Gå til innhold

Grønn sfære over huset mitt

Anbefalte innlegg

Dette hendte for ca. 2-3 år siden når jeg gikk 1 eller 2 år på videregående skole. Det var en helt vanlig dag hjemme. Jeg skulle på skolen dagen etter, så jeg slappet av med musikk, MSN og ja.. en rolig kveld foran pc'n. Det som da skjedde, var at jeg tilfeldigvis skimtet noe i sidesynet mitt, så jeg snudde meg og så ut vinduet. Det som jeg da så, var et grønt lys som fløy rett over tretoppene utenfor huset mitt. den fløy liksom så rett og kontrollert og lineært også. Den dalte ikke eller noe, men fløy rett fram. Lyset kan jeg beskrive som en intens grønn ball, eller sfære. Den lyste virkelig opp. Jeg har tjenestegjort i militæret, og jeg har sett både nødbluss og heliosgranater (granater som blir skutt opp for å lyse opp lende), og det lignet ikke i nærheten av noe sånt. Jeg fortalte dette til vennene mine dagen etter, og de lo jo selvfølgelig bare av meg.

Det jeg lurte på var om noen andre har sett noe lignende. Noen som kan forklare hva jeg så?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://no.wikipedia.org/wiki/Kulelyn

http://www.snl.no/kulelyn

http://www.forskning.no/artikler/2007/januar/1168505979.35

Forskere fra Brasil har klart å lage glødende kuler med silisiumdamp og sterke elektriske felt. Kulene spratt rundt i laboratoriet i opp til åtte sekunder.

Forskerne ville teste en av hypotesene om hvordan kulelyn lages. Hypotesen går ut på at når lyn treffer bakken, fordamper litt av grunnstoffet silisium. Silisium finnes de de aller fleste bergarter og dermed også i jord.

Når silisiumdampen kjøles ned, dannes små dråper som samles til kuler av elektriske krefter på overflaten. Silisium reagerer lett med oksygenet i lufta, og da frigjøres energi i form av lys.

Lysbuer med jetstråler

Tidsskriftet New Scientist beskriver hvordan Antônio Pavão og Gerson Paiva fra det statlige universitetet i Pernambuco i Brasil plasserte tynne flak av silisium mellom to elektroder. Så satte de på strømmen, og sparte ikke på kruttet: 140 ampére laget en lysbue som i et lyn.

Lysbuen fordampet silisiumet, og noen ganger klarte de å lage lysende buer på størrelse med ping-pong-baller.

Lysbuene sendte ut små jetstråler som gav dem fart, eller de gav fra seg røyspiraler som antydet at de snurret rundt. Fargen var blå-hvit til orange-hvit, og forskerne anslo temperaturen til i underkant av 2000 grader.

Hull i buksene

De kunstige kulelynene spratt rundt i laboratoriet i opptil åtte sekunder, og en av dem brente hull i buksene til Antônio Pavão.

Tidligere forsøk med mikrobølger har bare klart å lage kulelyn som varte i noen millisekunder. Disse nye forsøkene har demonstrert at kulelyn-lignende fenomener kan gjenskapes i laboratoriet.

Lenke til kommentar

Mysterious ball lightning may be a hallucination

Vitenskapen har i den siste tiden kommet med en rekke avsløringer på hvordan hjernen kan lage sin egen virkelighet. Hva eksakt som kan utløse slike syner og hva man kan se er uklart, men det kan være lurt og ha et åpent sinn til at også dette kan være en plausibel forklaring.

Jeg så forresten et veldig skarpt lysglimt i fra skogbunnen nedenfor huset mitt her om dagen. Litt i sidesynet. Varte sikkert ikke mer en 1/10 sek, men helt klart lenge nok til at jeg tydelig la merke til det. Stirret litt ned på området der det kom fra men så ikke annet en gress og bregner.

Jeg fant fort ut at dette vare et synsbedrag, på lik linje med skygger og annet grums som man av og til får inn på "netthinnen". Hadde jeg vært mer åpen til sinns (lettlurt sucker) hadde jeg sikkert trodd på ufoer og paranormale fenomener jeg også (iom alle "synene" jeg har hatt).

Lenke til kommentar

Tror nok det var et kulelyn du så. Sitat fra artikkelen Sealion linket til:

Japanske rapporter har beskrevet meterstore kulelyn som har vart mye lenger enn åtte sekunder. Disse kulelynene har også oppstått i godvær.

Du så en meterstor kule i godvær, right?

Endret av pululf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...