Gå til innhold

Windows mobile vs Android

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er snakk om smak og behag. Hva er best? Og hva vurderes?

Eg mener Android er et bedre operativsystem til mobiler enn Windows Mobile 5, 6 og 6.1(har ikke prøvd 6.5 eller sett 7) pga bedre meny, programmeny og skjermtastatur som de mest åpenbare årsakene. I tillegg så er det flere mindre ting som eg mener Android gjør bedre, og det er statusmeny, vindusfokus, ordbok og den geniale tilbakeknappen som fungerer på kryss av programmer.

Lenke til kommentar

Det er nok sant. Windows Mobile startet sitt liv som et OS for PDAs (håndholdt elektronisk avtalebok/kalender), type iPaq og lignende. Det het "Pocket PC" i starten og skiftet navn til Windows Mobile i 2003.

Problemet til WM er at det startet sitt liv som PDA-os. Etter hvert som nye teknologier ble introdusert har WM blitt utvidet, med blant annet muligheter for WiFi, GSM, osv. Det er slik man har endt opp med at noe som er totalt grunnleggende på en mobil, telefonitjenesten (å kunne ringe og motta samtaler), ikke er basis i operativsystemet men bare et ekstra program som kjører på telefonen. Dette kan, som alle andre, krasje eller være utstabilt og dermed gjøre mobilen til.. vel, ikke en mobil lenger.

Etter hvert har WM blitt et ganske tungrodd og gammeldags lappeteppe av ny og gammel teknologi og tjenester.

Det var derfor på høy tid, og dessverre 1-2 år for sent at Microsoft fant ut at de måtte skrote både programvare og navnet og starte "fra scratch" med Windows Phone 7.

Android er splitter nytt, laget spesielt for smartmobiler og gjør den jobben meget meget bra, og betydelig bedre enn WM6,5. Så får vi se hvordan WP7 blir.

Lenke til kommentar

Nå skal det sies at det er mange som er meget fornøyde med sine windows mobile telefoner. Men den er kanskje ikke like brukervennlig som iphone eller android men like fullt er det en operativsystem som funksjonsmessig er like bra som sine konkurrenter.

Endret av Blåbær
Lenke til kommentar

Det er veldig sant. Windows Mobile har fungert på de telefonene eg har hatt stort sett uten problemer, og takket være den gode integrasjonen mot Exchange så har de vært foretrukket fra min side. Men nå skiftet eg til Android og vil ikke se meg tilbake :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...