Gå til innhold

Kjøpe nytt kamera eller nytt objektiv?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en gutt på 18 år som eier en canon 350d med sigma DC 18-200 mm. Jeg kjøpte kameraet mitt for 4-5 år siden, og jeg har lenge følt det var nok for meg. Men når jeg ser på bildene, er de ikke så skarpe og bildene viser fort synlig støy.

Jeg må ærlig si at jeg ikke vet om jeg har lyst på et helt nytt kamera fordi 350d er dårlig, eller jeg har en tanke om at jeg blir supergod i foto så lenge jeg har bra nok utstyr.

Jeg har lenge vurdert å kjøpe canon 5D mark 1, siden den, til tross for sin alder, virker som et svært godt kamera. Objektive jeg sikler på er et canon 24-105 L.

Jeg skal også begynne på folkehøyskole neste år, med foto som linje, og da tenker jeg at 350D er ganske utdatert. jeg er ikke interissert i å kjøpe 550D eller noen av de tresifrede canon kamerane fordi jeg tenker de kamerane blir fortere "utdatert" enn 5D som er mer "klassisk".

hva ville dere gjort?

Kjøpt nytt kamera og objektiv samtidig, eller kjøpt et objektiv først, for å teste ut om jeg da er fornøyd med billedkvaliteten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har råd til 5D med 24-105L, go for it, finfin kombo det!

That said, tror du vil merke stor forskjell dersom du erstatter objektivet du har nå med noe mer lyssterkt, som feks. Tamron 17-50 f/2.8, eller noe fast som Sigma 30mm f/1.4. 350Den er fortsatt et godt kamera, men lys må man ha.

Lenke til kommentar

Får du brukt 5D og brukt 24-105L - så har du en kjempekombinasjon! Eneste "mangelen" på 5D er IMHO at den ikke har liveview, som er spesielt snadder til makro. Ellers er det etter min mening en genial kombo til prisen. :)

Edit: Skulle jeg hatt nytt i samme prisleie, så ville jeg gått for en 50D til 5k + en Tamron 17-50/2.8, men brukt - en 5D og 24-105 er helt genialt. Vær også oppmerksom på at du ikke kan bruke din gamle 18-200 på en 5D - 18-200 er tilpasset crop-kamera, og funker dårlig på et fullframe-hus som 5D.

Til senere kan du supplere med en blits, en 70-200 (for en fullframe-bruker på Canon er det en no-brainer (for å bruke nynorsk) å kjøpe en av Canons fantastiske 70-200'ere) og noe god fastoptikk.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Jeg hadde absolutt satset på ny optikk først, det er masse potensiale i 350d som du ikke får ut med det litt kjipe objektivet. Jeg hadde samme kamera og samme sigma objektiv, og var heller ikke fornøyd. Jeg kvittet meg med zoomen, kjøpte noen lyssterke fastobjektiv, og var fornøyd i flere år før jeg oppgraderte huset (fordi det til slutt gikk i stykker).

Lenke til kommentar

Oppgrader objektiv før kamera, helt klart.

Bare fordi du skal på fotolinja trenger du ikke en 5D eller sånt. Det du skal lære er teknikken og tips og triks for å få pene bilder. du skal se motivet, ikke gjengi flest mulig detaljer:) Flere pixler og sånt dill dall gjør ikke nødvendigvis bildene bedre. Kjøp heller prima objektiv!

Lenke til kommentar

Ville uten tvil kjøpt et objektiv først.

Hva med å begynne med Canon 50mm f/1.8,et kjempegodt objektiv til en utrolig rimelig pris,litt trangt til innendørs bruk men perfekt til utendørs portrettbilder.Et fastobjektiv vil kreve mer av deg angående komposisjon og fokusering,kreativiteten får et større spillerom.

Og du kan ta det med deg 50mm til et ff-kamera.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...