du uttalte at det var samme for deg, sålenge man følger loven, mens det du irriterer deg over er ikke lovstridig oppførsel (som du selv er inne på).

 

Angående edit, så synes jeg gjerne billister er mer i veien enn syklister personlig, men de er heller ikke så flinke til å helde seg unna veier der en bil ikke er egnet :)

 

AtW

Noen ganger kan det være en fordel for alle at man "ser litt lenger enn nesen er lang". Altså, selv om syklisten i prinsippet ikke bryter noen lover kan han velge å hjelpe til ved å sykle et annet sted. Som sagt gjør heldigvis 95 % av syklistene dette.

 

For øvrig er jeg enig i at også biler kan være i veien. Mange bilførere velger sågar å kjøre strekninger som er mindre trafikerte, eller velger tidspunkter hvor aktuelle strekninger er mindre trafikerte. Alle vinner (kanskje bortsett fra ham som havner bak mannen med hatt mellom kl 11 og 13). :)

 

Jeg har ikke sagt at man ikke kan kjøre uklokt selv om man kjører lovlig, poenget var at din påstand om at det var samme hvordan syklister syklet "Samme det, så lenge syklistene følger lover og regler for den plass de måtte befinne seg." ikke harmonerer med det du har sagt ellers i tråden.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sagt at man ikke kan kjøre uklokt selv om man kjører lovlig, poenget var at din påstand om at det var samme hvordan syklister syklet "Samme det, så lenge syklistene følger lover og regler for den plass de måtte befinne seg." ikke harmonerer med det du har sagt ellers i tråden.

 

AtW

Point taken. Jeg omformulerer herved til "Samme det, så lenge syklistene følger lover, regler og sunn fornuft for den plass de måtte befinne seg."

 

:)

Lenke til kommentar

Dette "veinettet for syklister" som snakkes om her er bare tull, det er ofte nær ubrukelig for transportsyklister som vil komme seg kjapt og effektivt fram. Dagens politikk med å blande syklister og fotgjengere er feilslått og lager mange unødige konflikter.

 

Dra til København, Amsterdam, Berlin, ... Der skal du finne et "alternativt veinett" for syklister som er skilt fra både fotgjengere og bilister og som faktisk fungerer.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Ser vi bruker begrepet racingsyklist om to ulike grupper her.

 

De som kjører på unger, skriker at folk må fløtte seg så de kan slå rekorden, kutter rundkjøringer, røde lys osv tidlig på morgenen er jobbsyklister. Kennetegnes ofte med en gul regnjakke som sitter noe stramt over 40årskrisekulen.

 

De som trener på veiene, som sykler i grupper og ofte med matchende draker osv, er en litt mer seriøs gruppe, og overholder (som regel) de fleste reglene. Så lenge du ikke tar ut ufortjent agresjon på de ved å tute, spyle spylevæske, passere med 10 cm klaring osv, samarbeider de (som regel) med deg. Er du derimot en pikk, er ikke bulker, sportsdrikke gjennom åpent vindu osv langt unna.

Lenke til kommentar

De som kjører på unger, skriker at folk må fløtte seg så de kan slå rekorden, kutter rundkjøringer, røde lys osv tidlig på morgenen er jobbsyklister. Kennetegnes ofte med en gul regnjakke som sitter noe stramt over 40årskrisekulen.

Jeg sykler til jobben nesten hver dag og har observert det motsatte. Jobbsyklistene flest stanser på rødt lys og tar det med ro i trafikken. Det finnes selvfølgelig en og annen gnom som sykler på rødt mens de andre står i ro og venter.

 

Det jeg ofte ser er andre syklister som verken skal til jobb eller trene. Disse har en mer laidback holdning og kjørestil. De kjører i dongeribukse, har ikke på seg hjelm, driter i rødt lys og lever i sin egen verden.

Lenke til kommentar

Det er da det er godt å tenke på at man sitter inne i et skall av halvannet tonn med metall. :)

Uansett så er man ansvarlig om man kjører på en syklist eller gående, uansett hvor lite reflekser eller lyse klære de har. Selv om det nok kan høres veldig urettferdig ut, så er det fordi man som bilist har et særlig ansvar i trafikken ettersom kjøretøyet man sitter i potensielt kan være et drapsvåpen.

 

Men samtidig må jeg si at man er passe dum om man som syklist eller gående ikke har noen form for refleks om man går på veier uten lys på mørke kvelder/natten. Helt ærlig mener jeg at da har man seg selv å takke om man blir utsatt for et uhell. Man kan skape ulykker som ikke går ut over en selv også, ved at en bilist svinger unna i siste sekund og møter en møtende bil, eller kjører ut av veien.

 

Andzel: For øvrig heter det syklister, selv om akkurat de du møtte på antakeligvis var syke syklister :)

Lenke til kommentar

Haha, skrev litt for fort hadde dårlig tid :p. Men synes uansett det er urettferdig. De var kanskje syv stykker det kom bil imot. Heldigvis klarte den å bråbremse for å si det sånt. Hadde han hivd bilen på andre siden hadde vi fronta :|.

 

Hva med de som ikke kjører med lys men med grøftelys osv? Hadde jo aldri sett dem da.

Lenke til kommentar

Uansett så er man ansvarlig om man kjører på en syklist eller gående, uansett hvor lite reflekser eller lyse klære de har. Selv om det nok kan høres veldig urettferdig ut, så er det fordi man som bilist har et særlig ansvar i trafikken ettersom kjøretøyet man sitter i potensielt kan være et drapsvåpen.

 

Det jeg skulle frem til var at som billist kommer man uansett best ut av det mtp. personskader...

Endret av Audi TDI
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Syklister langs veiene våre blir det stadig flere av, og det er mange som irriterer seg over dem. Selv har jeg en fot i begge leirer. Det er ikke til å legge skjule på at det finnes en del cowboyoppførsel blant syklister, men det er jo heller ikke bilistene fritatt for. Jeg sier ikke med det at det er greit at det er slik, for liv og helse kan fort stå på spill, avhengig av hvordan man opptrer naturligvis. Emnet har vært diskutert mange ganger i diverse bilmiljøer, og noen ganger blir det skikkelig bruddulje hvor man til slutt ikke klarer å skille person og sak, med personangrep til følge. Under følger et utklipp som i stor grad forklarer hvorfor en del syklister sykler der de gjør, og artikkelen vil i så måte kunne ha en oppklarende virkning (ekskludert for uvettig cowboyopptreden). Selv har jeg veldig sjeldent eller aldri noe problemer med folk som driver med denne sporten, enten de sykler alene eller i felt med 2stk i bredden. Kom gjerne med synspunkter og egne opplevelser, regner med at vi skal klare det uten bruddulje =)

 

Her er artikkelen, kilde er Trafikanten Akershus

 

Syklister

Pariakaste eller trafikkanarkister?

Sannheten er vel litt av begge deler. Syklistene både er en pariakaste (lavtstående kaste; undertrykt og foraktet befolkningsgruppe) som ikke blir tatt hensyn til, og mange er også trafikkanarkister som velger selv hvilke trafikkregler de vil følge.

 

Sykkelsporten har i Norge hatt en oppgang de siste årene. Flere og flere tar sykkelen fatt, og sykling blir i dag omtalt som en høystatussport. Det er ikke tvil om at det å sykle gir en betydelig helsegevinst for syklisten. Ved bruk av riktig utstyr, da spesielt hjelm, er også risikoen for skade veldig lav. Alt i alt er det svært positivt at flere og flere velger sykkelen både til transport og til trening.

Men, mange sjåfører ergrer seg over at syklister bruker veibanen istedet for tilgjengelige gang- og sykkelveger. Og syklistene på sin side kjemper for sin plass i trafikken, midt mellom kjørende og gående.

 

Bruker ikke sykkelveg

Selv der det er gode gang- og sykkelveger tilgjengelig, er det en del syklister som insisterer på å sykle i veibanen. Antall syklister i Norge øker, dermed øker også antallet syklister som befinner seg i kjørebanen.

Syklister i vegbanen kan skape farlige situasjoner fordi de beveger seg saktere enn trafikken ellers. Mange kjørende føler at det oppstår en unødvendig, farlig situasjon når de må passere syklister som bruker vegbanen. På strekninger der vegbanen er smal, blir det fort trangt når syklister tar opp deler av plassen, og man må foreta en ordinær forbikjøring for å passere en eller flere syklister. Det kan igjen skape saktegående kø på strekninger som er smale og uoversiktelige. Ikke alle er like tålmodige, og farlige forbikjøringer kan bli en konsekvens.

Men saken har selvfølgelig flere sider. Norges Cykelforening (NCF) mener at Statens Vegvesen må ta sin del av skylden for det økte konfliktnivået mellom syklister og bilister. Vegene bygges for smale og uten vegskulder, noe som tvinger syklistene lenger inn i vegbanen. Konsekvensene er at det kan oppstå farlige situasjoner, fordi dette gjør at bilisten må bremse, vente på møtende trafikk og foreta ordinær forbikjøring. Samtidig øker biltrafikken og antall syklister på vegen er mer enn femdoblet de siste fem årene.

 

Anbefaler vegen

NCF anbefaler likevel bruk av vegbanen for trenings- og transportsykling av en rekke årsaker. Ved sykling på gang og sykkelveg, skal dette skje på de gåendes premisser, det vil si at farten må ned. Det kan også oppstå farlige situasjoner, som for ekempel når man har hund i bånd som kan være vanskelig å se, flere personer i bredden som ikke hører syklisten som kommer bakfra og andre barn/unge som sykler flere i bredden. Grus og sand på gang- og sykkelvegen blir ofte ikke fjernet og utgjør derfor en fare ved høy fart, og gir oftere punkteringer. På grunn av dette er gang- og sykkelveger uegnet for syklister (ofte i grupper) som gjerne kan holde en fart på 40-60km/t.

NCF understreker at syklistene ved sykling i vegbanen har de samme rettighetene og pliktene som øvrige trafikkanter.

 

Hverken eller/både og

Syklister er verken fugl eller fisk. De kan bevege seg både på fortau, gang- og sykkelveg og i vegbanen. De er både myke trafikanter og kjørende. Det viktige er å vite at det gjelder ulike regler for hvor de befinner seg. På fortauet eller gang- og sykkelvegen har syklister vikeplikt for gående, de plikter også å følge de samme reglene som gående når de skal krysse vegen. Det betyr å gå av sykkelen og trille den over veien.

Syklister som sykler i kjørebanen er per definisjon kjørende, og har dermed samme rettigheter og plikter som kjøretøy på fire hjul. Dersom det er egne sykkelfelt i vegbanen, skal syklistene bruke disse. Her gjelder samme regler som om det var et ordinært kjørefelt, og biler og syklister har begge vikeplikt når de skal krysse hverandres felt.

Det oppstår problemer hvis en syklist sjonglerer mellom rollene som kjørende og gående, som f.eks. ved å sykle over gangfelt. Mange ulykker oppstår nettopp når syklister skal krysse vegen.

 

Vis hensyn

Landsforeningen for trafikkskadde (LTN) er opptatt av at alle må være seg sitt ansvar bevisst i trafikken, enten som gående, syklende eller bilist. Veiene i Norge får vi ikke gjort noe med i morgen, men folk kan tenke gjennom egne holdninger allerede i dag. Det ideelle ville være et vegbilde med plass til alle, der bilister, syklister og fotgjengere var fysisk atskilt, men vi må forholde oss til de vegene vi har og jobbe sammen for en mindre farlig trafikk. Vær oppmerksom, følg trafikkreglene og vis hensyn til medtrafikanter, uavhengig om de kommer på to, fire eller null hjul.

Lenke til kommentar

Har inntrykk av at det er supermosjonistene som tar seg til rette i vegbanen på steder der dette ikke er helt klokt. Det står bare trening, slit og svette i hodet på dem, og de gir tot. f. i alle andre.

Bor i en ganske bratt og lang vei som går opp til et ettertraktet turmål. Denne veien er ca 3 km lang kun oppoverbakke med masse svinger igjennom tettbebyggelse.

Her kommer det mange supermosjonister for å få litt motbakke. En lengre del av veien har fin sykkel og gangsti parralelt med veien. De fleste bruker denne, men konsekvent ikke supermosjonistene, de kommer susende nedover i veien eller ligger midt i sneglende oppover.

Det er 30 km sone hele strekningen der man kan bruke gangsti, men syklistene tror de kan kjøre så fort de vil.

Tit og ofte kommer også gærningene nedover på rulleski med stavene fektende rudt seg og midt i veibanen i alt for stor fart, slik at de ofte havner i grøfta eller må ut p.g.a. en bil som kommer rundt en sving.

 

Tror det er personligheten til slike som trener 4-7 ganger i uken som gjør at de oppfører seg slik. Du skal være ganske egoist hvis du f.eks. er barnefar og trener 1-3 timer 4-7 ganger i uka og mener at dette ikke går utover familien. Og da bryr du deg lite om at andre må stå i kø bak deg eller at du skaper farlige situasjoner for andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Au, slikt er slett ikke bra, og ofte er det slike folk som også skaffer en hel gruppe et kanskje ufortjent og dårlig rykte. Jeg har sett mange slike tilbakemeldinger som du viser til nå, så det er helt klart at det skjer mye rart på sykkelsetet blant folk. Disse som du refererer til som supersyklister, er dette gatesyklister, terrengsyklister som bruker vei til treningsformål, eller begge? Og identifiseres supersyklister som nettopp det fordi de bruker typiske sykkeldrakter? Bare nysgjerrig på hva som ligger til grunn for uttrykket, ettersom det ofte kommer fra folk som ikke bruker sykkel som treningsform.

 

Forøvrig er jeg enig mht familieaspektet, man må være ganske ego for å holde på så mye under de forutsetningene. Jeg har førstehånds kjennskap til et ekteskap som havarerte nettopp pga at gubben i huset hadde kun sykling og ikke noe annet i hodet.

Lenke til kommentar

Det verste er syklister som glemmer at de er kjøretøy i gangfelt og på fortau, det vil si at når de sykler på rødt, kan de miste førerbevis på alt de har, inkludert bil. De må også stoppe og vike for gående når de er på fortau. En syklist kjørte meg ned på et fortau i Bergen, og ropte til meg "se hvor du går hen!". Det er slikt det kan bli rettssak av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...