Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan få startet en budrunde?

Monna

Anbefalte innlegg

Vet ikke om denne blir lagt rett, men prøver her. Jeg skal selge leiligheten min, men har problemer med å få folk til å starte budrunden. De sitter bare på gjerdet og venter. Noen som har erfaring med å få bekjente til å legge inn et fiktivt bud, og hvis ingen kommer med bud over det - nekte å akseptere det? Dette er vel ikke lovlig :innocent:, men hva kan konsekvensen bli? Er dette noe noen vil undersøke nærmere? Tar jeg en sjanse med å gjøre dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskrift om eiendomsmegling gir den som vinner en budrunde rett til innsyn i alle andre bud som har kommet inn, det gir en god (?) mulighet for å avsløre falske bud:

"

§ 3-5. Budjournal

Hvert bud som eiendomsmeglingsforetaket mottar skal snarest mulig innføres i en budjournal. Budene skal ordnes etter det enkelte oppdrag. Journalen skal minst inneholde følgende opplysninger:

a) tidspunkt for når budet er mottatt,

b) budgiverens eller fullmektigens navn, adresse og/eller telefonnummer,

c) budets størrelse,

d) eventuelle forbehold og tidspunktet for eventuelt bortfall av slike forbehold,

e) akseptfrist, og

f) tidspunkt for avslag eller aksept.

[...]

§ 6-4. Innsyn i budjournal

(1) Kopi av budjournalen skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Eventuelle rettelser i budjournalen, jf. § 3-1, skal fremgå tydelig av slik kopi.

[...]

"

Se http://www.lovdata.no/for/sf/fd/xd-20071123-1318.html for hele forsriften.

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar

Vet ikke om denne blir lagt rett, men prøver her. Jeg skal selge leiligheten min, men har problemer med å få folk til å starte budrunden.

Hvis prisen er rett, får du solgt. Reduser prisantydningen, så får du bud.

Skulle jo tro at folk ville legge inn et lavere bud da, for å sjekke dette ut...

Lenke til kommentar

Man skulle kanskje tro det, men det blir litt samme tankegang som at du antakelig ikke engang gidder å ringe og by 1000kr for en brukt TV annonsert på Finn.no til 1500.. Folk kvier seg automatisk for å komme med et bud som er mye lavere enn det selger har annonsert varen til, enten det er snakk om epler og pærer, biler eller hus. Men jo dyrere varen er, jo større forståelse er det jo vanligvis også for at prisantydninger bare er veiledende.

Litt off topic: annonser (bil, maskiner, verktøy, etc) som overhodet ikke oppgir noen pris, selv ikke som et utgangspunkt for forhandlinger ("pris kan diskuteres") eller budrunde ("høystbydende over kr xxx"), er ikke fremgangsmåten for å få meg til å ringe, i alle fall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...