Gå til innhold

Sportsyklist-tråden!


Gjest Slettet+981723478

Anbefalte innlegg

Men dersom man ligger midt i feltet, har syklisten mulighet til å justere avstanden i det øyeblikket bilen kjører forbi, fordi han har plass til høyre. Ligger han på hvitstripen har han ikke den muligheten.

 

Men det har han jo slett ikke, da kompisen hans ligger ved siden av ham på høyre side mot hvitstripa siden de ligger to i bredden. Og da er jo hensikten slettes ikke å ha litt ekstra å gå på, men derimot at det er hyggelig å prate med kompisen midt i trafikken og drite i køen bak seg.

 

G :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De har kjøpt seg fin drakt og dyr sykkel, proffe trår i veien og da skal de også.

Det er ikke alltid snakk om 3mm gummidekk på sportssykkel , hvor de sier at de ikke kan bruke annet en vegen pga grus.

Det er ofte terrengsykkler ol.

Lenke til kommentar

Det er så utrolig frustrerende å være syklist, dere skulle bare visst.

Sykler man i veien blir man roadkill og sykler man på fortauet blir du i beste fall kraftig forsinket (man kan tross alt ikke kjøre på dem som går der) og i verste fall kjeftet huden full.

 

Ja til flere sykkelveier!

Lenke til kommentar

Jeg tror nesten at man ifbm. med syklisters plassering i veibanen bare må være enige om å være uenige. Det er tydelig at erfaringer er vidt forskjellige fra syklist til syklist. Noen hevder at det er bedre å ligge til høyre, andre hevder at det er bedre å ligge midt i veibanen. Jeg hører som sagt til første gruppe, og ser samtidig at plassering til høyre letter fremkommeligheten for trafikken bak ettersom strekningen i venstre felt blir kortere.

 

Uansett hvor syklistene oppholder seg i veibanen, og spesielt når de ligger midt i feltet, bør de vike til høyre når de har mulighet til dette (type busslommer og andre plasser langs veien). Dette letter trafikkflyten mye. Jeg er som sagt selv en flittig syklist, og har ingen problemer med å hjelpe trafikken bak. Når man sykler langs veien er det lett å bli opphengt i egen framkommelighet og eventuelle farlige forbikjøringer, men tenk nå for guds skyld på at man ikke er alene på vegen. Noen ganger kan det virke som om syklister tror de er nettopp det - disse syklistene er nok også opphavet til mye av irritasjonen mot syklister generelt.

 

Når det gjelder hvorvidt om syklister bør oppholde seg på en vegstrekning der de føler at de må "sperre" trafikken bak for å føle seg trygge, så mener jeg uten tvil at syklister må kunne se sin begrensning. Hvorfor ikke velge en annen veg enn den mest trafikerte? Jeg viser blant annet til intervjuer av Thor Hushovd angående trening langs norske veier (dessverre ingen link), hvor han fremhever viktigheten av å velge veier med mindre trafikk for egen sikkerhets skyld. Nok en gang, man er ikke alene på vegen. Også syklistene må bidra til samarbeidet slik at alle kommer seg fram på en kjapp og trygg måte.

 

Så får man som sagt heller bare være uenige angående plassering når man først sitter på sykkelsetet. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Aldri skjønt hvorfor disse syklistene skal sykle i veien når det er sykkelvei parallelt ved siden av.

 

Det irriterer bare bilister T_T

 

Som regel sykler jeg sykkelfeltet, men før når jeg hadde en veisykkel, så må man avogtil la være pga mye grus, her i trondheim så er det endel av de som er litt upraktisk plassert også (men da er de jo gjerne ikke rett ved siden av en vei)

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg tror nesten at man ifbm. med syklisters plassering i veibanen bare må være enige om å være uenige. Det er tydelig at erfaringer er vidt forskjellige fra syklist til syklist. Noen hevder at det er bedre å ligge til høyre, andre hevder at det er bedre å ligge midt i veibanen. Jeg hører som sagt til første gruppe, og ser samtidig at plassering til høyre letter fremkommeligheten for trafikken bak ettersom strekningen i venstre felt blir kortere.

 

Uansett hvor syklistene oppholder seg i veibanen, og spesielt når de ligger midt i feltet, bør de vike til høyre når de har mulighet til dette (type busslommer og andre plasser langs veien). Dette letter trafikkflyten mye. Jeg er som sagt selv en flittig syklist, og har ingen problemer med å hjelpe trafikken bak. Når man sykler langs veien er det lett å bli opphengt i egen framkommelighet og eventuelle farlige forbikjøringer, men tenk nå for guds skyld på at man ikke er alene på vegen. Noen ganger kan det virke som om syklister tror de er nettopp det - disse syklistene er nok også opphavet til mye av irritasjonen mot syklister generelt.

 

Når det gjelder hvorvidt om syklister bør oppholde seg på en vegstrekning der de føler at de må "sperre" trafikken bak for å føle seg trygge, så mener jeg uten tvil at syklister må kunne se sin begrensning. Hvorfor ikke velge en annen veg enn den mest trafikerte? Jeg viser blant annet til intervjuer av Thor Hushovd angående trening langs norske veier (dessverre ingen link), hvor han fremhever viktigheten av å velge veier med mindre trafikk for egen sikkerhets skyld. Nok en gang, man er ikke alene på vegen. Også syklistene må bidra til samarbeidet slik at alle kommer seg fram på en kjapp og trygg måte.

 

Så får man som sagt heller bare være uenige angående plassering når man først sitter på sykkelsetet. :)

 

Det er uproblemetisk når man er på bygda, men i byen, feks her i trondheim, så støtter du på biler jevnlig selv på de mindre traffikerte veiene. Og folk er mer enn utolmodige nok selv om man kjører innom alle busslommer på veien. Ellers registrerer jeg at "sperre"-argumentet stadig dukker opp, til tross for de forsvinnende få tilfellene der man faktisk sperrer en forsvarlig forbikjøring. Realiteten er at billistene ønsker å kjøre forbi også når det er uforsvarlig, ellers hadde de ikke irritert seg untatt de få stedene der det kan gjøres forsvarlig. Jeg registrerer også at kjøreopplæring og en undersøkelse refert til tidligere støtter å ikke sykle på høyre side.

 

AtW

Lenke til kommentar

Uansett hvor syklistene oppholder seg i veibanen, og spesielt når de ligger midt i feltet, bør de vike til høyre når de har mulighet til dette (type busslommer og andre plasser langs veien). Dette letter trafikkflyten mye.

Dette gjør jeg faktisk når jeg sykler. Hvorfor enkelte syklister på død og liv må ligge midt på veien har jeg ingen svar på. Men min teori er at disse syklistene enten ikke har lappen og ikke aner hvor irriterende det er å putre bak en laaaang kø med én syklist foran. Eller så er denne syklisten en bilist som kjører i 80 km/t på speedometeret i 80-sonen og skaper kø uten å slippe forbi noen.

 

I Sverige er veiene såpass brede at trege bilister kan legge seg på vegskulderen. (Og det gjør de faktisk også!) Det gjør det mulig for biler bak å kjøre forbi, selv om det kommer motgående biler. Dette er ikke noe jeg bare sier. Jeg har selv kjørt i en slik situasjon i Sverige.

 

I Norge er veiene smalere. Det er fortsatt bredt nok til at hvis en syklist legger seg langt til høyre så kan biler kjøre forbi mens motgående passerer. Dette skjer i praksis hver dag uten fare. Når syklisten ligger midt i veien går det ikke, og bilister bak må begynne å ta sjanser for å komme seg forbi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

I Norge er veiene smalere. Det er fortsatt bredt nok til at hvis en syklist legger seg langt til høyre så kan biler kjøre forbi mens motgående passerer. Dette skjer i praksis hver dag uten fare. Når syklisten ligger midt i veien går det ikke, og bilister bak må begynne å ta sjanser for å komme seg forbi.

 

Tøv, det må de ikke, om folk tror de må ta sjangser for å komme seg forbi en syklist, så har de ingenting i trafikken å gjøre.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

I Norge er veiene smalere. Det er fortsatt bredt nok til at hvis en syklist legger seg langt til høyre så kan biler kjøre forbi mens motgående passerer. Dette skjer i praksis hver dag uten fare. Når syklisten ligger midt i veien går det ikke, og bilister bak må begynne å ta sjanser for å komme seg forbi.

 

Tøv, det må de ikke, om folk tror de må ta sjangser for å komme seg forbi en syklist, så har de ingenting i trafikken å gjøre.

 

AtW

Les innlegget en gang til, han refererer til det samme som meg: En del steder er vegen bred nok til at en syklist kan kjøres forbi på en forsvarlig måte uten å krysse den gule stripa. Dette gjelder eksempelvis veier som har markert sykkelfelt til høyre, eller veier med midtdeler. Det må være helt klart at trafikken flyter bedre på slike veier dersom syklistene benytter seg av muligheten de har til å sykle ytterst til høyre.

 

Når de så likevel velger å sykle i midten må bilistene ta større sjanser dersom de kjører forbi. Ingen har sagt at alle bilister gjør dette.

Lenke til kommentar

He,he...

På vei hjem nettopp nå, kom jeg i godt driv i en (for meg) venstresving da jeg møter tre såkalte sportssyklister i fantomdrakt og kinderegg på hodet. De kom i motsatt kjørebane ved siden av hverandre og sperret hele den kjørebanen. 80km på en svingete strekning og vått, glatt og dårlig sikt. Den ytterste av dem lå faktisk over den gule midtstripa slik at jeg måtte kaste bilen min ytterligere til høyre i min egen kjørebane for ikke å kveste idioten. Jeg krysset da det venstre vannfylte hjulsporet i mitt eget felt, med det resultat at jeg sprutet dem klissbøte alle tre.

 

He,he... "make my day shithead"

 

G :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I Norge er veiene smalere. Det er fortsatt bredt nok til at hvis en syklist legger seg langt til høyre så kan biler kjøre forbi mens motgående passerer. Dette skjer i praksis hver dag nesten uten ulykker. Når syklisten ligger midt i veien går det ikke, og bilister bak må begynne å ta sjanser for å komme seg forbi.

Fikset.

Lenke til kommentar

[...]Dette gjelder eksempelvis veier som har markert sykkelfelt til høyre, eller veier med midtdeler. Det må være helt klart at trafikken flyter bedre på slike veier dersom syklistene benytter seg av muligheten de har til å sykle ytterst til høyre.[...]

Er dette virkelig ett problem? Kan umulig forekomme særlig ofte at syklister ligger midt i veibanen på riktig brede veier med midtdeler og/eller eget avmerket sykkelfelt? Eller er du bare ute etter en teoretisk situasjon der du som bilist ville hatt god grunn til å bli iritert?

Lenke til kommentar

[...]Dette gjelder eksempelvis veier som har markert sykkelfelt til høyre, eller veier med midtdeler. Det må være helt klart at trafikken flyter bedre på slike veier dersom syklistene benytter seg av muligheten de har til å sykle ytterst til høyre.[...]

Er dette virkelig ett problem? Kan umulig forekomme særlig ofte at syklister ligger midt i veibanen på riktig brede veier med midtdeler og/eller eget avmerket sykkelfelt? Eller er du bare ute etter en teoretisk situasjon der du som bilist ville hatt god grunn til å bli iritert?

Dessverre er det vanligere enn man skulle tro. Har vært vitne til utallige situasjoner der syklister har laget unødvendig store problemer. En gang syklet jeg i "sammen" med andre på veg til jobb. Vi hadde en fin rekke ytterst til høyre, men ca 25 m foran oss syklet en kar som tviholdt på retten sin til å ligge midt i veibanen. Dette sørget for lang, saktegående kø, som vi som lå ytterst til høyre fulgte helt til jobb... Dette foregikk for sikkerhets skyld gjennom Sandviken på veg inn til Bergen sentrum, hvor det er eget sykkelfelt hele veien.

 

Har også en veg med midtdeler i distriktet som er relativt populær blant syklister også. 9 av 10 holder seg til høyre, men en og annen gjøk skal alltid ligge å dasse midt i feltet foran køen. Bilene har selvsagt ingen mulighet til å komme forbi før midtdeleren avsluttes.

Lenke til kommentar

ha obligatorisk sykkel kurs for alle som skal bruke sykkel når de er 16 år...

(trafikalt grunnkurs) Kanskje de som sykkler lærer da at de er og regne som trafikanter når de bruker veien og må forholde seg til samme regler som de som kjører bil.

 

Politi i Oslo har startet skrive ut bøter til syklister som sykler på rødt. Det er bare bra, Kunne også godt ha vert ei prikk på førerkortet...

Lenke til kommentar

 

I Norge er veiene smalere. Det er fortsatt bredt nok til at hvis en syklist legger seg langt til høyre så kan biler kjøre forbi mens motgående passerer. Dette skjer i praksis hver dag uten fare. Når syklisten ligger midt i veien går det ikke, og bilister bak må begynne å ta sjanser for å komme seg forbi.

 

Tøv, det må de ikke, om folk tror de må ta sjangser for å komme seg forbi en syklist, så har de ingenting i trafikken å gjøre.

 

AtW

Les innlegget en gang til, han refererer til det samme som meg: En del steder er vegen bred nok til at en syklist kan kjøres forbi på en forsvarlig måte uten å krysse den gule stripa. Dette gjelder eksempelvis veier som har markert sykkelfelt til høyre, eller veier med midtdeler. Det må være helt klart at trafikken flyter bedre på slike veier dersom syklistene benytter seg av muligheten de har til å sykle ytterst til høyre.

 

Når de så likevel velger å sykle i midten må bilistene ta større sjanser dersom de kjører forbi. Ingen har sagt at alle bilister gjør dette.

 

Jeg leser innlegget, og det står svart på hvitt "bilister bak begynne å ta sjanser for å komme seg forbi". Det er tøv, de kan vente til situasjonen er en annen og kjøre forbi. Om man føler man må ta sjangser på den måten har man ingenting i trafikken å gjøre.

 

Forøvrig har vel heller ikke jeg påstått at noen har sagt noe i nærheten av at alle bilister gjør det?

 

AtW

Lenke til kommentar

Har du sett de flotte Europaveiene nord for Trondheim? Ikke kom med piss om at "det bor jo ikke folk der oppe". Det finns deler av E6 som er så smal at man kan ikke møte en lastebil uten å få nerver. E10 akkurat det samme.

 

Syklister der. Nei takk

Lenke til kommentar

En liten brannfakkel: Det er tydeligvis ikke bare på veien at noen syklister oppfører seg akkurat som de selv ønsker.

 

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Til-kamp-mot-raasyklister-1141185.html

 

Dette er i min mening mye verre enn oppførselen på veiene, her snakker vi tross alt om små barn uten mulighet til å forsvare seg.

 

Hva mener du med "uten mulighet til å forsvare seg"? Hvordan forsvarer man seg i trafikken som feks fotgjenger elelr syklist som er voksen?

 

Ellers er det definitivt slik at enkelte har en oppførsel i trafikken som er ganske latterlig, på alle kjøretøy, både frivillig og ufrivillig. Fordelen med syklister er at de utgjør en liten fare for alvorlige skader.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...