Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Anbefaling på switch.

Anbefalte innlegg

Hei.

Holder på med å bygge hus og skla derfor legge opp nettverk i huset.

Skal kjøpe meg ein 24 porter switch. Lurer derfor på om det er store forskjeller på desse??

Ønsker 1 til maks 3000 kr, og med gigabit.

Er det nokon spesielle dokke anbefaler. Finner ingen tester av desse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Merk at jeg snakker om GB på alle portene.

Du kan spare tusenlapper på å ha 10/100 med for eks 4 GB porter.

Jeg sjekket alt som var for 1 år siden og endte på denne fra netgear.

(bildet)

Komplett selger den ikke lenger, men har nyere med S i nummeret.

Regner med at GS724TS blir nermeste.

Koster 300 formye da.

Jeg er kjempeførnøyd, har 8-13 kobblet i denne 24/7 i 16 mnd med mye trafikk og den har ikke hatt ett eneste problem noen sinne.

Men den er ganske overkill, du får for eks cnet til 1400kr.

post-64596-1276360427,8575_thumb.jpg

Endret av War
Lenke til kommentar

Hei

Takker for svar.

Eg har sett litt på desse:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=507240

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=316904

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=590516

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=582783

Og kva er forskjell på dei 2 siste som eg linka til?

Trur du nokon av desse er bra?

Mvh Vidar

Merk at jeg snakker om GB på alle portene.

Du kan spare tusenlapper på å ha 10/100 med for eks 4 GB porter.

Jeg sjekket alt som var for 1 år siden og endte på denne fra netgear.

(bildet)

Komplett selger den ikke lenger, men har nyere med S i nummeret.

Regner med at GS724TS blir nermeste.

Koster 300 formye da.

Jeg er kjempeførnøyd, har 8-13 kobblet i denne 24/7 i 16 mnd med mye trafikk og den har ikke hatt ett eneste problem noen sinne.

Men den er ganske overkill, du får for eks cnet til 1400kr.

Lenke til kommentar

den d-link 1224t er solid arbeidsjern til god pris.

er veldig populær blant annet til lans fordi den takler 100% last uten kræsje samt har oversiktelig web-panel med vlan,trunking etc.

spesielt at den kan trunke (koble sammen flere porter til en solid link, f.eks port 1,2,3,4 for 4gigabit) gjør den populær siden det er rimelig unikt i den prisklassen.

forøvrig er komplett rimelig dyre på slikt utstyr, den 1224t som de tar 2500kr for finner du hos f.eks abbo.no til 1700kr.

modellen under 1216t ligger på 1300kr med 16porter.

har du portene spredt i huset er 2switcher hvor gjerne en i kjeller så en i 2etg veldig greit for kabling så 3-4gbit mellom de.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Takker for gode svar,

det vil da seie at dlinken er eit godt kjøp.

Har ikkje så god greie på dette med nettverk og alle orda du kom med, men skjønte det at ein kunne gjere nettverket kjappere ved å koble nokon porter sammen.

Koffor kan ein ikkje samle alle kablane til 1 switch?

Tenkte å ha kablinga ca slik:

1 stk i gang, 4 i stue, 2 loftstue, 1 på kvart soverom, 2 stk til garasje, +++

den d-link 1224t er solid arbeidsjern til god pris.

er veldig populær blant annet til lans fordi den takler 100% last uten kræsje samt har oversiktelig web-panel med vlan,trunking etc.

spesielt at den kan trunke (koble sammen flere porter til en solid link, f.eks port 1,2,3,4 for 4gigabit) gjør den populær siden det er rimelig unikt i den prisklassen.

forøvrig er komplett rimelig dyre på slikt utstyr, den 1224t som de tar 2500kr for finner du hos f.eks abbo.no til 1700kr.

modellen under 1216t ligger på 1300kr med 16porter.

har du portene spredt i huset er 2switcher hvor gjerne en i kjeller så en i 2etg veldig greit for kabling så 3-4gbit mellom de.

Lenke til kommentar

samle alt på en switch går fint, blir bare litt lange kabelstrekk som ofte kan være upraktisk skjule f.eks 10kabler så mange velger dele det på 2steder eller en for hver etasje om mange porter koblinger.

de 1224t er nok beste du finner i prisklassen, du skal opp litt tusenlapper for og finne bedre, men da kommer vi over i bedriftsklassen.

Lenke til kommentar

Da kjøper eg den.

Har du peiling på rack skap? Skal ha eit skap som eg kan samle alt i, dette vil eg nok ha som vegghengt og på ca ein meter høgt. Kansje litt mindre.

Skal ha plass til swithc, nas som eg og skal kjøpe, adsl modem, routere, kamera overvåkingsystem. Ja kortsagt alt nettverk etc.

Lenke til kommentar

rack skap måles i U standarden hvor switcher etc lages som 1U som er 4,45cm høyt.

Om du skal ha et skap til vegg så lages de i 6-15U og er ment for småutstyr som switcher,nas,patchepaneler etc.

15U som er største modellen har du da 66cm til og montere/henge utstyr i, Deltaco 15U ligger på 2800kr.

totalmålene på skapet er da (BxDxH): 60 cm x 60 cm x 76.9 cm

skal du ha noe høyere/større må du over på gulvstående 22U eller 26U såkalt "half rack" for et nytt snakker vi 3-5ganger prisen på veggskapet, disse er også mye dypere enn du trenger.

Lenke til kommentar

Takker for det.

Da blir det vel ein slik og.

Leste litt på bygge forum om at det var nokon som hadde brukt patche panel??? Kva er det godt for?

rack skap måles i U standarden hvor switcher etc lages som 1U som er 4,45cm høyt.

Om du skal ha et skap til vegg så lages de i 6-15U og er ment for småutstyr som switcher,nas,patchepaneler etc.

15U som er største modellen har du da 66cm til og montere/henge utstyr i, Deltaco 15U ligger på 2800kr.

totalmålene på skapet er da (BxDxH): 60 cm x 60 cm x 76.9 cm

skal du ha noe høyere/større må du over på gulvstående 22U eller 26U såkalt "half rack" for et nytt snakker vi 3-5ganger prisen på veggskapet, disse er også mye dypere enn du trenger.

Lenke til kommentar

eksempel på patchepanel:

patch-panel-s.jpg

Er veldig greit for organisering av kablene, hver kabel ut til huset/bygget koblet da til bakpå og du bruker patchekabler på 20-50cm fra penelet til switchen.

se for deg f.eks at du bygger switchen din og napper ut alle kablene, går de direkte i switchen kan du da sitte igjen og ha null aning hva som går hvor.

går alt i patchepanelet har du skrevet det på panelet eller har en liste med hvilket nummer på panelet som går hvor.

eller du får ikke signal i ene kabelen lenger og skal teste kabelen, vet ikke du hvilken plugg som er i skapet med switchen blir dette vanskelig.

de fleste bruker ikke, mens en dataentusiast gjerne har 30-40uttak i huset til alt av aparater etc vil vite hva som går hvor.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Suverent.

Da må eg ha dette og.

Bygge budsjettet smeller vel snart om vi fortsetter.... :)

eksempel på patchepanel:

patch-panel-s.jpg

Er veldig greit for organisering av kablene, hver kabel ut til huset/bygget koblet da til bakpå og du bruker patchekabler på 20-50cm fra penelet til switchen.

se for deg f.eks at du bygger switchen din og napper ut alle kablene, går de direkte i switchen kan du da sitte igjen og ha null aning hva som går hvor.

går alt i patchepanelet har du skrevet det på panelet eller har en liste med hvilket nummer på panelet som går hvor.

eller du får ikke signal i ene kabelen lenger og skal teste kabelen, vet ikke du hvilken plugg som er i skapet med switchen blir dette vanskelig.

Lenke til kommentar

patchepaneler etc koster ikke så mye men totalt med switch,nas etc kan det bli litt ja.

når jeg la opp nettverk i huset her brukte jeg veggbokser samt patchepanel som kom på rundt 800kr mener jeg det var totalt med frakt og moms(bestilte fra england).

kjøpe i norge ble for dyrt med de boksene jeg ville ha, ble nesten 400kr pr boks i norge mens 80kr fra england, med litt bokser blir det endel kroner ekstra.

brukte da slike veggbokser, synest de er stilreine og greie.

er små "luker" som skyves opp forran uttakene.

UT-8704.gif

tv-benken på stue og spillrom brukte jeg med 4uttak siden mye duppeditter som vil ha nettverk.

så med stasjonære maskiner dobble, og et par enkle med printer samt trådløse punkter.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Oi deler du den nettadressa?

patchepaneler etc koster ikke så mye men totalt med switch,nas etc kan det bli litt ja.

når jeg la opp nettverk i huset her brukte jeg veggbokser samt patchepanel som kom på rundt 800kr mener jeg det var totalt med frakt og moms(bestilte fra england).

kjøpe i norge ble for dyrt med de boksene jeg ville ha, ble nesten 400kr pr boks i norge mens 80kr fra england, med litt bokser blir det endel kroner ekstra.

brukte da slike veggbokser, synest de er stilreine og greie.

er små "luker" som skyves opp forran uttakene.

UT-8704.gif

tv-benken på stue og spillrom brukte jeg med 4uttak siden mye duppeditter som vil ha nettverk.

så med stasjonære maskiner dobble, og et par enkle med printer samt trådløse punkter.

Lenke til kommentar

jeg kjøpte fra cdlmicro.

litt andre priser enn kjøpe i norge.

f.eks en dobbel frontplate er 3,06£ + 1,57£ for monteringsboksen, billigste jeg fant av tilsvarende i norge var 300kr + moms fra elektriker.

husk holde deg til enten cat5e eller cat6, begge tar gigabit men forskjellig tykkelse på kabelen.

cat6 tar høyere hastigheter også men dyrere både på alt utstyret samt kabelen spesielt.

jeg fikk selv for cat5e hjemme siden det tar gigabit og er ok pris.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Mulig eg spør dumt.

Denne. http://www.cdlmicro.co.uk/html/show_product.php/pid/648

er det med vegg boksen og? altså komplett.

Og denne kan eg bruke som patch panel

http://www.cdlmicro.co.uk/html/show_product.php/pid/645

jeg kjøpte fra cdlmicro.

litt andre priser enn kjøpe i norge.

f.eks en dobbel frontplate er 3,06£ + 1,57£ for monteringsboksen, billigste jeg fant av tilsvarende i norge var 300kr + moms fra elektriker.

husk holde deg til enten cat5e eller cat6, begge tar gigabit men forskjellig tykkelse på kabelen.

cat6 tar høyere hastigheter også men dyrere både på alt utstyret samt kabelen spesielt.

jeg fikk selv for cat5e hjemme siden det tar gigabit og er ok pris.

Lenke til kommentar

For boks med 4uttak blir det faceplate + mount box.

patchplaten er riktig ja, husk holde deg til cat5e på tingene, tar du for cat6 er de ment for kabel med tykkere tråd så den vil sitte dårlig.

står i navnet på varene om de er cat5e eller cat6.

av kabel er det også viktig kjøpe installasjonskabel ikke vanlig, store forskjellene er at vanlig kabel har veldig mye tekst trykt på de samt er grå, det ser ikke så pent ut.

installasjonskabel er hvit så den skal gå mer i ett med lister samt er uten teksten trykket på.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

OK takker så det samme for enkel og dobbel.

Passer vanlig 20 mm k rør i desse.

For boks med 4uttak blir det faceplate + mount box.

patchplaten er riktig ja, husk holde deg til cat5e på tingene, tar du for cat6 er de ment for kabel med tykkere tråd så den vil sitte dårlig.

står i navnet på varene om de er cat5e eller cat6.

Lenke til kommentar

selve monteringsboksen har ikke hull ferdig, men halveis gjennomtrykte hull i baksiden så du lett kan skjære ut hvor du vil ha hull.

jeg brukte vanlige trekkerør et par steder skjult i veggen men vet ikke helt om de kommer i flere størrelser.

et par steder brukte jeg bare lite hull for 2kabler så la de langs listen med tc-fester.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...