bb79 Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 En liten brannfakkel: Det er tydeligvis ikke bare på veien at noen syklister oppfører seg akkurat som de selv ønsker. http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Til-kamp-mot-raasyklister-1141185.html Dette er i min mening mye verre enn oppførselen på veiene, her snakker vi tross alt om små barn uten mulighet til å forsvare seg. Jeg tror det som er riktig er at små barn ikke kan ta ansvar for sine handlinger. De kan plutselig uten forvarsel forandre retning eller hoppe til siden. Voksne gjør jo også dette, men de vil oftest se seg for. Det er jo litt ironisk at syklistene irriterer seg over fotgjengere som går flere i bredden og dermed gjør forbikjøring vanskeligere. Dessuten mener syklistene at fotgjengerne burde ha mer oversikt over hva som skjer bak seg. Akkurat slik er det også for bilist vs syklist. Heldigvis er det helt vanlig og akseptert å bruke ringeklokka for å varsle fotgjengere når man er syklist. Å bruke hornet på bilen gir bare en langfinger tilbake. I alle fall i Nårge. Det er faktisk tvert om. Fotgjengerne vil at syklister skal varsle. En gang syklet jeg forbi en fotgjenger. Jeg kom sikkert overraskende på, og passerte henne med ca. 15 km/t. Hun sa noe til meg, men jeg fikk det ikke med meg. Det kan ha vært fordi jeg kom plutselig. Voksne mennesker har blitt vant til at lyden «pling» betyr sykkel. Voksne mennesker er også flink til å anslå hvor lyden kommer fra. Barn vet ikke dette og derfor vil ikke alltid en ringeklokke hjelpe. Det eneste som hjelper er å senke farten. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Ja, det hadde kanskje vært noe, en liten diskret sekundær tute som varsler at man kommer på biler? Når det er sagt så hører man gjerne at biler kommer. Og personlig skulle jeg ønske speil var vanligere på sykkel. AtW Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Man skal senke farten og vise hensyn når man passerer barn. Både bilister og syklister. Å utsette små barn for fare og attpåtil kjefte på dem er helt bak mål. Dette gjelder også bilister. Å legge skylden på alle syklister for dette er også helt bak mål. Det finnes både bøller og engler i begge kategorier. Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Ja, det hadde kanskje vært noe, en liten diskret sekundær tute som varsler at man kommer på biler? Når det er sagt så hører man gjerne at biler kommer. Og personlig skulle jeg ønske speil var vanligere på sykkel. En sekunder ringeklokke på en bil hadde ikke vært så dumt. Trikken i Oslo er jo utstyrt med både bjelle og tute. Normalt brukes bjella for å varsle fotgjengere. Av og til brukes tuta mot bilister. Jeg er ikke sikker på om speil på syklister ville løst noe problem. Bare se på bilister som lusekjører i 80 km/t. De har plenty med speil de ikke bruker. Jeg tror speil har hensikt for de som faktisk bryr seg om å slippe trafikken bak forbi seg. Kondomsyklistene vil for øvrig aldri sette speil på sykkelen. Det betyr ekstra vekt på flere hundre gram! Da måtte det i så fall vært karbonfiber Lenke til kommentar
War Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Jeg står på bussen i dag tidlig. Nedover byåsvegen er det 4 km med nedoverbakke. De som er på sykkel trår på som om de skulle vært med i et løp og i akkuratt denne bakken holder de fleste høyere fart en bilene. Hva er vitsen med å risikere liv og helse? Eneste de skal er på jobb for å sjekke posthylla. Det er kollektivfelt der og en av bussene kjørte ut 1meter før den bråbremset for å ikke treffe en på sykkel som holdt kanskje 70kmt. Fartsgrensen er 50 så fortere en bilene iallefall. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Hva mener du med "uten mulighet til å forsvare seg"? Hvordan forsvarer man seg i trafikken som feks fotgjenger elelr syklist som er voksen? (...) I denne sammenhengen var det også snakk om syklister som var frekke mot barn som gikk "i veien" for dem. Et barn har ikke så mye å svare med når en ukjent voksen gir det en verbal omgang. Som A-Jay sier, dette er helt bak mål. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 http://www.bt.no/nyheter/trafikk/Se%2C-saa-naere-paa-1142268.html Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 - Det må en holdningsendring til. Syklister må slutte å bruke gang- og sykkelveier som et treningsfelt og heller ta seg tid til å kjøre sikkert, sier han. Kleppe sier de kommer til å ha flere kontroller fremover. På den måten håper politiet at de kan endre holdningene til mange syklister. Da blir det kun veien fra nå av! Lenke til kommentar
snape Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 alltid visst at disse syklistene er pest og plage Lenke til kommentar
TheWankership Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Løsningen er å frata syklistene alle rettigheter på veien og likestille dem med bilistene. Da tenker jeg det blir slutt på nesten ulykker og syklister som bare tråkker på rett ut av sidegater og vingler inn i rundkjøringene. Jeg har ikke noe imot at de sykler, men ettersom de vet at 99% av alle bilister vil gjøre alt de kan for å unngå å kjøre dem ned så fører det til at de kjører som noen idioter. Lenke til kommentar
Doffeo Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Løsningen er å frata syklistene alle rettigheter på veien og likestille dem med bilistene. Da tenker jeg det blir slutt på nesten ulykker og syklister som bare tråkker på rett ut av sidegater og vingler inn i rundkjøringene. Jeg har ikke noe imot at de sykler, men ettersom de vet at 99% av alle bilister vil gjøre alt de kan for å unngå å kjøre dem ned så fører det til at de kjører som noen idioter. Det kan du si, men i veldig mange tilfeller er det bilister som har dårlig tid som er skyld i mange nesten-ulykker. Jeg har selv flydd over panseret på en bil som prøvde å kaste seg forran inn i en rundkjøring. Mannen mistet lappen. Lenke til kommentar
TheWankership Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Løsningen er å frata syklistene alle rettigheter på veien og likestille dem med bilistene. Da tenker jeg det blir slutt på nesten ulykker og syklister som bare tråkker på rett ut av sidegater og vingler inn i rundkjøringene. Jeg har ikke noe imot at de sykler, men ettersom de vet at 99% av alle bilister vil gjøre alt de kan for å unngå å kjøre dem ned så fører det til at de kjører som noen idioter. Det kan du si, men i veldig mange tilfeller er det bilister som har dårlig tid som er skyld i mange nesten-ulykker. Jeg har selv flydd over panseret på en bil som prøvde å kaste seg forran inn i en rundkjøring. Mannen mistet lappen. Klart det finnes unntak, men løsningen er fortsatt like enkel Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 (endret) Løsningen er å frata syklistene alle rettigheter på veien og likestille dem med bilistene. Da tenker jeg det blir slutt på nesten ulykker og syklister som bare tråkker på rett ut av sidegater og vingler inn i rundkjøringene. Jeg har ikke noe imot at de sykler, men ettersom de vet at 99% av alle bilister vil gjøre alt de kan for å unngå å kjøre dem ned så fører det til at de kjører som noen idioter. Når syklister er i veien har de få "spesielle" rettigheter. De er allerede likestilt med bilister. Så problemet er ikke at syklistene har noen "særstilling" i trafikken (for det har de ikke), men at de ikke kjenner trafikkreglene godt nok eller ikke bryr seg om dem. Endret 25. august 2010 av A-Jay Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 (endret) http://www.bt.no/nyheter/trafikk/Se%2C-saa-naere-paa-1142268.html - Det må en holdningsendring til. Syklister må slutte å bruke gang- og sykkelveier som et treningsfelt og heller ta seg tid til å kjøre sikkert, sier han. Da blir det kun veien fra nå av! Tiltredes, syklister bør ferdes i veibanen. - Når de kommer syklende i stor fart, er det ikke alltid lett for bilister og gående å forutse hvor syklisten skal. Neivel? Så det beste er at syklister sykler saaakte? Jeg trodde problemet var at syklister ofte sykler for sakte for resten av trafikken? Så hva blir det til, fort eller saaakte? Endret 26. august 2010 av SeaLion 2 Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Neivel? Så det beste er at syklister sykler saaakte? Jeg trodde problemet var at syklister ofte sykler for sakte for resten av trafikken? Så hva blir det til, fort eller saaakte? Samme det, så lenge syklistene følger lover og regler for den plass de måtte befinne seg. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 Neivel? Så det beste er at syklister sykler saaakte? Jeg trodde problemet var at syklister ofte sykler for sakte for resten av trafikken? Så hva blir det til, fort eller saaakte? Samme det, så lenge syklistene følger lover og regler for den plass de måtte befinne seg. Det virker jo ikke som det er det samme, igomed at denne tråden nesten utelukkende handler om folk som irriterer seg over syklistoppførsel som i det store og hele ikke er lovstridig. AtW 2 Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 Neivel? Så det beste er at syklister sykler saaakte? Jeg trodde problemet var at syklister ofte sykler for sakte for resten av trafikken? Så hva blir det til, fort eller saaakte? Samme det, så lenge syklistene følger lover og regler for den plass de måtte befinne seg. Det virker jo ikke som det er det samme, igomed at denne tråden nesten utelukkende handler om folk som irriterer seg over syklistoppførsel som i det store og hele ikke er lovstridig. AtW Det kommer vel strengt tatt an på hva man anser som lovstridig. Jeg har som kjent allerede gitt uttrykk for at 1) syklister som velger sterkt trafikerte veier når det finnes et alternativ utgjør en unødig hindring og 2) syklister som sperrer trafikken uten å vike for å slippe den forbi utgjør en unødig hindring. (Vtrl. § 3) Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 Neivel? Så det beste er at syklister sykler saaakte? Jeg trodde problemet var at syklister ofte sykler for sakte for resten av trafikken? Så hva blir det til, fort eller saaakte? Samme det, så lenge syklistene følger lover og regler for den plass de måtte befinne seg. Det virker jo ikke som det er det samme, igomed at denne tråden nesten utelukkende handler om folk som irriterer seg over syklistoppførsel som i det store og hele ikke er lovstridig. AtW Det kommer vel strengt tatt an på hva man anser som lovstridig. Jeg har som kjent allerede gitt uttrykk for at 1) syklister som velger sterkt trafikerte veier når det finnes et alternativ utgjør en unødig hindring og 2) syklister som sperrer trafikken uten å vike for å slippe den forbi utgjør en unødig hindring. (Vtrl. § 3) Hva er "ett alternativ" i dette tilfellet? Om alternativet er et fortau så har du vel neppe noen spesiell støtte for det argumentet noe sted, alle jeg har sett av organisasjoenr som er involvert med trafikk sier at det er lovlig å sykle i veibanen, untatt der det er skiltet annerledes. Og vikingen er jo også litt avhengig av hvor ofte man skal vike, og hva slags viking det er snakk om, at det er ulovlig å ikke kjøre på høyre kant av veien tviler jeg på at du får dekning for noe sted feks. AtW Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 (endret) Hva er "ett alternativ" i dette tilfellet? Om alternativet er et fortau så har du vel neppe noen spesiell støtte for det argumentet noe sted, alle jeg har sett av organisasjoenr som er involvert med trafikk sier at det er lovlig å sykle i veibanen, untatt der det er skiltet annerledes. Og vikingen er jo også litt avhengig av hvor ofte man skal vike, og hva slags viking det er snakk om, at det er ulovlig å ikke kjøre på høyre kant av veien tviler jeg på at du får dekning for noe sted feks. AtW Et alternativ er i denne sammenheng enten en alternativ veg som leder samme sted, et sykkelfelt eller en sykkelsti. Dersom det er sterkt trafikert av biler mener jeg syklister absolutt bør undersøke disse alternativene. Heldigvis gjør 95 % av alle syklister dette. Jeg skal ikke bestride lovligheten ved å sykle i vegbanen, den er klinkende klar. Jeg vil derimot oppfordre syklister til å undersøke alternativene for å unngå lange køer og farlige situasjoner. Noen vil uansett kjøre på sin rett, men de vil neppe takkes for det. Jeg har heller aldri sagt at det er "ulovlig" å sykle midt i vegbanen, men jeg har sagt at det er mindre hensiktsmessig, i alle fall slik jeg opplever det både som syklist og bilist. Angående det å vike for trafikken bak finnes det vel neppe noen fasit for hvordan og hvor ofte dette bør skje, men en tommelfingerregel er vel at dersom køen vokser seg lang (10-15 biler eller mer) er det på tide å vike enten ved å flytte seg bort fra vegbanen (eksempelvis en busslomme som man finner minst en gang per kilometer) eller trekke ut mot høyre kant på annen måte. EDIT: Dersom en syklist føler at han må vike hele tiden for å oppfylle sin plikt som trafikant, kan det godt være et tegn på at han burde sykle et annet sted. Ikke alle veier egner seg like godt for syklister selv om det i prinsippet er lov til å sykle der. Endret 29. august 2010 av tor_erik Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 Hva er "ett alternativ" i dette tilfellet? Om alternativet er et fortau så har du vel neppe noen spesiell støtte for det argumentet noe sted, alle jeg har sett av organisasjoenr som er involvert med trafikk sier at det er lovlig å sykle i veibanen, untatt der det er skiltet annerledes. Og vikingen er jo også litt avhengig av hvor ofte man skal vike, og hva slags viking det er snakk om, at det er ulovlig å ikke kjøre på høyre kant av veien tviler jeg på at du får dekning for noe sted feks. AtW Et alternativ er i denne sammenheng enten en alternativ veg som leder samme sted, et sykkelfelt eller en sykkelsti. Dersom det er sterkt trafikert av biler mener jeg syklister absolutt bør undersøke disse alternativene. Heldigvis gjør 95 % av alle syklister dette. Jeg skal ikke bestride lovligheten ved å sykle i vegbanen, den er klinkende klar. Jeg vil derimot oppfordre syklister til å undersøke alternativene for å unngå lange køer og farlige situasjoner. Noen vil uansett kjøre på sin rett, men de vil neppe takkes for det. Jeg har heller aldri sagt at det er "ulovlig" å sykle midt i vegbanen, men jeg har sagt at det er mindre hensiktsmessig, i alle fall slik jeg opplever det både som syklist og bilist. Angående det å vike for trafikken bak finnes det vel neppe noen fasit for hvordan og hvor ofte dette bør skje, men en tommelfingerregel er vel at dersom køen vokser seg lang (10-15 biler eller mer) er det på tide å vike enten ved å flytte seg bort fra vegbanen (eksempelvis en busslomme som man finner minst en gang per kilometer) eller trekke ut mot høyre kant på annen måte. EDIT: Dersom en syklist føler at han må vike hele tiden for å oppfylle sin plikt som trafikant, kan det godt være et tegn på at han burde sykle et annet sted. Ikke alle veier egner seg like godt for syklister selv om det i prinsippet er lov til å sykle der. At det ikke er lovligheten som er essensen er jo nettopp poenget mitt, du uttalte at det var samme for deg, sålenge man følger loven, mens det du irriterer deg over er ikke lovstridig oppførsel (som du selv er inne på). Angående edit, så synes jeg gjerne billister er mer i veien enn syklister personlig, men de er heller ikke så flinke til å helde seg unna veier der en bil ikke er egnet AtW 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå