Nettulf Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 (endret) Hallo. Styrer litt her etter bytte av bredbåndsleverandør og stadig flere dingser i huset som skal på nett... Trenger derfor gode tips til hvordan dette kan kobles og konfigureres best mulig. Starter med ADSL boksen som er av typen THOMSON ST546 med innebygget 4 LAN porter. (EDIT: NextGenTel sin boks) Så har vi en D-link DIR-635 trådløs router som også har 4 innebygde LAN porter. Ligger også en vanlig 8-port Gbit switch inne i nettet. Maskinene tilkoblet er en blanding av trådløst og kablet, samt en PS3 også tilkoblet med kabel for tiden grunnet problemer med NAT på trådløst. Noen maskiner er koblet kablet til Thomson boksen via den Gbit switchen, og på D-link boksen er det koblet til både kablet og trådløse maskiner. Ønsker også PS3 trådløst her. Slik det ser ut nå så ligger Thomson boksen å putter ut adresser på 10.0.0.x, og den trådløse D-linken på 192.168.0.x Så da kan jeg f.eks. ikke få kontakt mellom de maskinene som er koblet til D-link og de som er koblet til Thomson boksen. Prøvde å sette IP på D-link routeren til noe i 10.0.0.x området, men da mistet jeg forbindelsen til internet. Så hvordan kan jeg enklest sette opp dette slik at alle maskiner, trådløst eller kablet kan finne hverandre og dele filer og slikt, og at PS3 boksen får den tilkoblingen som kreves for at spill online skal fungere best mulig? Ser for meg at jeg kobler en kabel fra Thomson boksen til WAN-porten på D-link routeren. Så kobler jeg maskiner med kabel til den innebygde switchen der, evt. via den Gbit switchen. Så PS3 og evt. bærbare trådløst. Kan vel være lurt å bruke faste IP adresser på de stasjonære maskinene samt PS3 boksen med hensyn til åpning av porter og lignende i D-link routeren? Setter vel da opp et område med IP adresser i routerens DHCP som er utenfor de faste, slik at bærbare og andre midlertidige tilkoblede maskiner blir tildelt en IP adresse automatisk. Er det evt. bedre å anskaffe seg en ny router eller lignende? Vil også om ikke lenge ha en fil-server samt en nettverksskriver tilkoblet dette også. Så håper på noen gode tips, blir litt motløs når jeg kikker rundt på alle valgene jeg har i oppsettet på D-link routeren.... Ble litt lang post dette, men kjekt om noen har tid å se litt på dette. Nettulf Endret 12. juni 2010 av Nettulf Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 Det første du bør gjøre er og skru av routerfunksjonaliteten på den ene routeren. Om du velger å la modemet være router, eller setter den i bridge modus, eller setter opp D-linken som aksesspunkt får du nesten se litt på selv, hva som er mest praktisk rent fysisk. Da blir du ihvertfall kvitt den potensielle feilkilden det er å ha flere routere i samme nettet, samt at alle enheter havner i samme fysiske nettverk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå