Gå til innhold

Sportsyklist-tråden!


Gjest Slettet+981723478

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+981723478

Kan være noen forklare meg hvorfor i all verden sportsyklister må sykle i veien, i kjørebanen og ikke på eventuelle brede, flotte og nesten tomme fortauene?

Hvorfor er det sånn at om de er flere, så sykler de heller i bredden, istedet for etter hverandre, så det blir helt 100% umulig å kjøre forbi?

Og hvorfor kan de ikke kjøre på fortau som det vanlige syklister må?

:mad:

 

En annen ting som provoserer; er at de selvutnevnte vei-regentene driter nærmest fullstendig i trafikkregler som vi vanlig- dødlige må følge. De kan umulig ha hørt om hverken vikeplikt, trafikklys(rødt/gult/grønt) eller respekt for andre medtrafikanter.

 

Er det bare meg som virkelig misliker dette vårtegnet?

De skulle jo vært trua til å se saken fra en bilsjåførs side, og de kanskje også ett førerkort som kunne fratas like lett som det er å finne løvetann på en sommereng!

Endret av Slettet+981723478
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De kan ikke sykle på fortau eller sykkelstier fordi det er fullt av glasskår og dritt som de punkterer på.

 

Det er sikrere for dem å sykle ved siden av hverandre enn etter hverandre fordi da må bilene som skal forbi vente til det er klart istedenfor å presse seg forbi mens de møter og presse syklisten i grøfta.

 

Kjører du på en syklist som kjører på rødt lys så havner du i fengsel. Akkurat dette punktet er jeg helt enig med deg at er helt høl i hue men sånn er praksisen. Syklister, spesielt i de større byene tar alt for store sjanser når de sykler rundt.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Jeg for min del lurer på hvorfor de ikke kan bruke refleksvest når de sykler i en tunnel. Jeg måtte stå på bremsen da det plutselig dukket opp en syklist midt i veien, i motbakke, midt i en tunnel. Jeg bare skimtet at det var noe i veien, og så ikke før jeg nesten sto i ro at det var en syklist. Var jaggu ikke god å få øye på, og rent fartsmessig gikk det ikke stort raskere enn om det skulle vært en fotgjenger. Galskap.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

For å lette på denne konflikten burde det iverksettes et par tiltak:

Ordentlig opplæring for syklister, kanskje i form av et kurs på nett (eller rett og slett trafikalt grunnkurs i skolen). Trenger ikke å være så skrekkelig omfattende, men det er mange som ikke vet hva de driver med. Økte forsikringspremier for de uten kurs.

Likeledes bør bilistene gjøres mer oppmerksomme på at det faktisk bare er et fåtall veier som er forbeholdt dem. Ellers har syklister og mye annet rart like mye rett til å benytte seg av veien som dem, og det er ikke noe overtramp at bilistene forsinkes. Det er en grunn til at det heter "fartsgrense" og ikke "fartspåbud". Senk skuldrene.

Endret av Isbilen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

For min del kan jeg ikke annet enn å slutte meg til hylekoret som vil ha syklistene bort fra veien og over til sykkelstiene der dette er mulig. Det vil altså si der det finnes sykkelstier/fortau, og de ikke er overfylt av vandrende mennesker, som f.eks. i byer. Jeg ser ingen grunner til at syklistene ikke kan bruke disse asfaltstrekkene like godt som de per i dag bruker veibanen.

 

Argumenter som "det er så dårlig asfalt på sykkelstien" og "sykkelstien er full av glasskår" må man lengre ut på landet med! Mange steder er asfalten bedre på sykkelstien fordi man fra politisk hold har "satset" på sykkel som transportmiddel, men jammenmeg skal de sykle i veibanen likevel. Dersom asfalten mot formodning ikke skulle være perfekt, så kan jeg heller ikke se at det er et stort problem. Noen her som har sett "veidekket" man sykler på i f.eks. Flandern Rundt? Brostein! Og glasskår på sykkelstien? Unnskyld meg, men hvor? Jeg sykler ofte, blant annet til og fra jobb/skole hver dag, og har aldri vært plaget av glasskår!

 

Joda, syklister har loven på sin side i veibanen. Jeg har også loven på min side dersom jeg skyter nabobikkja når den kommer løpende inn på min eiendom uten bånd, men gjør det likevel ikke. Det går an å være bittelitt samarbeidsvillig i trafikken også.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Må si jeg skjønner EN DEL av sykkelistene. Jeg pleier alltid kaste et blikk på fortauet før jeg irriterer meg huden full. Er det smalt, fullt av hull, innkjørsler, brosteins-kanter, osv, så ville jeg også foretrukket å bruke veien (sjøl om jeg i det praktiske ALLTID bruker fortau der det er, uansett hvor hullete det er). Det jeg IKKE skjønner, er hvorfor de ikke bruker sykkelstiene når de tross alt er laget for å sykkle på...

 

Jeg kom eksempelvis kjørende med vogntog klokka 7 en lørdags-morgen i fjor sommer, i 60-sone hvor veien var helt tom, fortauet var helt tomt, og det var TIL-OG-MED EN RØD-ASSFALTERT SYKKELSTI langs veien, som gikk paralelt med vei-banen uten noe fysisk skille mellom. alikevel havner jeg bak en sykkelist som skal sykkle på gule stripa. Hva er poenget? Hvorfor terge et vogntog over en strekning på 3 km på den måten? Når staten faktisk har brukt millioner på å laga eget sykkel-felt KUN for sykkelister slik at annen trafikk kan fungere normalt, hvorfor skal man da ligga på gule-stripa KUN for å terge?

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg blant annet foretrekker veien hvis jeg skal sykle i et halvveis høyt tempo er alle veikantene med brostein man stadig må opp og ned fra, samt at man må over en rekke fotgjengerfelt. Da må man trille sykkelen dersom det er litt biler rundt.

 

I tillegg hender det det er svært trafikkert i gangfeltene, da med gamle folk med rullator og også unger som man ikke kan kjøre veldig fort forbi.

 

Der det er egen sykkelsti kun for syklister er det ingen unnskyldning for ikke å bruke så lenge det ikke ligger strødd med glasskår der.

 

Personlig bruker jeg fortauet når jeg sykler til skolen da jeg ikke sykler fort...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trafikkreglane gjeld for alle som oppholder seg i vegbana, køyrer eg på ein syklist som bryter vikeplikta har eg ikkje noko meir ansvar enn eg hadde hatt om eg køyrde ned ein motorsyklist eller ein bilist som brøyt vikeplikta.

Eg er sjølvsagt meir varsom rundt "mjuke mål", men det er alltids ein del av meg som verkeleg har lyst å ta dei med døra når dei oppfører seg som om trafikkreglane ikkje gjeld for dei. Nokon av det værste situasjonane eg har opplevd i trafikken har vore forårsaka av evneveike syklistar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men de er fortsatt mennesker, og menneskeliv råder mye høyere enn regler på papir. Uansett.

Og? Sei seg sjølv at eg ikkje kjem til å ta livet av dei, då hadde eg ikkje vore noko anna enn ein bedriten lovbrytar sjølv.

Forøvrig kan "regler på papir" representere noko mykje viktigare enn menneskeliv.

Lenke til kommentar
Hvorfor er det sånn at om de er flere, så sykler de heller i bredden, istedet for etter hverandre, så det blir helt 100% umulig å kjøre forbi?

Er det ikke plass nok til at du kan kjøre trygt forbi når de er to i bredden så er det heller ikke trygt å kjøre forbi når det bare er en i bredden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noe som også er fryktelig irriterende når man sykler på sykkelvei er at man har vikeplikt for veier som krysser sykkelstien.

Du meinar på same måte som på ein bilveg? :roll:

Nei, sykler man på bilveien har man da i de fleste tilfeller forkjørsrett. Sykler jeg på fortauet ved siden av må jeg over et gangfelt og vike for biler eller hoppe av sykkelen (noe som er stress da man må klikke av pedalene, gå med sykkelsko på asfalt og så akselerere opp igjen).

Lenke til kommentar

Vegtrafikkloven gjelder og for syklister.

§ 3. Grunnregler for trafikk.

 

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

"Unødig" i siste setning er stikkordet. Det er ikke unødig å sykle under fartsgrensen eller å sykle sammen for å være tryggere. Og med "hindret eller forstyrret" menes ikke retten til å ture frem som man vil og ikke bli nødt til å holde 40 i stedet for 60 i et par kilometer. Når det gjelder forbikjøring skal alle tohjulinger holde seg midt i fila uansett, så det skal ikke være så mye bedre plass til forbikjøring enn når det er en bil.

Mange syklister har mye å lære, men når bilister oppfører seg som offer, blir det for dumt. Du sitter i en to tonns metalldings med krefter i overflod. Det verste som kan skje er at du taper litt tid, men hvis du ikke legger inn litt slingringsmonn i enhver biltur er det ikke rart du er stressa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo ikkje det som er problemet, eg er av typen person som aldri blir stressa, eit under at eg enda ikkje har gått glipp av noko verkeleg viktig.

Problemet er at syklistar syklar i vegbana utan å kunne trafikkreglane. Ungdommar som hoppar ut i vegen rett foran meg har eg full forståelse for, ung og dum osv. Men, vaksne mennesker som ikkje følger trafikkreglane når dei ferdast i trafikken og skapar farlege situasjonar for seg sjølv og andre det er eit problem.

Endret av HValder
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...