Dell xps m1730 Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 (endret) Min Dell XPS M1730 låser seg når jeg installerer video driver. Problemet startet plutsekig med at maskinen låste seg. (Dette skjer normalt aldri). Ingen endringer i software/ hardware var blitt gjort. Jeg restartet maskinen og da låser den seg ved "Starting windows" bildet. Jeg prøver å restarte flere ganger, men det samme skjer. Bare Safe Mode fungerer. Til slutt reinstallerer jeg windows, og alt fungerer fint til jeg installerer video driver. Da får jeg samme problemet tilbake. "Startup Repare" kunne ikke reparere maskinen automatisk. I "Devise Manager" kan jeg deaktivere begge grafikk kortene og da kan jeg starte maskinen i normal modus uten at den låser seg. Jeg kan også starte maskinen med ett kort aktivert og ett kort deaktivert. I "Devise Manager" er statusen for det kortet som er aktivert: "This device is working properly". Hvis jeg aktiverer begge kortene låser maskinen seg med en gang. Det virker som begge kortene virker hver for seg, men ikke sammen. Når problemet oppstod hadde jeg Vista 32bit, men har nå Windows 7 64bit og problemet er der fortsatt. Jeg har prøvd drivere fra Dell og nvidia uten att dette har fikset problemet. Jeg kontaktet Dell og fikk beskjed om å kjøre en fullstendig test av maskinen. jeg kjørte Dell diagnostics - Hardvare diagnostics - Extended test. Fikk bare en feilmelding : 3600:0749 (Invalid AC adaptor reported) Når jeg stikker laderen i maskinen får jeg noen ganger opp denne meldingen: The AC power adapter type cannot be determined. Your system will operate slower and the battery wil not charge. Please connect a Dell 230W AC adapter or higher for best system operation. Noen ganger lader batteriet, men noen ganger lader det ikke. Når laderen er i og batteriet ikke lader, tappes det ikke for strøm heller. Det er et blått lys på laderen som bestandig lyser. Jeg kontaktet Dell igjen og de mente jeg burde bytte laderen fordi dette kan være årsaken til at maskinen låser seg når jeg installerer video driver. For meg høres dette veldig rart ut. Er det mulig at laderen kan være årsaken til at maskinen låser seg? Andre forslag? Min maskin: DELL XPS M1730 Intel core 2 duo-processor extreme X7900 4096mb 667MHz dual channel DDR2 SDRAM Dual SLI 512mb nvidia geforce 8800GTX Battery, Primary, 85WHR, 9C Lithium, Sanyo Vista ultimate / Windows 7 Gi beskjed om mere informasjon er ønskelig. Endret 13. juni 2010 av Dell xps m1730 Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 (endret) Tja, ser ut som du har mer eller mindre samme XPS som jeg bortsett fra CPU. Jeg tror dessverre at et eller begge 8800M GTX kortene dine er i ferd med å ta kvelden. For meg døde først et kort, og nå virker det som begge er "døde". Laptopen starter uten problemer og jeg kommer inn i Vista, no problem, men drivere laster ikke i det hele tatt. Begge kortene har i Enhetsbehandling det "berømte" gule advarsel merke. Går jeg inn på Egenskaper på kortene opplyses det om at Windows lasting av drivere ble stoppet fordi kortene rapporterte om et problem. Kortene virker kun i 2D, altså i Vista skrivebord og lignende. Kan ikke spille Freecell en gang uten å få advarsel om at det ikke installert noe skjermkort som støtter hardware akselerasjon, så bare ræva alt. Jeg har prøvd ørten drivere, installere alt på nytt, inn med backup kopier jeg har, men ikke fa.... om noe hjelper. Har også prøvd med masse programmer for å finne ut hva som er galt, men når de ikke finner 8800M kortene, har jeg gitt opp. Bestilte ny laptop og XPS går nok på søppel dyngen. Den er for gammel for å få dette på garanti, og betaler ikke i dyre dommer for å få det fikset heller. Endret 12. juni 2010 av Chavalito Lenke til kommentar
Dell xps m1730 Skrevet 12. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2010 Kan være kortene som har tatt kvelden, men synest det er rart at jeg ikke fikk feilmelding på de når jeg kjørte testen som tester hele maskinen inkludert video hardware og video memory. I "Devise Manager" er statusen for det kortet som er aktivert: "This device is working properly". Lenke til kommentar
MOO- Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 Hvis ene kortet har tatt kveld, kan du kjøpe mitt for en billig penge. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 (endret) Jeg tror ikke at du få noen feil i det Dell diagnose programmet fordi jeg fikk ingen feil på den testen. Dette selv om det ene kortet ikke virket i 3D spill etc. Tror den diagnosen kun tester det mest basiske på kortene. Jeg kan godt kjøre en test av kortene igjen kun for moro skyld og se hva som skjer. Men du kan prøve å installere driverne i Safe Mode, virket fint for meg da jeg prøvde, selv om det ikke hjalp for min del. Fortsatt null mulighet til å spille selv det enkleste av spill som trenger hardware akselerasjon. Endret 12. juni 2010 av Chavalito Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 Den er for gammel for å få dette på garanti, og betaler ikke i dyre dommer for å få det fikset heller. Hvis den er under 5 år kan du reklamere på feilen! En vare som er ment å vare vesentlig lenger enn to år har fem års reklamasjonsrett under forutsetning at ikke maskinen har vært åpnet (tuklet med) eller utsatt for annen ytre påvirkning. Eksempel: Min 4.5 år gamle TV fikk feil på strømforsyningen. Jeg reklamerte og fikk feilen reparert uten kostnader for meg. TVen hadde i utgangspunktet bare to års garanti. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 (endret) -alias-, sorry very big, men bor ikke i Norge så den norske loven gjelder dessverre ikke meg. Endret 12. juni 2010 av Chavalito Lenke til kommentar
Dell xps m1730 Skrevet 12. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2010 Min maskin er kjøpt i Canada, så den norske loven gjelder nok ikke for meg heller. Det var ett års garanti oss Dell som nå er utgått. Så de skulle ha 1700,- kun for at jag skulle sende den inn, så kommer eventuelle deler og arbeid i tillegg. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 Dæven, så mye for kun å sende den inn???? Bor i Spania for min del, og mener å huske at de ymtet frampå om mellom 3000 og 5000 kr for eventuelt å bytte skjermkortene og pluss pluss da. Så jeg tenkte at jeg heller skulle bruke de pengene på en ny laptop. Lenke til kommentar
Dell xps m1730 Skrevet 13. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2010 Ja er stive priser Det virker som begge kortene virker hver for seg, men ikke sammen. Det er når jeg aktiverer begge kortene i Devise Manager at det blir problemer. Når jeg bare har ett kort aktivert virker alt som normalt, men sikkert ikke med samme ytelse som med begge aktivert. Jeg merker forskjell fra å ikke ha noen av kortene aktivert og bare ha ett aktivert. Så virker som kortene er ok, bare at de ikke vil fungere sammen. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 Det var nettopp slik det begynte hos meg også. Hver for seg så virket kortene helt fint, men når jeg satte dem i SLI (sammen), gikk det ikke i det hele tatt. Så jeg mistenker nok at kortene dine også er i ferd med å si takk for seg. Virker som mange av 8xxx serien til Nvidia gjør det etter ca 2 år. Mine var ca 2 år gamle når dette skjedde. Lenke til kommentar
Dell xps m1730 Skrevet 15. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2010 Noen som har forslag til hvordan jeg kan teste om det faktisk er kortene som takker for seg, eller om det faktisk er batteriet/ strømforsyning? Ser ut som batteriet mitt begynner å bli dårlig, men vet ikke om det har noen innvirkning. Fra Dell sine sider: "To check the battery health, press and hold the status button on the battery charge gauge for at least 3 seconds. If no lights appear, the battery is in good condition and approximately more than 80 percent of its original charge capacity remains. Each light represents incremental degradation. If five lights appear, approximately less than 60 percent of the charge capacity remains, and you should consider replacing the battery." Jeg har 5 lys. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Tja, hvis du bruker OCCT Perestrokia har jo det mulighet for å teste CPU, GPU og PSU, men vær obs på at PSU testing belaster PC og strømforsyning mye, så bruk det på eget ansvar. Linken for nedlasting er nederst på siden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå